2109
اندیکاتور و الگوی طلایی برای افزایش درآمد برای سرمایه گذاری در بورس

اندیکاتور و الگوی طلایی برای افزایش درآمد برای سرمایه گذاری در بورس

1400/08/03 بازدید700

 

جدای از اتفاقاتی که در این یکسال برای بورس و سهامداران افتاد، بازار بورس یکی از امن‌ترین بازارها برای سرمایه گذاری است. این بازار هم به صنعت کشور کمک کرده و هم مزد سرمایه‌گذارای سرمایه گذاران را با کمترین ریسک، پرداخت می‌کند. اگر مدتی در بورس مانده باشید، حتما می‌دانید که به دور از هیاهوها و جنجال خبری، این سازوکار قدرتمند می‌تواند مکان بسیار خوبی برای سرمایه‌گذاری باشد. هر سهم ارائه شده در این بازار می‌تواند تا روزانه پنج درصد سود به صاحب سهام بدهد که بازه‌ی فوق‌العاده‌ای بوده و بعد از گذشت یک ماه، سرمایه‌ی شما بیش از یک و نیم برابر خواهد شد (به فرض روند صعودی مستمر). این در حالی است که پرسودترین حساب‌های بانکی، نهایتا سالانه 30 درصد سود را برای شما لحاظ خواهند کرد.

در این مقاله، نگاهی خواهیم داشت به یک اندیکاتور و یک الگوی طلایی که در بورس عملکرد فوق‌العاده‌ای داشته، اما محدود به این بازار نیستند. هر کجا که نمودار قیمتی وجود داشته باشد و همچنین حجم خرید و فروش مشخص باشد، این اندیکاتور و الگو (که بخشی از تحلیل تکنیکال هستند)، می‌توانند سرنوشت سرمایه‌گذاری شما را متحول کنند. در ابتدا نگاهی خواهیم داشت به مفهوم اندیکاتور و الگو و سپس نام این دو ابزار قدرتمند سرمایه‌گذاری را گفته و مرجعی به شما معرفی می‌کنیم تا بتوانید به ساده‌ترین زبان ممکن آن‌ها را به صورت عملی یاد بگیرید.

اندیکاتور چیست؟

اندیکاتورها ابزارهای قدرتمندی هستند که بیشتر در تحلیل تکنیکال کاربرد دارند، اما در تحلیل فاندامنتال نیز بدون کاربرد نیستند. اندیکاتورها مجموعه‌ای از معادلات ریاضی هستند که با تکیه بر تغییر قیمت دارایی‌های مختلف و همچنین حجم معاملات انجام شده، سیگنالی را به معامله‌گر می‌دهند. این سیگنال می‌تواند در خصوص کانال قیمت، سطوح حمایت و مقاومت، روند بازار، مومنتوم بازار، احتمال برگشت بازار و ... باشد. تقریبا تمامی معامله‌گران حرفه‌ای بورس، حتما از چندین اندیکاتور استفاده می‌کنند تا از سیگنال خروجی آن‌ها مطمئن شده و وارد معاملات شده یا معاملات جاری را ببندند. با این حساب، اندیکاتورها یک سری معادلات ریاضی هستند که برای تایید گرفتن از تحلیل‌های انجام شده (مطابق با سیگنال خروجی) از آن‌ها استفاده می‌شود.

الگوهای قیمت چیست؟

الگوها مجموعه‌ای از شکل‌ها هستند که در نمودار قیمت سهام‌های مختلف ایجاد می‌شوند. دقت داشته باشید که برای شناسایی الگوها، ابتدا باید نمودار قیمت را با استفاده از کندل‌های شمعی ژاپنی نمایش داد تا بتوان الگوها را شناسایی کرد. با توجه به اینکه برای تشخیص الگو باید تایم فریم معاملات انجام شده را در بازه‌ی زمانی صحیحی انتخاب کرد، شناخت هر کدام از الگوها (مثلثی، مستطیلی، سر و شانه، کف دوقلو و ...) و به کارگیری آن‌ها در تایم فریم مناسب، بخش مهمی از استفاده از این الگوها است. برای یادبگیری دقیق تمام الگوها، می‌توانید به وبسایت معامله‌گر ایرانی مراجعه نمایید.

اندیکاتور طلایی ایچیموکو

حال که مفهوم اندیکاتور و الگوها را متوجه شدید، نوبت به معرفی اندیکاتور طلایی ایچیموکو رسیده است. جالب است بدانید که در دهه 1960 میلادی، یک روزنامه‌نگار اقتصادی در ژاپن که سال‌ها مشغول مطالعه‌ی نوسانات قیمت سهام مختلف شده بود، فرمولی پیچیده و طلایی را به دست آورد که توانست با آن، چندین پارامتر مهم در تغییر قیمت‌ها را ارزیابی کند. این اندیکاتور، مومنتوم قیمت در آینده را اندازه‌گیری کرده و مناطق حمایت و مقاومت را تعیین می‌کند.

در لغت، Ichimoku Kikno Hyo یا اختصارا IKH به معنای نگاهی به نمودار در حالت تعادل بوده و تنها زمانیکه نمی‌توان از آن استفاده کرد، زمانی است که بازار کاملا رنج یا خنثی باشد. باز هم جالب است بدانید که در ابتدا، از این اندیکاتور طلایی فقط برای انجام معاملات بر روی برنج استفاده میشد. اندیکاتور ایچیموکو جزو معدود اندیکاتورهایی است که هم در تحلیل تکنیکال و هم در تحلیل بنیادین استفاده می‌شود. به همین دلیل هم از آن با عنوان اندیکاتور طلایی یاد می‌شود. برای آشنایی بیشتر با اندیکاتور ایچیموکو می‌توانید این مقاله را مطالعه کنید. در کل، کاربرد این اندیکاتور شامل موارد زیر است:

  • تشخیص روند حرکت
  • تشخیص خطوط حمایتی و مقاومتی
  • تشخیص نقاط ورود و خروج
  • تشخیص مومنتوم و جهت بازار
  • تشخیص نقاط اصلاح

الگوی طلایی سر و شانه

الگوی سر و شانه به خریدار سهام اطلاع می‌دهد که روند در حال برگشت است. این اطلاع رسانی می‌تواند به معنای جلوگیری از ضرر بسیار زیاد و یا کسب سود بسیار زیاد باشد. به همین جهت نیز به آن، الگوی طلایی گفته می‌شود. دلیل نامگذاری آن نیز به خاطر ظاهر آن است. دو قله‌ی کوچک در کناره‌ها و یک قله‌ی بزرگتر در وسط، چیزی شبیه سر و گردن را ایجاد می‌کند. البته توقع نداشته باشید که با دقیقا سر و گردن را در تصویر ببینید! نمایی از تشکیل این الگو برروی نمودار شمعی ژاپنی، در تصویر زیر نمایش داده شده است.

در نقطه‌ی مقابل نیز اگر دو دره‌ی کوچک در طرفین و یک دره‌ی عمیق در وسط ایجاد شود، به آن الگوی سر و شانه معکوس گفته می‌شود. در هر دو حالت، قرار است تغییر بزرگی در نمودار قیمت ایجاد شود و باید آماده‌ی آن باشید. برای یادگیری بهتر الگوی سر و شانه این مقاله از وبسایت معامله‌گر ایرانی را مطالعه کنید تا به همراه تصاویر دقیق، اتفاقات رخ داده برای تشکیل این الگو را بررسی نمایید.

کاربرد اندیکاتورها و الگوها

همانطور که پیشتر بیان شد، هر کجا که نمودارهای قیمتی به علاوه حجم معامله مشخص باشد، تحلیل تکنیکال کاربرد داشته و اندیکاتورها و الگوها نیز ابزارهای قدرتمند تحلیل تکنیکال هستند. بنابراین، در بازارهای آزادی همانند بورس و فارکس، امکان استفاده از چنین ابزارهایی وجود دارد. اما دقت داشته باشید که بازارهایی همانند دلار (که توسط بانک مرکزی کنترل می‌شوند)، به دلیل فرمایشی بودن، محل مناسبی برای استفاده از تحلیل تکنیکال نخواهند بود. شاید آزادترین بازار برای استفاده از این ابزارهای معاملاتی، بازار فارکس باشد. اگر می‌خواهید بدانید که بازار فارکس چیست این مقاله را مطالعه کنید.

در کل، بازارهای سرمایه‌گذاری همانند بورس، بدون ریسک نبوده و ورود به آن‌ها نیازمند دانش و شناخت ابزارهای کمکی است. بنابراین، برای اینکه قدم‌های خود را محکم بردارید، حتما ابتدا دانش خود را تکمیل کرده و سپس وارد آن شوید.

 

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها