2109
خطرات زود شروع کردن غذای کمکی

خطرات زود شروع کردن غذای کمکی

1402/11/24 بازدید250

غذای کمکی نوزاد

غذای کمکی برای بچه‌ها خیلی مهمه، به همه چیزهایی که کودک در زمان شیرخوارگی میخوره غذای کمکی میگن، مثل اون غذاهایی که بچه‌ها بعد از شیر خوردن می‌خورن. این غذاهای کمکی، حاوی مواد غذایی مهمی مثل ویتامین‌ها، مواد معدنی و پروتئین هستن که به بچهها کمک می‌کنه رشد کنن. به جز اینا، بچه‌ها به چربی‌های خوب هم نیاز دارن که برای رشد بافت‌ها و قوی کردن سیستم ایمنی‌شون خیلی لازمه.

 این غذاها می‌تونن بهترین دوست بچه‌ها توی رشد مغزشون باشن و بهشون کمک کنن تا وقتی یکم بزرگتر شدن، توی درساشون بهتر عمل کنن. به طور کلی، غذای کمکی با مواد خوب و مفید می‌تونه به بچه‌ها کمک کنه که با انرژی و سلامت رشد کنن.

بهترین زمان دادن غذای کمکی به نوزاد

استفاده درست و به موقع از غذای کمکی خیلی پراهمیته. بزرگ کردن کودکان برای والدین، مخصوصا اولین بچه، پر از ماجراجویی‌های جدید، اما وقتی تو نوعی به عنوان والد، به مرحله غذای کمکی برای بچه‌هات می‌رسی، ممکنه حس کنی که همه چیز یکم سخت، نامتعارف و پیچیده شده.

نگران نباش! شروع کردن به دادن غذای کمکی به نوزادت یکی از بهترین قدم‌هاییه که می‌تونی برای سلامتی و رشدش برداری. این مرحله، بچه‌ت کنار شیر مادر یا شیر خشک، به غذاهای جدیدی مثل پوره‌های میوه و سبزیجات هم نیاز داره تا بتونه رشد جسمی و مغزیشو کامل کنه. این کار اولین و مهمترین گام برای تغذیه کودک شماست و شدیدا تو رشد جسم و ذهنش نقش داره. بزودی می‌بینی که این مرحله، یعنی شروع غذای کمکی، که اولش ممکنه کمی سخت به نظر بیاد، در واقع خیلی لذت‌بخش و هیجان‌انگیزه!

البته ناگفته نماند که زود شروع کردن غذای کمکی میتونه مشکلاتی برای بچه و والدینش ایجاد کنه.

زود شروع کردن غذای کمکی چه مشکلاتی رو ایجاد میکنه؟

زود شروع کردن غذای کمکی برای کودک مشکلات زیادی ایجاد میکند. با مثال، درک موضوع آسونتر میشه. فکر کن مثل اینجوری باشه که یه آدم می‌خواد تو یه بازی تیراندازی شرکت کنه، اما به جای اینکه قبلش یکم تمرین کنه و با هدف و نوع شلیک کردن آشنا بشه، مستقیماً یه تیر رو به هوا پرتاب کنه! حالا تصور کن که تیرش به جای به  اینکه به هدف برسه، به جایی که نباید بره. این تازه شروع مشکلاته.

برای یه کودک، زود شروع کردن به خوردن غذاهای جامد و کمکی دقیقا همینطوره. وقتی که کودک برای اولین بار با غذاهای جامد آشنا می‌شه، سیستم گوارشیش هنوز آماده نیست و می‌تونه مشکلاتی مثل اسهال یا یبوست رو به بار بیاره. همچنین، اگه خوراندن غذای جامد به کودک زودتر از موعد شروع بشه، خطر آلرژی‌های غذایی بیشتری هم وجود داره.

بهتره قبل از شروع هر کاری، مثل دادن غذاهای جامد به بچه، با دکتر یا متخصص تغذیه صحبت کنیم. اونا می‌تونن راهنمایی کنن که چه زمانی و چطور، باید با این مسئله برخورد کنیم. اینجوری بچه‌ها هم با سلامتی و آرامش رشد میکنن.

مهمترین مشکلات و آسیبهای احتمالی

با زود شروع کردن غذاهای کمکی کودک بیشتر از هرچیزی با مشکلات گوارشی مواجه میشه. فکر کن که کودکت شیرخوارت به یه بازی جدید علاقه‌مند شده، ولی تو تصمیم می‌گیری بدون هیچ دلیل خاصی، مستقیماً توی بازی راه رفتن رو هم بهش یاد بدی. حتی قبل از اینکه بفهمه چطور بازی کنه یا چه قوانینی داره! خب، زود شروع کردن به غذاهای کمکی برای کودک دقیقا همینجوریه. کودک نه از بازی لذت میبره و نه راه رفتن رو یاد میگیره. وقتی زود شروع کنیم به دادن غذای جامد، دستگاه گوارش کودک حتی نمیتونه غذا رو هضم کنه، چه برسه به اینکه بخواد مواد مغذیش رو جذب کنه.

وقتی زود به کودک غذاهای جامد رو میدیم، سیستم گوارشی کوچیک‌تراشش هنوز آماده نیست و ممکنه مشکلاتی مثل اسهال یا یبوست پیش بیاد. اینکه زودتر از زمان مشخص شده، به کودک غذاهای مختلف مثل بادام زمینی یا تخم مرغ بدیم، می‌تونه خطر آلرژی رو هم بیشتر کنه.

بهتره قبل از اینکه شروع کنیم به غذای کمکی دادن به فرزندمون، با دکتر یا متخصص تغذیه کودک صحبت کنیم. اونا می‌تونن راهنمایی کنن که کی و چطور باید با این موضوع برخورد کنیم تا بچه‌ها بتونن با حفظ سلامتی، رشد کنن.

تهیه غذای کمکی برای نوزاد 

نتیجهگیری

کودک برای رشد بهتر حتما به غذای کمکی نیاز داره اما اگه غذای کمکی زودتر از موعد به بچه داده بشه، کودک دچار مشکل میشه. یکی از اصلیترین مشکلات زود شروع کردن غذای کمکی ، آسیب به دستگاه گوارش ظریف کودکه.

پس باید زمان شروع غذای کمکی با تشخیص پزشک انتخاب بشه.  این هم برای سلامتی کودک موثر و هم برای والدین مشکلات احتمالی رو کاهش میده.

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها