2109
خون بند ناف؛ طلای قرمزی که مردم از آن غافلند

خون بند ناف؛ طلای قرمزی که مردم از آن غافلند

1394/03/19 بازدید904

 خون بند ناف از جمله همین رازهای آفرینش است که شاید دیرگاهی است با یافته های علمی و آزمایشگاهی کشف شده که این ماده دیگر نه تنها دور ریختنی و زباله ای بیولوژیک نیست بلکه ذخیره ای گرانبها برای خانواده هاست که می تواند حتی تا نسل های بعدی در درمان بیماری های سخت و صعب العلاجی چون سرطان ها، تالاسمی و ... بکار گرفته شود.


اما اهمیت این ماده خطیر هنوز به خوبی در کشور و برای شهروندان تبیین نشده است و اگر ادعا شود که 90 درصد مردم از اهمیت خون بند ناف نوزادان در هنگام تولدشان غافل هستند، سخنی گزاف نباشد.


از سال 1386 خورشیدی، شعبه بانک خون بند ناف ایران در شهر کرمانشاه فعالیت خود را شروع کرده است اما با اینکه حدود هفت سال از فعالیت آن می گذرد ولی همچنان مردم کرمانشاه از اهمیت خون بند ناف نوزادانشان اطلاع چندانی ندارند و حتی چند روز پیش در بیمارستان حضرت معصومه (س) وقتی از چند تن از والدینی که نوزادشان به دنیا آمده بود در این مورد سووال کردم، اطلاعی از این موضوع نداشتند.


خبرنگار ایرنا به منظور تبیین اهمیت خون بند ناف، با مسوول نمایندگی بانک سلول های بنیادی بانک خون بند ناف رویان در استان کرمانشاه گفت و گو کرد.




** خون بند ناف چیست؟ 

دکتر مریم صاحب یاری، ابتدا خون بند ناف را به عنوان خون جفتی عنوان کرد که در جنین در حال تکوین و درون رحم مادر جریان دارد.


وی افزود: پس از تولد نوزاد، خون باقیمانده در بند ناف و جفت که از سلول های بنیادی غنی شده است، معمولا به عنوان یک زباله بیولوژیک دور ریخته می شود در حالیکه این کار یک اشتباه است زیرا سلول های بنیادی که از بند ناف گرفته می شوند بسیار پرتوان و نامیرا هستند و در اثر تکثیرهای پیاپی هم دچار پیری نمی شوند.


صاحب یاری افزود: با تزریق یا جایگزینی این خون در مناطقی از بدن که به صورت جدی دچار آسیب شده اند، می توان به بهبود آنها کمک کرد.




** بیمه بیولوژیکی برای خانواده ها

مسوول نمایندگی بانک سلول های بنیادی بانک خون بند ناف در استان کرمانشاه با توصیف ذخیره خون بند ناف به عنوان یک بیمه بیولوژیکی برای خانواده ها اظهار کرد: والدین آینده نگر به این فکر باشند که با ذخیره خون بند ناف نوزادان تازه متولد شده شان، ذخیره ای ارزشمند برای خود و حتی نسل بعدی شان در مقابله با بیماری های خطرناکی چون سرطان ها و تالاسمی و... اندوخته کنند.


وی در مورد شیوه پیوند مردم با این مرکز اظهار کرد: لازم است والدینی که در آستانه به دنیا آمدن فرزندشان هستند یک ماه پیش از زایمان به ما مراجعه کنند تا ابتدا یک مشاوره کامل به آنها ارایه شود.


وی افزود: در صورتی که مادر در یک سال منتهی به زایمان اقدام هایی مانند خالکوبی، تتو یا حجامت انجام داده باشد، خون بند ناف نوزادان آنها قابلیت پذیرش ندارد ضمن اینکه چندین آزمایش میکروبی هم برای مشخص شدن وضعیت مادر در خصوص ابتلای احتمالی به بیماری هایی چون هپاتیت، ایدز و... انجام می شود.


صاحب یاری ادامه داد: بعد از اینکه کار پذیرش با موفقیت انجام شد، مدارکی از قبیل کپی شناسنامه و کارت ملی زوجین و اصل جواب آزمایش مادر دریافت و پس از عقد قرارداد که توسط پدر انجام می شود، کیت خونگیری تحویل و توضیحات لازم از سوی پذیرش در مورد نحوه هماهنگی با کارشناس خونگیری و آماده سازی کیت ارائه می شود.




** از جمع آوری نمونه تا صدور کارت فریز

مسوول نمایندگی بانک سلول های بنیادی بانک خون بند ناف در استان کرمانشاه گفت: فرایند جمع آوری نمونه های خون بند ناف به صورت کاملا استریل، بدون درد و بی آنکه در روند زایمان تداخلی ایجاد کند، انجام می شود و خونگیری بصورت داخل یا خارج رحمی بدون آنکه آسیبی به مادر یا نوزاد وارد کند، قابل انجام است.


وی افزود: حجم خون جمع آوری شده که می تواند دست کم 40 سی سی باشد در کمتر از پنج دقیقه به پایان می رسد.


صاحب یاری افزود: پس از جمع آوری خون بند ناف، کیسه خون طبق دستورالعمل ارائه شده، درون فلاسک قرار گرفته و حداکثر در 24 ساعت با حفظ دمای بین 12 تا 15 درجه سانتیگراد به بانک خون بند ناف در تهران منتقل می شود.


وی گفت: همه تلاش خود را بکار می گیریم که نمونه ها را با بهترین کیفیت و در کمترین زمان و با استفاده از هواپیما به تهران ارسال کنیم.


به گفته این مسوول، نمونه دریافت شده در تهران، ابتدا از نظر حجم و تعداد سلول مورد بررسی قرار می گیرد و اگر حجم آن حداقل 40 سی سی باشد وارد آزمایشگاه پردازش می شود و اگر چنین نباشد، قرارداد فسخ شده و هزینه ها به والدین بازپرداخت خواهد شد.


وی گفت: بر روی نمونه هایی که حداقل شرایط استاندارد را دارند، آزمایش های میکروبی و ویروسی و نیز سنجش کلنی و فلوسیتومتری بعمل می آید و در نهایت این نمونه ها را در شرایط دمایی - 196 (منفی 196) درجه سانتیگراد در تانک های مخصوص فریز و برای مدت طولانی نگهداری می کنند.


آخرین مرحله صدور کارت فریز است که در این مورد صاحب یاری اظهار کرد: براساس استاندارد 'نتکورد'، مادر باید 6 ماه بعد از زایمان، آزمایش های ماه نهم را تکرار کند و صدور کارت فریز هم بستگی به دریافت جواب این آزمایش ها و نیز فرم سلامت نوزاد در 6 ماه بعد از زایمان است.


مسوول نمایندگی بانک سلول های بنیادی بانک خون بند ناف در استان کرمانشاه گفت: برای نهادینه شدن فرهنگ اهدای خون بند ناف نیاز به همراهی و مساعدت مسوولان استان داریم زیرا اهمیت ذخیره سازی این نوع خون در سال های آینده و با بروز احتمالی بیماری های صعب العلاج خود را نشان می دهد.


وی همچنین از اخذ بیش از یک هزار نمونه خون بند ناف از آغاز فعالیت این نمایندگی از سال 86 در کرمانشاه تاکنون خبر داد و گفت: در همین مدت یک مورد درمان بیماری تالاسمی در کرمانشاه با استفاده از خون بند ناف نیز انجام شده است.

 

 

 

 

 

 

منبع : ایرنا

 

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها

روزه‌داری در زمان شیردهی

نوشته

2 هفته پیش
|
14649 بازدید

فواید مصرف زینک در بارداری

نوشته

3 روز پیش
|
4269 بازدید

عید سعید فطر مبارک

نوشته

6 روز پیش
|
3793 بازدید

هموروئید در بارداری خطرناکه؟

نوشته

2 روز پیش
|
3150 بازدید