2109
خطرات سونوگرافی زیاد در بارداری

خطرات سونوگرافی زیاد در بارداری

1402/12/06 بازدید683

سونوگرافی در بارداری

خطرات سونوگرافی در دوران بارداری و یا هر دوره دیگه، هنوز از نظر علمی، ثابت نشده. سونوگرافی، یک نوع روش تشخیصی بدون تهاجم به حساب میاد که واسه تشخیص بعضی از بیماریای جنین و تشخیص جنسیت یا بررسی اعضای بدنش، مورد استفاده قرار می‌گیره. حتی بعضی از مادرها نگران این هستن که این کار می‌تونه روی بدن خودشونم اثرات منفی داشته باشه. اما خوشبختانه هنوز چیزی در این زمینه به اثبات نرسیده. چون امواج اولتراسوند بدون عوارض هستن.

تعداد دفعات مجاز سونوگرافی در بارداری

عوارض سونوگرافی واسه جنین

امواج اولتراسوند واسه سونوگرافی بارداری، هیچ ضرری نداره. شاید خیلیا ندونن ولی این امواج، حاصل صوت هستن و با یک رفت و برگشت از روی پوست بدن، می‌تونن تصویر جنین رو به طور کامل نشون بدن. از امواج اولتراسوند و صوت، واسه شکستن سنگ کلیه هم استفاده میشه و بدون هیچ عارضه‌ای این کار انجام میشه.

سونوگرافی بارداری، یکی از کارهای بسیار ضروری و مهم به حساب میاد و پزشک متخصص، هر از گاهی از مادر می‌خواد تا این کارو انجام بده. حتی ممکنه یه خانم باردار از ابتدای بارداری تا روزی که بچش به دنیا میاد، 5...6 بار بره سونوگرافی و این کارو انجام بده. به همین خاطر، خطر خاصی متوجه جنین و مادر نیست.

 اتفاقا میشه گفت اگر مادر واسه انجام سونوگرافی در بارداری، کوتاهی کنه، امکان داره اتفاقات بدی در آینده بیفته. مثلا ناهنجاریایی که ممکنه توی بدن بچه وجود داشته باشه، تشخیص داده نشه. یکی از ناهنجاریای مهم، تشکیل شدن قلب و اجزای جنینه. یکی هم اسکلت و چهار ستون بدنه که میشه با سونوگرافی تشخیص داد.

عوارض سونوگرافی در بارداری، مربوط به امواج صوت نیست و نگرانی در این باره، بی مورده. اما بیشترین عارضه‌ای که می‌تونه متوجه جنین یا مادر باشه، غیر حرفه‌ای بودن پزشک سونوگرافیسته. اگه پزشک مورد نظر، توانایی و تجربه لازم رو نداشته باشه، ممکنه به جنین و شکم مادر، فشار وارد بشه و مادر احساس درد کنه. البته هر گونه کبودی و احساس درد واسه مادر، زودگذره و رفع میشه. اما واسه جنین میتونه عارضه ایجاد کنه. چون حرکت مبدل روی شکم، درد ایجاد می‌کنه. بعضی از افراد به ژل سونوگرافی حساس هستن و ممکنه عارضه واسشون ایجاد کنه. واسه همین، انجام دادن زیاد این کار، توصیه نمیشه

فاصله دو سونوگرافی در دوران بارداری چقدر باید باشه؟

سونوگرافی بارداری، از زمانی شروع میشه که پزشک به باردار بودن طرف شک میکنه و باید هر از گاهی اینکارو انجام بده. اوایل، سونوگرافی تشخیص واسه سالم بودن جنین و اطمینان از سلامت جسم جنین انجام میشه. اما بعد از اون، ممکنه ماهی یک بار توسط پزشک تجویز بشه که مادر ملزم به انجام دادن اون میشه.

در اواسط بارداری و زمانی که مادر به زایمانش نزدیک میشه، تعداد این سونوگرافیا بیشتر میشه. بعضی وقتا ممکنه پزشک تشخیص بده که مادر باید 2 یا 3 هفته یک بار یا حتی بیشتر، سونو بده. جای هیچ نگرانی وجود نداره. مطمئن باشین حتی اگر دو روز پشت سر هم این اتفاق بیفته، بازم مشکل خاصی پیش نمیاد.

معمولا بین دو سونوگرافی بارداری توی روزها و ماه های اول بارداری، تقریبا 1 ماه یا دو ماه میشه اما هرچی جلوتر بره، این فواصل کمتر میشن.

نکات مهم قبل و بعد از انجام سونوگرافی در بارداری

 خطرات سونوگرافی زیاد در بارداری

خطرات سونوگرافی زیاد، به هیچ وجه از سمت امواج سونو نیست و هرچی هست، مربوط به عدم مهارت و تجربه پزشک سونوگرافیه. اما گذشته از این خطرات و عوارضی که قبلا هم در موردش گفتیم، بهتره مادر باردار، یه سری نکات مهم قبل و بعد از سونوگرافی رو رعایت کنه تا درگیر عوارض احتمالی و خطرات سونوگرافی نشه:

  1. بهتره قبل از سونوگرافی، یه مرکز سونوگرافی خیلی خوب و پزشک با تجربه واسه این کار انتخاب بشه.
  2. شاید پزشک تشخیص بده که قبل از سونو، باید مثانه پر باشه.
  3. بعد از تموم شدن سونوگرافی، مادر باید در نهایت دقت و با کمک یه همراه، از تخت بیاد پایین.
  4. بعد از اتمام سونو، حتما باید محلی که ژل روی پوست مالیده شده تمیز بشه و اگه نیاز باشه، شستشو داده بشه.

اگه تموم نکات مهمی که قبل و بعد از سونو باید رعایت بشه رو مد نظر قرار بدین، خطر خاصی، شما و جنین رو تهدید نمی‌کنه. یک نکته مهم رو در نظر داشته باشید که سونوگرافی زیاد در زمان بارداری، هیچ ضرورتی نداره. با اینکه خطر خاصی هم وجود نداره اما بیش از حد انجام دادن سونوگرافی، می‌تونه فشار روی شکم مادرو زیاد کنه و حتی به جنین فشار بیاره.

 

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها