2109
تکرر ادرار در بارداری

تکرر ادرار در بارداری

1400/06/11 بازدید11110
تکرر ادرار ممکن است آزار دهنده باشد اما تکرر ادرار یک اتفاق معمول و طبیعی در دوران بارداری است. تکرر ادرار و فوریت آن می‌تواند در سه ماهه اول و نزدیک به موعد مقرر زیاد باشد. اجتناب از مصرف مایعات کمتر برای کاهش دفعات ادرار ممکن است بر سلامتی شما تأثیر بگذارد.

ادرار مکرر از چه زمانی در بارداری شروع می‌شود؟

تکرر ادرار می‌تواند از سه ماهه اول شروع شود و یکی از علائم اولیه بارداری باشد. معمولاً زنان ممکن است در هفته چهارم یا دوره از دست رفته میزان ادرار را افزایش دهند. حمام رفتن در شب نیز می‌تواند در سه ماهه سوم افزایش یابد. این ممکن است حدود ۳۵ هفته یا بیشتر از آن رخ دهد. بسیاری از زنان ممکن است در سه ماهه سوم تکرر ادرار نسبت به ماه اول تجربه کنند.

چه عواملی باعث تکرر ادرار در دوران بارداری شود؟

هورمون‌های بارداری و افزایش مایعات بدن می‌تواند دلایل افزایش خروج ادرار در کل دوران بارداری باشد. عوامل زیر ممکن است باعث تکرر ادرار در سه ماهه مختلف شود:

- سه ماهه اول:

هورمون بارداری hCG و پروژسترون می‌توانند مقصر تکرر ادرار در سه ماهه اول باشند. این هورمون‌ها باعث افزایش جریان خون در ناحیه لگن می‌شوند و کلیه‌ها بیشتر کار می‌کنند و میزان ادرار را افزایش می‌دهند.

- سه ماهه دوم:

ممکن است فوریت ادرار بعد از ورود به سه ماهه دوم کمی کاهش یابد. با این حال تکرر ادرار ممکن است با رشد کودک به تدریج افزایش یابد. این می‌تواند به دلیل افزایش فشار وارد شده توسط رحم بر مثانه باشد.

- سه ماهه سوم:

در پایان سه ماهه سوم، ممکن است مثانه فشار بیشتری از رحم دریافت کند. خانم باردار حتی ممکن است با سرعت بیشتری به دستشویی برود.

آیا تکرر ادرار در بارداری نشانه‌ای از مشکل است؟


در بیشتر زنان باردار تکرر ادرار می‌تواند یک علامت طبیعی بارداری باشد. با این حال شرایط پزشکی زیر ممکن است دفعات ادرار در زنان باردار را نیز افزایش دهد:

- عفونت‌های دستگاه ادراری (UTI):

عفونت‌های دستگاه ادراری (UTIs) ممکن است منجر به تکرر ادرار در برخی از زنان باردار شود. این یکی از عفونت‌های باکتریایی شایع در دوران بارداری است و اغلب بین هفته‌های شش تا ۲۴ بارداری اتفاق می‌افتد. علائم زیر معمولاً همراه با تکرر ادرار و به دلیل عفونت ادراری مشاهده می‌شود.

درد یا ناراحتی لگن یا پایین شکم
ادرار خون آلود
احساس سوزش یا درد هنگام دفع ادرار
افزایش اشتیاق در ادرار کردن، اما همزمان فقط چند قطره ادرار تولید کنید
در صورت مشاهده علائم عفونت ادراری در دوران بارداری، ممکن است به دنبال مراقبت‌های پزشکی فوری باشید. در صورت عدم درمان این ممکن است خطر عفونت کلیه و زایمان زودرس را افزایش دهد.

- دیابت بارداری:

دیابت بارداری همچنین ممکن است در برخی از زنان با تکرر ادرار همراه باشد. این یک فرم موقتی از دیابت است که مادران آینده را تحت تأثیر قرار می‌دهد. علائم و نشانه‌های زیر اغلب با تکرر ادرار در دیابت بارداری مشاهده می‌شود.
  • حالت تهوع
  • تشنگی بیشتر
  • خستگی

تشخیص تکرر ادرار در بارداری به چه صورت امکان پذیر است؟

پزشکان ممکن است علائمی را از شما بپرسند تا علت را پیدا کنند. آن‌ها ممکن است اغلب از شما بخواهند که در مورد میزان دفع پوست و میزان مصرف مایعات را بیشتر کنید. آزمایش‌های تشخیصی زیر اغلب برای شناسایی علت علائم و تکرر ادرار انجام می‌شود:
  • تجزیه و تحلیل ادرار به شناسایی UTI کمک می‌کند.
  • آزمایش خون و آزمایش ادرار ممکن است به شناسایی عملکرد کلیه کمک کند.
  • سونوگرافی کلیه، مثانه و مجرای ادرار به دنبال هرگونه ناهنجاری است.
  • تست استرس مثانه تعداد دفع ادرار هنگام سرفه را اندازه‌گیری می‌کند.
  • سیستوسکوپی همچنین می‌تواند به تجسم مثانه و مجرای ادرار کمک کند.

آزمایشاتی مانند سیستوسکوپی در ویزیت‌های معمول قبل از تولد انجام نمی‌شود. آزمایش خون و آزمایش ادرار اغلب برای شناسایی سلامت عمومی زنان باردار انجام می‌شود. در صورت لزوم متخصصان زنان ممکن است آزمایشات خاصی را توصیه کنند.

چطور با تکرر ادرار در دوران بارداری کنار بیاییم؟

هنگام تخلیه مثانه به جلو خم شوید و مثانه را خالی کنید.
در روز مایعات بیشتری بنوشید تا تکرر ادرار در شب کاهش یابد. نوشیدن مایعات بیشتر قبل از خواب ممکن است منجر به کندن پوست در شب شود.
از نوشیدنی‌های کافئین دار و غذا‌های تند خودداری کنید زیرا ممکن است نیاز شما به ادرار را افزایش دهد.
اگر ادرار شما زرد تیره است مایعات بیشتری بنوشید. این ممکن است کمبود آب را نشان دهد. مایعات خود را افزایش دهید تا ادرار زرد کمرنگ طبیعی داشته باشید.
برای بهبود قدرت عضلات کف لگن، تمرینات ورزشی را امتحان کنید. مطالعات نشان می‌دهد که این ممکن است از نشت ادرار در برخی از زنان جلوگیری کند.
سعی کنید قبل از بیرون رفتن اب بنوشید

چرا هنگام سرفه، عطسه یا خندیدن ادرار نشت می‌کند؟

سرفه، عطسه یا خندیدن ممکن است باعث نشت ادرار شود زیرا فشار وارد شده توسط رحم بر روی مثانه را افزایش می‌دهد. تمرینات خاصی مانند آهسته دویدن و بلند کردن اجسام سنگین نیز ممکن است باعث همین امر شود. این به عنوان بی‌اختیاری ادرار و استرس شناخته می‌شود که معمولاً در سه ماهه سوم و دوره پس از زایمان دیده می‌شود. این مسئله را می‌توانید با نگه نداشتن ادرار و انجام تمرینات ورزشی کنترل کنید. تخلیه مثانه قبل از ورزش نیز می‌تواند به جلوگیری از نشت ادرار کمک کند. جای نگرانی نیست.

منبع: www.momjunction.com

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها