2109
بررسی برخی از راه‌های درمان خروپف

بررسی برخی از راه‌های درمان خروپف

1402/10/04 بازدید570

درمان خروپف

در قدم اول و قبل از بررسی راه‌های درمان خروپف در خواب زمانی که به پزشک مراجعه می‌کنین، پزشک برای تشخیص وضعیت بیمار علائم، نشانه‌ها و سابقه پزشکی اون رو بررسی می‌کنه. در این شرایط پزشک برای تشخیص درست مشکل بیماران حتی انجام معاینه فیزیکی رو هم الزامی می‌دونه. گاهی وقت‌ها پزشک از شریک زندگی و یا والدین‌ بیمار درباره مدت زمان شروع مشکل خروپف سوالاتی رو می‌پرسه. اون با طرح این پرسش‌ها تلاش می‌کنه تا به ارزیابی شدت مشکل پرداخته و بهترین راه رو برای درمان اون پیدا کنه. حالا اگه کودک شما دارای این مشکله خروپف پزشک برای تشخیص درست در مورد شدت خروپف فرزند شما در طول شب سوالاتی رو مطرح می‌کنه. در نهایت پاسخ‌های شما به سوالات مطرح شده از طرف پزشک می‌تونه در انتخاب بهترین روش درمان خروپف در خواب کمک شایانی کنه.

تصویربرداری یکی از راه‌های تشخیص علت مشکل خروپف

یادتون باشه وقتی پیش پزشک مراجعه می‌کنین تا علت بروز مشکل خروپف رو پیدا کنه ممکنه گاهی لازم باشه برای تشخیص دقیق از روش‌های تصویربرداری مثل اشعه ایکس، اسکن توموگرافی کامپیوتری یا تصویربرداری رزونانس مغناطیسی استفاده بشه. پزشک با کمک این روش‌های تشخیصی ساختار راه هوایی کودک شما رو برای وجود مشکلاتی مثل انحراف سپتوم( تمایل تیغه بینی به یک سمت) بررسی می‌کنه.

مطالعه نحوه خواب بیمار

بسته به شدت خروپف ممکنه پزشک نیاز بدونه که برای بیمار مطالعه خواب انجام بده. به طور معمول مطالعه خواب در همون فضای خونه انجام می‌شه. با این حال بسته به شدت مشکلات سلامتی بیمار و برای بررسی دقیق نوع خواب اون، ممکنه لازم باشه تا بیمار یک شب در مراکز درمانی حضور داشته باشه. در طی این شب پزشک از روش پلی سومنوگرافی( مطالعه خواب) برای بررسی مشکلات تنفسی و شرایط خواب بیمار استفاده می‌کنه. در روش تشخیصی پلی سومنوگرافی بیمار به حسگرهایی متصل می‌شه. در نهایت در این زمان علائم حیاتی اون در طول شب کاملا مورد بررسی قرار می‌گیره. در طول مطالعه خواب معمولا کارشناسان به بررسی و ثبت اطلاعات زیر می‌پردازن:

امواج مغزی

سطح اکسیژن خون

ضربان قلب

میزان و شدت تنفس بیمار

مراحل خواب بیمار

تغییر در سبک زندگی می‌تونه به درمان این مشکل کمک کنه

اگر شما هم به دنبال راه‌های درمان خروپف در خواب هستید باید بدونین زمانی که به پزشک متخصص مراجعه می‌کنین در اولین قدم برای درمان از شما می‌خواد که سبک زندگی خودتون رو تغییر بدین. کاهش وزن، خودداری از مصرف الکل در زمان نزدیک به خواب، درمان گرفتگی بینی، پرهیز از کم خوابی و به پشت خوابیدن بعضی از مواردیه که نسبت به اصلاح اون‌ها باید اقدام بشه.

بررسی شیوه زندگی و راه‌های درمان خروپف

یادتون باشه با رعایت بعضی نکات به راحتی می‌شه این مشکل رو درمان کرد. اولا اگه اضافه وزن دارین حتما وزن خودتون رو کم کنین. افرادی که اضافه وزن دارن ممکنه در قسمت‌هایی از گلشون بافت‌های اضافه داشته باشن. این بافت‌ها باعث تشدید مشکل خروپف در بیماران می‌شه. در نهایت کاهش وزن می‌تونه باعث کاهش مشکل خروپف در افراد بیمار بشه. به پهلو خوابیدن هم تا حد زیادی می‌تونه به کاهش این مشکل کمک کنه. بد خوابیدن باعث می‌شه تا زبان در دهان تا بشه  و راه گلوی شما رو ببنده. خوب این امر باعث کاهش فرایند اکسیژن‌رسانی به بدن و ایجاد صداهای ناخوشایند در فرد می‌شه.  اگه در شب‌ها مدام در خواب غلت می‌زنین می‌تونین با قرار دادن یه توپ تنیس توی لباس جلوی این مشکل رو بگیرین. این کار از خوابیدن ما روی شکم جلوگیری می‌کنه.

استفاده از نوارهای بینی یا گشادکننده خارجی بینی به عنوان راه‌های درمان خروپف

نوارهای چسبی که بنا بر نظر پزشک روی پل بینی نصب می‌شه باعث می‌شه تا مساحت مجرای بینی بیماران افزایش پیدا کنه. در نتیجه این امر می‌تونه تنفس بیماران رو در زمان خواب تقویت کنه. معمولا نوارهای چسبی رو به روی سوراخ‌های بینی نصب می‌کنن. این نوارها تا حد زیادی باعث کاهش مقاومت جریان هوا در مجاری هوایی بیمار می‌شه. در نهایت استفاده از این چسب‌ باعث می‌شه تا شما در طول شب خواب راحت‌تری داشته باشین. کاربرد نوارهای بینی و گشاد کننده‌های خارجی بینی در درمان افراد مبتلا به OSA ( آپنه خواب انسدادی) تاثیر بیشتری داره.

به عنوان راه‌های درمان خروپف انسداد یا گرفتگی بینی را درمان کنین

داشتن آلرژی یا انحراف سپتوم می‌تونه عبور جریان هوا از طریق بینی رو محدود کنه. این امر شما را مجبور می‌کنه تا از طریق دهان نفس بکشین. در نتیجه همین موضوع باعث افزایش احتمال خروپف در بیماران می‌شه. اگه مشکل احتقان مزمن دارین از پزشک خودتون درباره راه‌های رفع مشکل مثل استفاده از اسپری‌های استروئیدی سوال کنین. یادتون باشه بعضی وقت‌ها برای رفع مشکل باید حتما شما از روش‌های تهاجمی‌تری مثل جراحی استفاده کنین.

به عنوان یک راهکار سیگار رو ترک کنین و به اندازه بخوابین

همچنین ترک سیگار ممکنه خروپف شما رو در زمان خواب به شدت کاهش بده. بزرگسالان باید حداقل هفت ساعت در شب بخوابن. ساعات خواب توصیه شده برای کودکان بسته به سن اون‌ها متفاوته. کودکان پیش دبستانی باید 10 تا 13 ساعت در روز بخوابن. کودکان در سنین بزرگ‌تر هم باید بین 9 تا 12 ساعت در روز بخوابن. مقدار خواب کافی برای نوجوانان هم بین 8 تا 10 ساعت در روز هست. توجه به نوع خواب، درمان مشکلات سلامتی و ترک سیگار رو می‌شه از راه‌های درمان خروپف دانست. در نهایت اگه این مشکل شما رو دچار اضطراب می‌کنه و زندگی شخصی شما رو تحت تاثیر قرار می‌ده برای رفع اون حتما به پزشک مراجعه کنین.

 

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها