2109
ناتوانی مادر در حمل و پرورش جنین، یکی از علل مهم ناباروری است

ناتوانی مادر در حمل و پرورش جنین، یکی از علل مهم ناباروری است

1393/08/24 بازدید513

یکی از علل مهم ناباروری، ناتوانی مادر در حمل و پرورش جنین در رحم است. جایگزینی رحمی زمانی ضرورت می­یابد که زوجین تمام شرایط لازم برای شکل­گیری جنین را دارا هستند اما به دلیل فقدان رحم یا رحم سالم، امکان داشتن فرزند از آنها سلب شده است.

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه فناوری­های نوین علوم زیستی جهاد دانشگاهی- ابن سینا، دکتر محمد مهدی آخوندی، متخصص
جنین­ شناسی و رییس مرکز فوق تخصصی درمان ناباروری ابن سینا، ضمن اشاره به استفاده از رحم جایگزین برای مادرانی که در حمل و پرورش جنین در رحم خود با ناتوانی روبرو هستند گفت: تکنولوژی لقاح خارج رحمی این امکان را برای جنین زوج هایی فراهم نموده که جنین حاصل از لقاح تخمک و اسپرم پدر و مادر کاندید درمان با روش رحم جایگزین در آزمایشگاه جنین شناسی، در موقعیتی مناسب به رحم شخص ثالث انتقال یابد.

پروفسور آخوندی در ادامه تصریح کرد: روش درمانی رحم جایگزین از نظر پزشکی، حقوقی و روانی اجتماعی یک روش پیچیده است که نیازمند بررسی های دقیق و تخصصی پزشکی، ارزیابی های سلامت و ارزیابی­ های روانی زوجین صاحب جنین و خانم صاحب رحم و پیگیری­های قانونی، جهت دستیابی به حداکثر موفقیت است.

رییس مرکز درمان ناباروری ابن سینا تأکید کرد: زوج­هایی کاندید این درمان هستند که ضرورت درمان با رحم جایگزین، توسط تیم تخصصی مرکز و با یکی از اندیکاسیون های موجود احراز می­شود که این اندیکاسیون ها عبارتند از: عدم وجود رحم در زن که ممکن است به صورت مادرزادی یا اکتسابی باشد، وجود رحم با ساختمان غیرطبیعی که مجدداً ممکن است مادرزادی و یا اکتسابی باشد، سقط های مکرر در خانم هایی که باردار می شوند ولی مکرراً سقط می کنند و هیچ علت خاصی برای سقط آنها یافت نمی­شود، خانم­هایی که بیماری مزمن دارند و به دلیل خطر وخیم شدن بیماری آن­ها در هنگام بارداری و یا به دلیل احتمال عوارض جانبی داروهای مصرفی آنها روی جنین، حاملگی در آنها منع شده است و شکست مکرر در لقاح آزمایشگاهی می­تواند منجر به استفاده از رحم جایگزین گردد.

این متخصص جنین­شناسی با بیان اینکه زوج­های متقاضی رحم جایگزین پیش از  استفاده از این روش باید از جوانب مختلف مورد بررسی قرار گیرند، افزود: این زوج ها در خصوص مراحل و شرایط درمان، قوانین و ابعاد حقوقی، اجتماعی و روانی آن راهنمایی می­شوند و مدت و دفعات این مشاوره که ترجیحاً توسط متخصص پزشکی اجتماعی ارائه می­شود، بر حسب نیاز زوجین متفاوت خواهد بود و در این مشاوره آشنایی اولیه با زوجین متقاضی درمان صورت پذیرفته و ضمن ارائه آگاهی های لازم، زوجین برای درمان آماده می­شوند.

لازم به ذکر است در درمان ناباروری با استفاده از روش رحم جایگزین، بر خلاف درمان به روش اهدا همچون اهدا گامت و یا جنین، مسأله محرمانگی وجود ندارد و یکی از مهم ترین مباحث شناخت کامل زوج های متقاضی رحم جایگزین و بانوی صاحب رحم از یکدیگر می­باشد.

گفتنی است در برنامه پایان ناباروری که با همکاری مرکز فوق تخصصی درمان ناباروری و سقط مکرر ابن سینا ،شنبه­ ها، ساعت 19 از شبکه چهار سیما پخش می­شود،به صورت کامل در مورد درمان­های جایگزین،چگونگی و روند بررسی اهدا کنندگان و دریافت­کنندگان صحبت شده است که زوجین جهت مشاهده این برنامه می­توانند به سایت مرکز فوق تخصصی درمان ناباروری و سقط مکرر ابن سینا به آدرس www.avicennaclinic.ir  مراجعه نمایند.

افزایش آگاهی زوجین درباره ناباروری، بررسی مشکلات پیش روی درمان ناباروری در کشور اعم از مراجعه به مراکز غیرتخصصی درمان و باورهای غلط در درمان ناباروری از مهم ترین اهداف این مرکز می­باشد.

 

 

 

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها

فواید مصرف زینک در بارداری

نوشته

1 هفته پیش
|
16443 بازدید

هموروئید در بارداری خطرناکه؟

نوشته

1 هفته پیش
|
11611 بازدید

8 شرط به سرپرستی گرفتن کودک

نوشته

1 روز پیش
|
4096 بازدید