2109
بارداری و تکرر ادرار

بارداری و تکرر ادرار

1402/04/10 بازدید2783


بارداری و تکرر ادرار

حاملگی یک دوره هیجان انگیز و همچنین مملو از تغییرات بزرگ است، اما آیا می‌دانستید که تکرر ادرار در طول این دوره، ممکن است اذیت کننده و مزاحم باشد؟ بله، درست شنیدید! بسیاری از زنان حامله تجربه تکرر ادرار را دارند و این امر می‌تواند خیلی آزاردهنده باشد. در اینجا ما در مورد دلایل احتمالی و راهکارهایی برای مقابله با این مشکل صحبت خواهیم کرد.

یکی از دلایل اصلی تکرر ادرار در حاملگی، افزایش فشار روی مثانه است. با رشد جنین و بزرگ شدن رحم، فشار بر مثانه افزایش می‌یابد که می‌تواند باعث تحریک مثانه و نیاز مکرر به ادرار کردن شود. همچنین، هورمون بارداری به نام پروژسترون نیز می‌تواند روی عملکرد مثانه تأثیر بگذارد و باعث افزایش تولید ادرار شود.

    

علائم تکرر ادرار چیست؟

علائم تکرر ادرار در خانم‌هایی که در حال سپری کردن دوران بارداری خود هستند، می‌تواند برای هر زن متفاوت باشد. در ادامه مطلب چند علامت بسیار رایج را همراه با شما بررسی می‌کنیم:

1. ادرار مکرر: طبیعتا یکی از علامت‌های اصلی و مشخص تکرر ادرار در بارداری، ادرار کردن آن هم به صورت مداوم است. خانم‌ها باردار ممکن است بیش از حد فراوان ادرار کنید، حتی موقعی که مثانه تازه خالی شده باشد. این مسئله ممکن است شما را به طور مداوم به دستشویی بکشاند.

2. عجله برای دستشویی رفتن: وقتی احساس می‌کنید نیاز به دستشویی دارید، ممکن است عجله خیلی زیادی را تجربه کنید. این یعنی بین هر دفعه که به دستشویی می‌روید، بعد از گذشت دقایقی کوتاه، احساس می‌کنید که مثانه شما به سرعت پر می‌شود.

3. ادرار شبانه بیشتر: ممکن است خانم‌های باردار در شب‌، بیشتر ادرار کنند. این احساس یه این خاطر است که در حین استراحت شبانه، بدن شما کمتر تحریک می‌شود و مثانه به آرامش می‌رسد. وقتی از خواب می‌پرید، مثانه خالی نیست و شما نیاز به دستشویی دارید.

4. احساس تحریک مداوم: بعضی از خانم‌ها در زمان بارداری ممکن است احساس تحریک مداوم در مثانه داشته باشند. یعنی، احساس می‌کنند مثانه‌شان همیشه در حال انفجار است و نیاز به دستشویی دارند.

خانم‌های باردار، این موضوع مهم را همیشه در کنج ذهن خود داشته باشید که همه خانم‌ها در زمان بارداری با این علائم روبرو نمی‌شوند. اگر شما علائمی دارید که نگران‌تان کرده یا باعث اذیت شما می‌شود، بهتر است با پزشک خود مشورت کنید تا مشکل شما به طور کامل بررسی و رفع و رجوع شود.

این مطلب می‌تواند برای شما مفید باشد: تکرر ادرار در بارداری

درمان تکرر ادرار در بارداری.

چگونه با تکرر ادرار مقابله کنم؟

بعضی از راهکارهای مقابله با تکرر ادرار در حاملگی شامل موارد زیر می‌شوند:

1. آب بیشتر مصرف کنید: به نظر عجیب می‌رسد، اما مصرف آب بیشتر می‌تواند به کاهش این مشکل کمک کند. زمانی که مثانه شما خالی است، تحریک برای ادرار کردن کمتر است. بنابراین، با مصرف آب بیشتر، مثانه شما خالی‌تر خواهد بود و احتمال تحریک آن کمتر خواهد شد.

2. اجتناب از مواد محرک: بعضی از مواد مانند قهوه، نوشابه‌های گازدار و الکل می‌توانند مثانه را تحریک کنند و تکرر ادرار را افزایش دهند. سعی کنید مصرف این مواد را محدود کنید یا بهتر است به کلی از آن‌ها اجتناب کنید.

3. تمرین‌های پرزور: تمرین‌های پرزور مربوط به عضلات لگن می‌توانند عملکرد مثانه را بهتر کرده و این مشکل را کمتر کنند. تمرین‌هایی مانند منقبض کردن و رها کردن عضلات لگن (تمرین کِگِل) می‌توانند به شما کمک کنند.

در چه شرایطی باید به پزشک مراجعه کنم؟

در صورتی که این مشکل در بارداری آنقدر شدید و آزار دهنده شد که روی کیفیت زندگی شما تأثیر می‌گذارد، بهتر است با پزشک خود مشورت کنید. پزشک شما می‌تواند توصیه‌های مناسبی برای این وضعیتی که در آن گرفتار هستید، داشته باشد؛ در این شرایط حتی ممکن است برای شما دارو تجویز شود تا هرچه زودتر از این شرایط خلاص شوید.

مراقبت از خودتان در طول دوران بارداری اهمیت خیلی زیادی دارد و بسیار مهم است. یادتان نرود که این مشکل برای بسیاری از زنان حامله اتفاق می‌افتد و معمولاً پس از زایمان به طور خودکار رفع می‌شود. به یاد داشته باشید که هرگز از مشاوره پزشکی غافل نشوید.

در نتیجه؛

تکرر ادرار در دوران بارداری، مانند یه همسفر آزاردهنده است که شما با آن کنار می‌آیید. فشار بیشتری که در این دوران روی مثانه شما قرار می‌گیرد و هورمون‌های خارق‌العاده‌ای که در بدن جریان دارد، دست به دست هم می‌دهند و باعث این مشکل می‌شوند.

مادران باردار! نگران نباشید. تکرر ادرار، به مرور زمان کمتر و کمتر شده و با پایان دوران بارداری، خودبه‌خود بهتر می‌شود. اما همانطور که پیشتر گفته شد، اگر علائم خیلی شدید یا احساسی مثل درد و سوزش باعث آزار شما می‌شود بهترین راه حل مراجعه به پزشک است.

منبع

mayoclinic.org

منبع : بارداری و تکرر ادرار

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها