2109
بازار رمزارزها فرصت ویژه‌ای برای استقلال اقتصادی زنان است

بازار رمزارزها فرصت ویژه‌ای برای استقلال اقتصادی زنان است

1400/05/20 بازدید686

زمان آن رسیده که رمزارزها یک تغییر اساسی در مشاغل و فعالیت‌های اقتصادی زنان به وجود آورند و بازار کسب و کار و سرمایه‌گذاری را زنانه‌تر کنند.

شاید بپرسید چگونه؟ یا برایتان این سوال پیش بیاید که آیا واقعا چنین امکانی وجود دارد؟ یا برایتان جالب باشد که بدانید اصلا رابطۀ میان رمزارزها و زندگی زنان چیست؟
یا اصلا چرا ما این ایده را مطرح‌ کرده‌ایم و زنان چطور می‌توانند در این بازار سرمایه‌گذاری کنند؟

در طول تاریخ، فضای بازار و فعالیت‌های شغلی عموماً مردانه بوده‌ است؛ حتی امروز هم چنین است. به ویژه در کشوری مانند ایران که هنوز یک جامعۀ درحال توسعه محسوب می‌شود. برای مثال ممکن است اطلاع نداشته باشید که حتی در سال‌های پس از انقلاب درصد اشتغال زنان ایران در آمارهای رسمی هیچ‌وقت به 20 درصد نرسیده است.

می‌دانید که برای داشتن شغل عموماً لازم است همه روزه در ساعات مشخصی، در بیرون از خانه حضور داشته باشیم. همین موضوع برای بسیاری از زنان به دلایل مختلف مسئله‌ساز بوده است.

تقریبا همۀ زنان ایران با این مشکل حداقل یک بار سروکار داشته‌اند. ویژگی‌های فرهنگی جامعه، شیوه‌های تربیتی، باورهای خانواده‌های بسیاری از ما، همچنین مسائلی مانند بارداری و مسئولیت‌های مادری، در اکثر مواقع موانع مهمی بوده‌اند که اشتغال زنان را با مشکل مواجه کرده‌اند.

با وجود همۀ موانع و مشکلاتی که به آن‌ها اشاره شد، نمی‌توان گفت که زنان در اقتصاد خانواده و جامعه بدون نقش بوده‌اند. مثلا زنان روستایی و عشایری در فعالیت‌های اقتصادی خانواده مانند کشاورزی و دامداری همواره نقشِ مهمی داشته‌اند.

 

 

زنان شهرنشین هم با وجود محدودیت‌هایی که برای حضورشان در جامعه وجود داشته، نقش قابل توجهی در اقتصاد خانواده‌هایشان داشته‌ و دارند؛ تعدادِ زیادی از آن‌ها شاغل هستند؛ اما در صورت خانه‌دار بودن نیز نقش مهمی در اقتصاد خانواده داشته‌اند؛ برای مثال مادران ما همواره در پس‌انداز کردن و مدیریت هزینه‌ها و خرجکرد خانواده فعال بوده‌اند.

بنابراین نمی‌توانیم بگوییم که زنان با فعالیت‌های اقتصادی ناآشنا هستند؛ بلکه همواره حضور تحسین‌برانگیز و مهمی در اقتصاد جامعه داشته‌اند، اما متأسفانه بیش‌تر مواقع به دلیل محدودیت‌ها دیده نشده‌اند.

اما خوشبختانه امروز امکان‌هایی به وجود آمده که زنان گامی به جلوتر بروند و با بازار کسب و کار آشنایی بیشتری پیدا کنند، و به ویژه به صورت جدی به فرصت‌های سرمایه‌گذاری دسترسی داشته باشند. رمزارزها و فناوری بلاکچین یکی از بهترین نوآوری‌هایی بوده که این امکان را به وجود آورده‌ است. می‌پرسید چطور؟ ادامۀ مقاله را بخوانید.

 

بازار رمزارزها یک فرصت ویژه برای زنان

ویژگی اصلی رمزارزها این است که یک قدرت مرکزی مانند یک نهاد یا یک دولت آن‌ها را کنترل نمی‌کند. رمزارزها روی شبکۀ بلاکچین قرار دارند، و مدیریت و کنترلشان به صورت برابر و عادلانه، میان کاربران و استفاده‌کنندگان رمزارزها توزیع شده است.

بنابراین می‌توانیم بگوییم که اگر در بازار و مشاغل سنتی یک قدرت مرکزی وجود داشت که اوضاع بازار را به نفع مردان تغییر می‌داد، این بار دیگر چنین نیست. هرکسی با یک دستگاه کامپیوتر یا موبایل، فارغ از اینکه زن است یا مرد، می‌تواند به این شبکه وصل شود و شروع به سرمایه‌گذاری و معامله کند.

شاید به نظرتان این موضوع آنقدر جالب باشد که تصور کنید تاکنون کسی به آن توجه نکرده است؛ اما این‌طور نیست. با وجود آنکه بازار رمزارزها یک قلمروی تازه است، توجه برخی به این موضوع جلب شده که این بازار در همین مدت کوتاه، برای زنان جذاب‌تر از بازار سنتی بوده است.

برای مثال، دانشگاه شیکاگو در این زمینه تحقیقاتی را انجام داده که نتایج آن ماه گذشته منتشر شده است. این مطالعه بر روی 1004 فرد بزرگسال در آمریکا انجام شده و نشان داده که در میان آن‌ها 41 درصد از معامله‌گران کریپتوکارنسی زنان هستند. سایت جمینی (Gemini) نیز نظرسنجی مشابهی را در بریتانیا انجام داده و نتایج آن نشان می‌دهد که 40 درصد از معامله‌گرهای کریپتو در این کشور زنان هستند.

 

 

اما جالب‌تر اینکه درباره فعالیت زنان ایران در بازار رمزارزها هم بررسی‌هایی صورت گرفته است. برای مثال در ماه مه 2021 (اردیبهشت و خرداد 1400)  سایت الجزیره مقالۀ مفصلی دربارۀ فعالیت زنان در زمینۀ رمزارزها منتشر کرده است. در این مقاله تعدادی از زنان شاخص و موفق ایرانی در بازار رمزارزها نیز معرفی شدند.

در این مقاله نوشته شده که زنانی که در ایران وارد بازار رمزارزها شده‌اند و به طور جدی فعالیت می‌کنند، عمدتاً زنان جوان و خودآموخته هستند. این زنان برای آنکه تعادل سالمی میان کار و زندگی خود به وجود بیاورند، یک برنامۀ منعطف خوداشتغالی برای خود ایجاد کرده‌اند.

در این مقالۀ خبری، چندین زن فعال ایرانی در بازار کریپتوکارنسی معرفی شده‌اند؛ دربارۀ شیوۀ ورود آن‌ها به این بازار و خلاقیت‌هایشان نوشته شده است. همچنین به نکتۀ جالبی دربارۀ مزایای فعالیت زنان در بازار رمزارز اشاره شده است. این بازار برای زنان انعطاف‌پذیر است و موجب می‌شود زنان بتوانند برنامۀ زمانی خود را با شغل خود هماهنگ کنند و زمان بیشتری را با خانوادۀ خود بگذرانند.

همچنین در این گزارش، یکی از زنان به این موضوع اشاره کرده که علت جذب شدنش به بازار کریپتوکارنسی، استقلال این بازار و وجود عدالت و برابری است که در بازار و مشاغل سنتی وجود ندارد.

 

 

 

زنان چگونه در بازار رمزارزها سرمایه‌گذاری کنند؟

تفاوتی نمی‌کند که شما می‌خواهید به صورت روزانه خریدوفروش کنید، یا سرمایه‌گذاری بلندمدت کنید، یا آنکه در زمینۀ آموزش و فناوری کریپتو فعالیت کنید. در هر صورت جنسیت شما به عنوان یک زن مانع شما نخواهد بود و این موجب شده که بازار کریپتو برای بسیاری امیدوارکننده باشد.

این امیدواری وقتی بیشتر می‌شود که بدانید آموزش و یادگیری برای ورود به این بازار نیز به همین میزان در دسترس است. شما برای این یادگیری نیازی به شرکت در کلاس و دانشگاه و صرف هزینه ندارید. منابع آموزشی زیادی وجود دارند که شما صرفا با وصل شدن به اینترنت و چند کلیک می‌توانید به آن‌ها دست پیدا کنید.

خبرخوش آنکه برای این کار، شما لزوماً نیازمند سایت‌های غیرایرانی و تسلط به زبان انگلیسی نیستید. هم‌اکنون در سایت‌های فارسی زبان، منابع زیاد، مفید و باکیفیتی دربارۀ رمزارزها وجود دارد.

یکی از پلتفرم‌هایی در زمینۀ یادگیری درباره بازار رمزارزها، و همچنین خریدوفروش و سرمایه‌گذاری در آن، به شما خدمات خوبی را ارائه می‌دهد، دیدکس است.

دیدکس در اتحادیۀ اروپا ثبت شده و دارای مجوز "Financial & virtual currency service" است. دیدکس خدمات صرافی خود را در "www.didex.ir" ارائه می‌دهد، که از مزایای آن پایین بودن هزینه‌های کارمزد، امنیت بالا و تیم پشتیبان با پاسخگویی 24 ساعته است.

 

دیدکس یک منبع خبری و آموزشی نیز هست؛ در آدرس " https://blog.didex.ir" شما می‌توانید به مطالب کاربردی و مفیدی در زمینۀ کریپتوکارنسی‌ها دست یابید. این سایت بخش‌های متنوعی را به مخاطبان ارائه می‌دهد، این بخش‌ها عبارتند از:

  1. آخرین و مهم‌ترین اخبار دنیای ارز دیجیتال که هر روز پوشش داده می‌شود
  2. تحلیل‌های هفتگی دربارۀ ارزش رمزارزها
  3. آموزش دربارۀ مفاهیم و اصول پایۀ بازار کریپتوکارنسی
  4. خواندنی‌ها که بخش جذابی شامل طنز و نقل‌قول‌ها و دانستنی‌هاست.

به نظر می‌رسد وجود چنین منابع و سایت‌هایی که هر روز، در هر ساعتی، می‌توان به آن دسترسی داشت، یک فرصت ارزشمند برای زنان باشد تا بتوانند مهارت و استقلال اقتصادی خود را رشد دهند و موانعی را که در طول تاریخ بر سر راه زندگی اقتصادی آنها بوده، از سر راه بردارند.

شاید بعضی‌ها به اشتباه گمان کنند که منظور این مقاله از فعالیت اقتصادی زنان صرفاً تبادل چند ارز دیجیتال باشد. باید بگوییم که این تصور نادرست است. همانطور که شرح داده شد، فعالیت‌های متنوعی در دنیای کریپتوکارنسی‌ها وجود دارد، که زنان می‌توانند بدون محدودیت دربارۀ آن‌ها تصمیم‌گیری و انتخاب داشته باشند و با توجه به در دسترس بودن منابع تصمیم خود را عملی کنند.

 

 

 

 

 

 

 

 

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها