2109
مادران شاغل و مدیریت زمان

مادران شاغل و مدیریت زمان

1402/10/26 بازدید2867

مامان شاغل!

مدیریت زمان یکی از مشکلات مادران شاغل به حساب میاد. نگهداری از بچه‌ها، مسئولیت‌های خونه، مسئولیت‌های محل کار از جمله مشکلاتی هست که مادران با کمبود زمان با اون مواجه می‌شن. برای مدیریت زمان روش‌هایی وجود داره که به کمک اون می‌شه این مشکلات رو تا حدودی به حداقل رسوند. این روش‌ها از استرس روزمره مادر کم می‌کنه و باعث می‌شه کیفیت کار بالا بره. امروزه مادران شاغل در جامعه زیاد شدن. زنان شاغل نسبت به مردان مسئولیت سنگین‌تری دارن چون باید هم به خونه و هم به بچه‌ها رسیدگی کنن. با مدیریت زمان و برنامه ریزی، مادران شاغل می‌تونن وظایف خودشون رو هم در خونه و هم در محیط کار به خوبی انجام بدن. با برنامه ریزی و همکاری اعضای خانواده، زنان شاغل می‌تونن وظایف کاریشون رو به خوبی انجام بدن، و کارای مربوط به خانواده رو می‌تونن به درستی پیگیری کنن. زنان شاغل قادر هستن بین کارهای خونه و شغلشون تعادل برقرار کنن.

روش های مدیریت زمان برای مادران شاغل

روش‌های مدیریت زمان برای مادران شاغل :

  • نظم و سازماندهی : یکی از بهترین روش‌ها برای مدیریت زمان منظم بودن هست. هیچ فرقی نمی‌کنه یه مادر خانه‌دار باشه یا شاغل، با نظم می‌شه خیلی از مسائلی که باعث استرس می‌شه رو از بین برد. این نظم باید همراه با یه مدیریت باشه یعنی با برنامه ریزی می‌شه کارهای آینده رو سازماندهی کرد.
  • چند وظیفه‌ای بودن : انجام چند کار به طور همزمان در مدیریت زمان برای مادران شاغل می‌تونه تاثیرات مثبتی داشته باشه. اما انجام این کار نیازمند یک سری تکنیک هست که اگه به درستی انجام نشه، نتیجه خوبی نداره. در چند وظیفه‌ای زنان شاغل باید کارها رو به دو دسته کارهای نیازمند با تمرکز بالا و کارهای نیازمند با تمرکز پایین دسته بندی کنن.

روش‌های دیگری از مدیریت زمان زنان شاغل :

  • نه گفتن در مدیریت زمان : زنان شاغل باید یاد بگیرن در برابر خواسته‌هایی که از اونا می‌شه قدرت نه گفتن داشته باشن. هرچند این موضوع ساده هست ولی گاهی، برای مادران شاغل می‌تونه کار سختی باشه. چون اونا فکر می‌کنن با این نه گفتن طرف مقابل رو نا امید می‌کنن. با این کار خانم شاغل می‌فهمه چه چیزهایی اولویت هستن و می‌شه مسئولیت یه سری کارها رو قبول نکرد.
  • میانبر : میانبرها از جمله روش‌های مدیریت زمان هستن، با انجام یه سری کارهایی که می‌شه به سرعت اونا رو انجام داد می‌توان به کارهای مهم دیگه‌ای هم رسیدگی کرد. بررسی کوتاه ترین راه برای رسیدن به هدف یه روش مهمه که می‌شه با اولویت بندی به صورت میانبر به هدف رسید.
  • داشتن برنامه روزمره : برای کم شدن استرس و رسیدن به آرامش ذهنی داشتن یک برنامه روتین در زندگی بسیار خوبه. روزمرگی یه روش در تکنیک مدیریت زمان برای مادران شاغل هست.

راه‌های مفید برای مدیریت زمان :

  • انعطاف پذیر بودن : برنامه ریزی در مدیریت زمان مادران شاغل امری مهمه. زنان شاغل باید روحیه انعطاف پذیر داشته باشن، چون ممکنه در زندگی روزمره یه سری اتفاقات غیر منتظره پیش بیاد مثل : مریض شدن فرزند یا اتفاقات محل کار. انعطاف پذیری در مقابل این حوادث باعث می‌شه استرس کم بشه و می‌توان به بهترین نحو زمان رو مدیریت کرد.
  • مراقبت از سلامتی :  سلامت جسم و روح برای مادران شاغل و خانه‌دار موضوع مهمی هست، در صورت خستگی زیاد یا عدم استفاده از غذای کافی و مناسب باعث پایین اومدن کارایی و کیفیت کار می‌شه. باید جسم و روح سالم باشه و انرژی لازم رو داشت تا کارها باکیفیت انجام بشن.

         مدیریت زمان برای مادران شاغل                                 

  • جا به جا کردن کارها : می‌شه کارها رو به چند شیفت تقسیم کرد، با وجود شیفت کاری زمان بیشتری برای انجام کارهای شخصی وجود داره. زن شاغل برای ورزش، مطالعه و در کنار خانواده بودن زمان بیشتری رو به دست میاره.
  • امید به آینده : آگاهی از هدف، رسیدن به اون رو آسون‌تر می‌کنه. برای انجام کارها چه جنبه شغلی داشته باشه چه شخصی باید فهرستی از کارها رو تهیه کرد. این فهرست درباره موفقیت‌ها، تجربه و رویا‌ها می‌تونه باشه.
  • به وجود آوردن فرصت : مادران شاغل نباید فکر کنن که باید تموم وقت خودشون رو پر کنن. گاهی وقت آزاد باعث به وجود اومدن فرصت‌ها می‌شن.
  • به موقع در خانه ماندن : خانواده هم به اندازه شغل نیاز به توجه داره پس بهتره سر موقع به خونه رفت تا برای کارهای شخصی برنامه ریزی بشه.

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها