2109
خط قرمز تمیز کردن شیرآلات در خانه!

خط قرمز تمیز کردن شیرآلات در خانه!

1400/08/24 بازدید1899

یکی از چالش ها در زمان تمیز کردن خانه، برق انداختن شیرآلات است. شیرآلات تمیز و براق تأثیر بسیار زیادی در درخشان به نظر رسیدن فضای آشپزخانه و سرویس حمام و دستشویی دارد. علاوه بر این، اگر رسوب زدایی شیرآلات در زمان مورد نیاز انجام نشود ممکن است با مشکل فشار کم شیر آب مواجه شوید. مواد طبیعی و شیمیایی زیادی برای از بین بردن رسوب و تمیز کردن شیرآلات وجود دارد که مناسب ترین آن ها لزوماً شوینده های شیمیایی قوی مانند وایتکس و جوهر نمک نیست. مواد شیمیایی، علاوه بر آسیب رساندن به ریه کاربران، باعث به وجود آمدن لکه های سیاه بر روی سطح شیرآلات می شوند که به احتمال زیاد هرگز از بین نمی روند! برای تمیز کردن شیرآلات بهتر است از مواد طبیعی مانند جوش شیرین، سرکه و لیمو که در هر خانه ای یافت می شوند استفاده کنید. در این مقاله 3 ترفند خانگی معجزه آسا برای تمیز کردن شیرآلات به کمک مواد طبیعی و بی ضرر برای سلامت شما و آبکاری شیرآلات و در نهایت راه حلی برای کاهش اثر لکه اسید روی شیرآلات آورده شده است.

روش تمیز کردن شیرآلات بهداشتی، بسته به نوع آبکاری آنها متفاوت است. مثلاً روش های اختصاصی که برای تمیز کردن شیرآلات طلایی به کار می رود، ممکن است برای تمیز کردن و برق انداختن شیرآلات استیل کارساز نباشد. البته روش های عمومی تمیز کردن شیرآلات مانند تمیز کردن شیرآلات با سرکه و یا تمیز کردن شیرآلات با جوش شیرین، بین تمامی آبکاری ها مشترک است و تا جایی که مورد خاصی در مورد لکه ها وجود نداشته باشد به نتیجه دلخواه می انجامد.

تمیز کردن شیرآلات با جوش شیرین

جوش شیرین یکی از کاربردی ترین مواد برای برق انداختن شیرآلات و سینک است تمیز کردن شیرآلات با جوش شیرین آسیبی به آبکاری و رنگ شیرآلات وارد نمی کند و به راحتی در دسترس است. با استفاده از جوش شیرین می‌توانید شیرآلات، صفحات استیل سینک و سایر تجهیزات و وسایل آشپزخانه که جرم گرفته‌اند را برق بیندازید.

  1. برای این منظور کافیست یک چهارم فنجان جوش شیرین را با 2 قاشق غذا خوری آب مخلوط کنید تا ماده ای خمیری بدست آید.
  2. سپس با استفاده از یک مسواک نرم و یا اسفنج تمامی قسمت‌های شیر را که جرم گرفته است به این ماده آغشته نمایید.
  3. اجازه دهید برای مدت زمان 10 دقیقه این مواد روی شیرآلات باقی بماند.
  4. سپس با استفاده از آب سرد شیرآلات را شست و شو دهید و خشک کنید.

با استفاده از جوش شیرین برای تمیز کردن شیرآلات بدون آن که ریه‌های شما به واسطه استفاده از مواد شیمیایی آسیب ببیند، برق انداختن شیرآلات خانه انجام شده و نتیجه ای فوق العاده می گیرید. در صورت نیاز به اطلاعات بیشتر در این زمینه می توانید راهنمای قدم به قدم تمیز کردن شیرآلات با جوش شیرین را مطالعه نمایید.

از بین بردن رسوب و برق انداختن شیرآلات با سرکه

روش دیگری که برای تمیز کردن شیرآلات به شما پیشنهاد می‌کنیم تمیز کردن شیرآلات با سرکه است. سرکه به دلیل حالت اسیدی ای که دارد می‌تواند روی جرم‌ها و لکه‌هایی که به مرور زمان ایجاد شده اند تاثیر بگذارد و آن‌ها را از بین ببرد.

  1. یک بطری اسپری را با محلول آب و سرکه سفید پرکنید. نسبت آب و سرکه را برابر در نظر بگیرید.
  2. بر روی تمام سطح شیرآلات و اتصالات آن، محلول آب و سرکه را اسپری نمایید.
  3. 5 تا 10 دقیقه صبر کنید تا سرکه جرم ها را در خود حل کند.
  4. شیرآلات را آبکشی کنید و با دستمال خشک و نرم شیر را خشک نمایید.

در صورتی که سر علمک شیر ظرفشویی شما دچار رسوب گرفتگی شده است برای از بین بردن رسوب آن یک کیسه را با محلول آب و سرکه پر کنید و به دور علم شیر ظرفشویی ببندید. بسته به میزان رسوب 2 تا 5 ساعت صبر کنید و سپس کیسه را باز کرده و رسوبات را به کمک مسواک نرم جدا کنید. در صورت نیاز این مراحل را تکرار نمایید.

تمیز کردن شیرآلات با لیمو

یکی دیگر از مواد طبیعی که به دلیل خاصیت اسیدی خود می تواند در تمیز کردن شیرآلات مؤثر باشد لیمو ترش است. برای تمیز کردن شیرآلات با لیمو مراحل زیر را دنبال کنید:

  1. لیمو را با چاقو از وسط برش دهید.
  2. از قسمت برش خورده آن را بر روی سطح شیرآلات بمالید.
  3. کمی صبر کنید و سپس بخشی از شیر را چک تا مطمئن شوید رسوب و جرم ها نرم شده اند.
  4. شیرآلات را آبکشی و با حوله ای نرم خشک نمایید.

در هنگام برق انداختن شیرآلات، قاعدتاً استفاده از تمامی مواد شیمیایی که ماهیت خورندگی دارند، باعث وارد آمدن آسیب به لایه آبکاری شیرآلات می گردد. به طور مثال شوینده های صنعتی که برای تمیز کردن سرویس های بهداشتی مورد استفاده می گیرند و یا اسید HCL یا همان جوهر نمک به دلیل قدرت بالای اسیدی خود می توانند به شدت به پوشش شیرآلات آسیب بزنند.

از بین بردن لکه اسید روی شیرآلات

بعضی اوقات زمانی که با تمام توان مشغول تمیز کردن خانه و تمام لوازم آن هستید، ممکن است اشتباهاتی نیز پیش بیاید. یکی از این اشتباهات استفاده از جوهر نمک برای تمیز کردن شیرآلات و سطوح استیل است. توجه داشته باشید پس از استفاده از جوهر نمک و مواد شیمیایی اسیدی برای جرم‌ گیری شیرآلات و سطوح استیل نه تنها نتیجه خوبی دریافت نخواهید کرد، بلکه باعث به وجود آمدن لکه های تیره و سیاه بر روی شیرآلات و سینک می شوید! توجه داشته باشید معمولاً امکان برطرف کردن لکه های سیاه اسیدی وجود ندارد؛ چرا که اسید لایه آبکاری شیر را از بین می برد. امّا بسته به بزرگی و عمق لکه های سیاه ممکن است با استفاده از سرکه و جوش شیرین بتوانید شدت این لکه ها را کاهش دهید. در این بخش چند راهکار را به شما معرفی می کنیم که ممکن است در کاهش لکه‌ سیاه اسیدی تا حدودی موثر باشند:

  • سرکه سفید: همان طور که پیش تر گفتیم با استفاده از سرکه می‌توانید علاوه بر جرم زدایی، لکه‌های اسیدی و تیره را نیز کمرنگ کنید.
  • جوش شیرین و آب: مخلوط خمیر مانند این دو ماده با یکدیگر می‌تواند شدت لکه ایجاد شده توسط جوهر نمک را از روی سینک ظرفشویی و شیرآلات کاهش دهد و در جرم زدایی و برق انداختن شیرآلات به شما کمک نماید. کافیست اجازه دهید این مخلوط برای مدت 10 تا 15 دقیقه روی لکه‌های سیاه باقی بماند. سپس می‌توانید این سطوح را با آب داغ شست و شو دهید.

آیا هر چه قیمت شیرآلات بالاتر باشد نیاز به تمیز کردن شیرآلات کمتر می شود؟

بعضی از خریداران معتقدند که شیرآلات لوکس ممکن است کمتر نیاز به تمیز کردن پیدا کنند و یا لک انگشت و یا آب را کمتر نشان بدهند. اما این تصور اشتباه است! با اینکه روش های متفاوتی برای آبکاری شیرآلات وجود دارد، اما فرایند انواع آبکاری برای شیرآلات ارزان و شیرآلات لوکس یکسان است و انتخاب روش آبکاری بیشتر به رنگ مورد نظر و گاهی اوقات طرح شیرآلات بهداشتی بستگی دارد. پس با اینکه قیمت در زمان خرید شیرآلات اهمیت دارد نمی تواند خیال شما را از تمیز کردن و برق انداختن شیرآلات ساختمانی راحت کنید. به هر جهت اگر به دنبال خرید شیرآلات بهداشتی هستید حتما موارد زیر را نیز در کنار قیمت شیرآلات بررسی نمایید.

دامنه قیمت شیرآلات از قیمت شیرآلات ارزان تا لوکس را شامل می شود. بیشتر افراد هنگام خرید شیرآلات بهداشتی، تنها به برند و قیمت شیرآلات توجه دارند. در حالی که مواردی مانند جنس، کیفیت و گارانتی در نظر گرفته نمی شوند. کیفیت شیرآلات لزوماً با مشاهده ظاهر و یا سبک سنگین کردن شیرآلات قابل تشخیص نیست. بر خلاف باور عمومی، شیرآلات سبک نیز ممکن است با کیفیت باشند. وزن شیرآلات نشان دهنده میزان مواد اولیه به کار رفته در تولید شیر و عامل مهمی در تعیین قیمت شیرآلات است؛ اما سنگین بودن شیرآلات نشان دهنده کیفیت بالا نیست. بلکه استاندارد بودن مواد اولیه مهمترین عامل در تعیین کیفیت شیرآلات است.

جمع بندی

همانطور که بررسی شد استفاده از مواد طبیعی برای برق انداختن شیرآلات می تواند بسیار مؤثر باشد. تمیز کردن شیرآلات با جوش شیرین، سرکه و لیمو از بهترین روش های برق انداختن شیرآلات در خانه است. علاوه بر اینکه سرکه و جوش شیرین هیچ آسیبی به لایه آبکاری شیرآلات وارد نمی کنند، در هر خانه ای پیدا می شوند و به راحتی در دسترس هستند. استفاده از شوینده های شیمیایی مانند وایتکس و جوهر نمک صرفاً باعث آسیب به لایه آبکاری و ایجاد لکه های سیاه اسیدی می شوند که از بین بردن آن ها تقریباً غیر ممکن است. در نهایت فراموش نکنید که شیرآلات لوکس نیز مانند شیرآلات بهداشتی ارزان نیاز به تمیز کردن دارند. شیرآلات کاویان هم افزا که یکی از قدیمی ترین طراحان و تولید کنندگان شیرآلات ایرانی است در بخش بلاگ فروشگاه اینترنتی شیرآلات کاویان (/https://www.kavianhamafza.com)  اطلاعات کامل تری در زمینه نگهداری از شیرآلات فراهم آورده است. همچنین خواندن داستان تولید محصولاتی خاص و انحصاری به شکل پنگوئن ( تیدا ) و پرنده ( توکا و بیتا ) نیز در این وبسایت خالی از لطف نیست.

 

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها

آب انار برای زردی نوزاد (مفید یا مضر؟)

ریپورتاژ

1 هفته پیش
|
15627 بازدید

چطور بعد از زایمان شکم تخت داشته باشیم؟

ریپورتاژ

1 هفته پیش
|
13170 بازدید

5 پوزیشن خواب برای نوزاد

نوشته

2 هفته پیش
|
13085 بازدید

خورشید زندگی روزت مبارک!

نوشته

4 روز پیش
|
3790 بازدید