2109
دوقلو‌های بدن قطبی به چه دوقلو‌هایی می‌گویند؟

دوقلو‌های بدن قطبی به چه دوقلو‌هایی می‌گویند؟

1402/02/13 بازدید901

دوقلو‌های بدن قطبی به چه دوقلو‌هایی می‌گویند؟

یک نوع دوقلوزایی وجود دارد که به عنوان دوقلوی بدن قطبی شناخته می‌شود که فقط تئوری است و هیچ مورد تایید شده‌ای ندارد. اگر یک تخمک بارور نشده به قسمت‌های نابرابر تقسیم شود و سپس هر قسمت توسط دو اسپرم مجزا بارور شود دوقلو‌های بدن قطبی اتفاق می‌افتد. تخمک برای تولید مثل تحت فرآیند تقسیم به نام میوز قرار می‌گیرد. این فرآیند چهار سلول هاپلوئید را تولید می‌کند که هر کدام دارای نیم مجموعه کروموزوم هستند. یکی از این چهار سلول تخمک (اووسیت) است در حالی که سه تای دیگر اجسام قطبی نامیده می‌شوند.

دوقلو‌های بدن قطبی چگونه اتفاق می‌افتند؟

تخمک سلول جنسی زنانه بوده و برای تولید مثل تحت فرآیند تقسیم به نام میوز قرار می‌گیرد. این فرآیند چهار سلول هاپلوئید را تولید می‌کند که هر کدام دارای نیم مجموعه کروموزوم هستند. یکی از این چهار سلول تخمک (اووسیت) است در حالی که سه تای دیگر اجسام قطبی نامیده می‌شوند. معمولاً فقط تخمک برای لقاح در دسترس است در حالی که اجسام قطبی محو می‌شوند.

دوقلو‌های بدن قطبی چقدر شبیه هم هستند؟

در جایی که دوقلو‌های همسان از یک زیگوت سرچشمه می‌گیرند و از نظر ژنتیکی بسیار شبیه هم هستند و دوقلو‌های برادر تقریباً نیمی از ژن‌های مشترک خود را دارند و مانند هر خواهر و برادر می‌باشند. بنابراین دوقلو‌های بدن قطبی دارای مجموعه‌ای از ژن‌های یکسان از مادرشان هستند اما تنوع بیشتری در ژن‌های پدرشان دارند. از نظر تئوری دوقلو‌های بدن قطبی حدود 75 درصد از نشانگر‌های ژنتیکی خود را به اشتراک می‌گذارند که کمتر از دوقلو‌های همسان است اما بیشتر از دوقلو‌های برادر می‌باشد. در حالی که هیچ مورد تایید شده‌ای از دوقلو‌های بدن قطبی وجود ندارد انواع نادر دیگری از دوقلو‌ها وجود دارند که واقعاً متولد شده‌اند. این شامل:

  • دوقلو‌های به هم چسبیده:

دوقلو‌های به هم چسبیده (که زمانی دوقلو‌های سیامی نامیده می‌شدند) دوقلو‌های همسان هستند که به دلیل تقسیم ناقص تخمک بارور شده به طور کامل از یکدیگر جدا نمی‌شوند. نوزادان در حالی به دنیا می‌آیند که قسمت‌های خاصی از بدنشان به هم متصل است و ممکن است بافت یا اندام مشترک داشته باشند.

  • دوقلو‌های نیمه همسان:

دوقلو‌های نیمه همسان زمانی اتفاق می‌افتند که یک تخمک قبل از لقاح شکافته شده و توسط دو اسپرم جداگانه بارور می‌شود. دوقلوزایی نیمه یکسان از دوقلوزایی بدن قطبی متمایز می‌شود زیرا تخمک قبل از تقسیم شدن توسط دو اسپرم بارور شده است.

  • دوقلو‌های آینه‌ای:

حدود 25 درصد از دوقلو‌های همسان دوقلو‌های آینه‌ای هستند. بنابراین ممکن است یکی چپ دست و دیگری راست دست باشد یا ممکن است یکسان باشند. خال‌های مادرزادی در طرفین مخالف بدنشان وجود داشته باشد. دوقلو‌های آینه‌ای زمانی رخ می‌دهند که تخمک بارور شده تا بیش از یک هفته پس از لقاح شکافته نشود.

منبع:

verywellfamily.com

 

منبع : دوقلو‌های بدن قطبی به چه دوقلو‌هایی می‌گویند؟

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها