2109
بررسی دلایل دیر حرف زدن کودک

بررسی دلایل دیر حرف زدن کودک

1402/06/18 بازدید421

بررسی دلایل دیر حرف زدن کودک

دیر حرف زدن کودک به عوامل مختلفی بستگی داره. در ادامه، چند علت متداول برای دیر حرف زدن کودک و راهکارهایی برای کمک به رفع اون‌ها بیان شده...

دلایل دیر حرف زدن کودک:
 

- تأخیر در رشد و نمو سیستم گفتاری:

بعضی کودکان به طور طبیعی دیرتر از دیگران شروع به حرف زدن می‌کنن. اگه کودک شما بقیه مهارت‌های رشد رو به طور طبیعی داره و فقط در زمینه حرف زدن دیرتر تکامل پیدا کرده، احتمالاً مشکلی وجود نداره. در این موارد، صبر و تشویق به کودک برای استفاده از کلمات و جملات ساده می‌تونه مفید باشه.

- عوامل شنوایی:

مشکلات شنوایی می‌تونن باعث تأخیر در حرف زدن کودک بشن. اگر شما مشکوک به وجود مشکلات شنوایی در کودک خودتون هستین، می‌تونین با متخصصین مربوطه مشورت کنین و در صورت لزوم، آزمون شنوایی انجام بدین.

- کمبود تحریک و تمرین:

بعضی کودکان به دلیل کمبود تحرک و تمرین، دیرتر از بقیه شروع به حرف زدن می‌کنن. به کودک فرصت بیشتری برای درگیری در بازی‌ها، فعالیت‌های حرکتی و تعامل با دیگران بدین. همچنین، خوندن کتاب‌ها و داستان‌ها برای کودک و تشویق اون به تعامل و بیان نظرات و احساساتش می‌تونه کمک زیادی بکنه.

- عوامل پزشکی:

بعضی موارد نیاز به مشاوره و ارزیابی توسط پزشک یا متخصص دارن. ممکن هست تأخیر در حرف زدن ناشی از عوامل پزشکی مثل اختلال‌های طیف اوتیسم باشه. در این صورت، مشاوره حرفه‌ای و درمان مناسب برای کودک بسیار مهمه.

راهکارهای مقابله با دیر حرف زدن کودک:

برای اینکه کودکتون زود به حرف بیاد و در این پروسه تاخیر ایجاد نشه، بهتره از راهکارهای زیر استفاده کنین:

1. تمرین و تقویت عضلات دهان و زبان:

انجام تمرین‌های ساده برای تقویت عضلات دهان و زبان می‌تونن به کودک کمک کنن. بعضی از این تمرین‌ها شامل فوت کردن شمع، نفس عمیق کشیدن از طریق بینی و پس دادن از طریق دهان و تمرین‌های دیگه هست. این تمرین‌ها می‌تونن به توانایی کودک در تولید صداها و کلمات کمک کنن.

2. ارتباط و تعامل فعال با کودک:

ایجاد محیطی پر از تعامل و ارتباط با کودک می‌تونه مشوق اون برای حرف زدن باشه. گفتگوهای مداوم و دنبال کردن علاقه‌ها و تمایلات کودک می‌تونن اونو تشویق کنن تا بیشتر صحبت کنه و کلمات رو بگه.

3. مراجعه به یک متخصص گفتار درمانی:

اگر شما نگرانی زیادی در مورد تأخیر حرف زدن کودک خودتون دارین، مراجعه به یک متخصص گفتار درمانی می‌تونه مفید باشه. این متخصصها می‌تونن کودک رو ارزیابی کنن و راهنمایی مشخص در مورد تمرین‌ها و راهکارهای مناسب برای کمک به تقویت مهارت‌های زبانی و گفتاری کودک ارائه بدن.

مهمه که درک کنین هر کودک ممکنه در نحوه رشد سیستم گفتاری خودش با سایر کودک‌ها متفاوت باشه. اما اگه شما نگرانی جدی در این خصوص دارین یا کودکتون برای حرف زدن همکاری نمیکنه بهتره با متخصص صحبت کنین.

تمرین‌های دهانی برای جلوگیری از دیر حرف زدن کودک

تمرین‌های زیر می‌تونن به تقویت عضلات دهان و زبان کودک شما کمک کنن:

- فوت کردن شمع:

 این تمرین شامل پر کردن فضای دهان از هوا و خالی کردن اون میشه. این کار می‌تونه عضلات دهان و لب‌ها رو تقویت کنه. شما میتونین این کار رو با شمع مجازی انجام بدین و از کودکتون بخواید که شمعی رو تصور کنه و اونو با فوت کردن خاموش کنه.

- مکث کردن بین کلمات:

در طول صحبت کردن با کودک، مکث کوتاهی قبل از کلمات جدید انجام بدین. در این صورت کودک شما متوجه می‌شه هر کلمه چه معنا و مفهومی داره.  

- تمرین جهش زبان:

 این تمرین برای تقویت عضلات زبان مفید هست. برای انجام اون به کودکتون بگین که زبانش رو به بالا ببره و در همون حالت نگه داره. سپس از او بخواین زبانش رو به طرفهای مختلف ببره و به مدت چند ثانیه در هر جهت نگه داره. این عمل را چند بار در روز باید تکرار کنین.

- تقلید صداها:

به کودکتون بگین که صدای شما رو تقلید کنه. می‌تونین صداهای حیوانات، خنده و بقیه صداهای ساده رو برای او تولید کنین. این تمرین به تقویت عضلات صوتی و تولید صدا کمک می‌کنه.

با انجام این تمرین‌های ساده شما میتونین خیلی راحت مانع دیر حرف زدن کودک خودتون بشین.

kidshealth.org

 

 

 

منبع : بررسی دلایل دیر حرف زدن کودک

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها