2109
حقایق ناشناخته بلوغ پسران

حقایق ناشناخته بلوغ پسران

1402/10/02 بازدید424

دوران بلوغ

بلوغ رو می‌تونیم به عنوان دوره رشد نهایی انسان‌ها در نظر بگیریم. در این دوره کودکان و نوجوانان از هر دو جنس شروع به ایجاد شاخصه‌های فیزیکی که در بزرگسالان دیده می‌شه می‌کنن. این شاخصه‌ها می‌تونه شامل  رشد سینه‌ در دخترها و افزایش مقدار موهای صورت در پسران باشه. در نهایت در این دوره اندام‌های تولید مثلی بچه‌ها هم به بلوغ می‌رسه و او‌ن‌ها توانایی تولید مثل پیدا می‌کنن. عموما بلوغ پسران بین سنین 10 تا 14 سالگی اتفاق می‌افته اگرچه ممکنه این زمان در بچه‌ها با هم فرق کنه و در بعضی‌ها زودتر و در بعضی دیگه دیرتر اتفاق بیفته. در دوران بلوغ بچه ها از سنین کودکی به بزرگسالی وارد می‌شن. در نتیجه بدن اون‌ها به گونه‌ای رشد می‌کنه که از نظر جسمی کاملا تکامل پیدا ‌کنه.

یادتون باشه این تنها بدن نیست که تغییر می‌کنه در واقع در دوران بلوغ مغز شما هم دچار تغییر می‌شه. این تغییرات حتی می‌تونه بر احساسات و رفتار شما تاثیر بذاره. تغییرات فیزیکی و عاطفی ایجاد شده در دوران بلوغ شامل تغییرات خردکننده، هیجان انگیز و در جهت توانمندسازی شما هستن. یادتون باشه به وجود اومدن این تغییرات در دوران بلوغ امری کاملا طبیعیه. اگر در این دوران به حمایت عاطفی اطرافیان‌تون نیاز دارین می‌تونین این موضوع رو با افراد معتمد اطراف‌تون مطرح کنین. بزرگترها توی این دوران می‌تونن به هر سوالی که برای شما ایجاد شده به راحتی پاسخ بدن.

چه چیزی باعث بلوغ در پسران می‌شه؟

در واقع فرایند بلوغ پسران که شامل تکامل دستگاه تناسلی اون‌هاست توسط هورمون‌ها کنترل می‌شه. هورمون‌ها پیام‌رسان‌های شیمیایی هستن که در قسمت‌های خاصی از بدن پسران ساخته می‌شن و از طریق خون  به بخش‌های دیگه‌ی بدن انتقال داده می‌شن. حرکت هورمون‌ها در سیستم گردش خون به سایر قسمت‌های بدن این سیگنال رو می‌ده که چه کاری رو انجام بدن.

بلوغ در پسران زمانی شروع می‌شه که هورمون‌های ترشح شده توسط مغز باعث رشد بیضه‌های اون‌ها می‌شه. سپس بیضه‌ها هورمون تستوسترون رو در داخل بدن پسرها آزاد می‌کنن. در واقع خیلی از شما به خوبی می‌دونین که تستوسترون یک هورمون جنسی مردونه‌ست. این هورمون رو متخصصان عامل اصلی رشد موهای صورت، تغییر صدا و بروز ویژگی‌های فیزیکی مردانه در پسرها می‌دونن. هورمون‌ها همچنین باعث می‌شن که بیضه‌ها شروع به ساخت اسپرم کنن. در دوران بلوغ پسرها شروع به نعوظ‌های مکرر می‌کنن. نعوظ زمانیه که آلت تناسلی سخت می‌شه. یادتون باشه نعوظ در واقع زمانی اتفاق می‌افته که پسرها از نظر جنسی هیجان‌زده می‌شن. البته در دوران بلوغ پسران می‌تونن بدون دلیلی خاصی هم شاهد بروز پدیده نعوظ باشن. در واقع این امری کاملا رایجه و برای پسرهای نوجوون ممکنه اتفاق بیفته.

چه تغییراتی در دوران بلوغ در پسران رخ می‌ده؟

تغییرات فیزیکی بلوغ در پسران معمولا شامل رشد کیسه بیضه (پوست اطراف بیضه) و بیضه‌هاست. در نهایت بعد از مدتی آلت تناسلی اون‌ها بلندتر می‌شه. این پدیده معمولا بین سنین ۱۱ و نیم تا ۱۳ سالگی برای پسرها اتفاق می‌افته. در دوران بلوغ به تدریج وزیکول‌های منی(جفت غده‌ای که در بخش پشتی مثانه قرار داره) رشد می‌کنن. همچنین در این دوران علاوه بر وزیکول‌های منی، پروستات که مسئول ساخت مایع منی(مایع خارج شده از اندام تناسلی مردانه) هم بزرگ‌تر می‌شه. در ادامه تکامل و ورود پسرها به دوره بلوغ موهای ناحیه تناسلی اون‌ها رشد می‌کنه. در ادامه برای پسرها یک جهش سریع رشد اتفاق می‌افته. در ادامه بروز این پدیده‌ها خانواده‌ مشاهده می‌کنن که در عرض مدت زمان کوتاهی پسرها ماهیچه‌های بزرگ‌تر و شونه‌های پهن‌تری پیدا می‌کنن.

با شروع دوره بلوغ پسرها در روی صورت و زیر بازوهای اون‌ها موهای زائد رشد می‌کنه. پسرها در این دوران انزال (آزاد شدن اسپرم از آلت تناسلی) رو تجربه می‌کنن. معمولاً پدیده انزال در پسرها در سنین 12 و نیم تا 14 سالگی اتفاق می‌افته. در ادامه نوجوونایی که سن بیشتری دارن توانایی باروری (توانایی فرزندآوری) پیدا می‌کنن. گاهی هم مشاهده می‌شه که سینه‌های برخی پسران در اوایل بلوغ رشد می‌کنه (ژنیکوماستی) اما معمولاً در عرض یک سال این پدیده در بدن اون‌ها از بین می‌ره.

بلوغ چه مشکلاتی رو  ایجاد می‌کنه؟

مشکلات مربوط به بلوغ پسران معمولاً شامل تغییرات ایجاد شده در میزان هورمون‌های بدن اون‌ها می‌شه. بعضی وقت‌ها بنا به دلایل مختلف ممکنه اجرای پدیده بلوغ در پسران با تغییر در میزان هورمون‌های تولید شده تغییر کنه. برای مثال گاهی ممکنه بلوغ در پسرها به تاخیر بیفته و یا اصلا پسرها وارد مرحله بلوغ نشن. در موارد نادری هم ممکنه بدن پسر مقدار قابل توجهی هورمون‌ تولید کنه و باعث ایجاد بیماری‌هایی مثل بلوغ زودرس در اون‌ها بشه.

به عنوان والدین چطوری می‌تونیم با نوجوون‌ها ارتباط برقرار کنیم؟

 به طور قطع گذراندن دوران بلوغ پسرها می‌تونه قدری برای والدین اون‌ها استرس‌زا باشه. یادتون باشه که در دوران بلوغ شما باید رابطه خوبی رو با نوجوون خودتون برقرار کنین و به اون حس حمایت و امنیت بدین. شما باید فرزندتون رو در این دوران بپذیرین و از اون حمایت روانی بیشتری بکنین. یادتون نره در این دوران به فرزندتون استقلال بیشتری بدین و به اون کمک کنین تا هویت فردی خودش رو بشناسه. همینطور افزایش استقلال همراه با افزایش مسئولیت‌هاست. در نتیجه در دوران بلوغ پسران علاوه بر استقلال دادن به اون‌ها بیشتر باید مراقب باشیم تا از رفتارهای پر خطر حفظ بشن.

 

ارسال نظر شما

login captcha

من پسرم 11 سالشه واقعا مقاله جالبی بود

پربازدیدترین ها

آب انار برای زردی نوزاد (مفید یا مضر؟)

ریپورتاژ

3 روز پیش
|
6771 بازدید

معلم عزیزم روزت مبارک!

نوشته

5 روز پیش
|
5142 بازدید

فیلم بهترین هدیه روز معلم

نوشته

5 روز پیش
|
5136 بازدید

5 پوزیشن خواب برای نوزاد

نوشته

1 هفته پیش
|
7551 بازدید