2750
تأثیر چاقی در بلوغ زودرس چیست؟

تأثیر چاقی در بلوغ زودرس چیست؟

3 هفته پیش بازدید213

تأثیر چاقی در بلوغ زودرس

بلوغ زودرس یکی از دغدغه‌های والدینه که از همون سنین کودکی فرزندشون در موردش تحقیق می‌کنن. عوامل مختلفی روی بلوغ زودرس تأثیر می‌ذارن؛ اما تأثیر چاقی در بلوغ زودرس ممکنه بیشتر مورد توجه قرار بگیره. به خصوص که دیده می‌شه، بچه‌هایی که چاق‌تر به نظر می‌رسن، زودتر علائم بلوغ رو می‌شه در اونا تشخیص داد. در این مقاله می‌خوایم بررسی کنیم که چاقی و بلوغ زودرس چه ارتباطی با هم دارند و آیا واقعاً بلوغ زودرس ناشی از چاقی فرده؟

بلوغ زودرس چیست و شامل چه افرادی می‌شه؟

برخی از والدین اگه بچه‌شون کمی زودتر از همسالانشون علائم بلوغ رو مشاهده کنند، تصورشون بر اینه که فرزندشون دچار بلوغ زودرس شده. اصلاً اینگونه نیست و باید اول بدونیم بلوغ زودرس چیست و چه موقع می‌گیم بچه‌ها بلوغ زودرس داشتن. سن بلوغ کاملاً مشخص نیست و یه محدوده براش در نظر گرفته شده. معمولاً دخترها زودتر به سن بلوغ می‌رسن. پس وقتی که دخترها زیر 8 سال و پسرها زیر 9 سال به سن بلوغ برسن، می‌گیم که بلوغشون زودرس بوده. از طرفی ممکنه علائم بلوغ توی هر فرد با دیگری متفاوت باشه. پس هیچ وقت فرزندتون رو با یه بچه هم سن و سال خودش مقایسه نکنید. اما تأثیر چاقی بر بلوغ زودرس چیه؟

آیا چاقی باعث بلوغ زودرس می‌شه؟

چاقی، یکی از مواردیه که این سال‌ها خیلی فراگیر شده. حتی به سنین کودکی هم رسیده و بچه‌های تپل زیادی رو می‌بینیم که اتفاقاً خیلی هم بامزه هستند! والدین باید از همون سنین کودکی وزن بچه‌ها رو کنترل کنند. چون اضافه وزن می‌تونه بر روی بخش‌های مختلف زندگی‌شون تأثیر بذاره و حتی سلامتشون رو هم به خطر بندازه. تأثیر چاقی در بلوغ زودرس خیلی هم دور از انتظار نیست. اما از نظر علمی باید این مسئله بررسی بشه تا ببینیم چرا چاقی باعث می‌شه تا کودک زودتر به بلوغ برسه.

بلوغ زودرس چیست؟

چاقی و بلوغ زودرس چه ارتباطی با هم دارند؟

طبق تحقیقاتی که انجام شده، بچه‌هایی که وزن بالاتری دارن و اشتهاشون بیشتره، معمولاً زودتر به سن بلوغ می‌رسن. البته فقط چاقی و بلوغ زودرس با هم ارتباط ندارن و عوامل دیگه‌ای مثل ژنتیک هم تاثیرگذاره.

دلیل ارتباط چاقی و بلوغ زودرس با هم بیشتر به علت هورمونی به نام لپتین هست که توسط سلول‌های چربی تولید می‌شه. پس میزان هورمون لپتین به میزان چربی موجود در بدن ارتباط پیدا می‌کنه. البته این نکته رو هم باید در نظر داشته باشید که خود لپتین به تنهایی باعث نمی‌شه تا فرد دچار بلوغ زودرس بشه. بلکه برای این که دوران بلوغ و فرایندهاش شروع بشه، باید لپتین به اندازه کافی در بدن وجود داشته باشه. پس اگر مابقی شرایط برای بلوغ زودرس جور باشه، کسانی که افزایش وزن دارن و میزان لپتین در بدنشون بالاست، بیشتر مستعد بلوغ زودرس هستند. پس نمی‌شه تأثیر چاقی در بلوغ زودرس رو نادیده گرفت.

از طرفی مطالعات در مورد تأثیر چاقی در بلوغ زودرس نشون می‌ده که افزایش سریع وزن در زمان شیرخوارگی و کودکی، می‌تونه در آینده بلوغ زودرس رو در کنار چاقی به همراه داشته باشه.

چاقی و بلوغ زودرس چه ارتباطی با هم دارند؟

برای جلوگیری از بلوغ زودرس بر اثر چاقی چه باید کرد؟

حالا که متوجه شدیم بلوغ زودرس چیست و چاقی چه تأثیری روش داره، باید راهکارهایی رو هم در این مورد بدونیم. همیشه می‌گن، پیشگیری بهتر از درمانه. وقتی علائم بلوغ شروع شد، کنترلش ممکنه خیلی راحت نباشه و درمان‌های دارویی باید شروع بشه. با این حال می‌تونیم قسمتی از روند بلوغ رو که در دست خودمونه، بهینه‌تر کنترل کنیم. به عنوان مثال کنترل چاقی می‌تونه روی بلوغ تأثیرگذار باشه.

بهتره کنترل بیشتری روی تغذیه فرزندانمون داشته باشیم. تأثیر چاقی در بلوغ زودرس رو نمی‌تونیم نادیده بگیریم؛ اما می‌تونیم با کنترل وزن، این مسئله رو بهتر مدیریت کنیم. بچه‌ها رو به ورزش علاقه‌مند کنیم تا نگرانی از بابت اضافه وزنشون نداشته باشیم. حتی اگه بچه‌ها اضافه وزن داشته باشن؛ اما این وزن ناشی از عضلات باشه، لپتین توی بدن افزایش پیدا نمی‌کنه. متأسفانه بیشتر افرادی که اضافه وزن دارن، میزان زیادی چربی توی بدنشون ذخیره شده که لپتین تولید می‌کنه. از طرفی سلامتی بچه‌ها با کنترل وزن هم بهبود پیدا می‌کنه.

نکته آخر این که هر چند چاقی و بلوغ زودرس ممکنه روی هم تأثیرگذار باشن؛ اما عوامل مختلف دیگه‌ای مثل ژنتیک، نژاد، جنسیت و حتی رنگ پوست هم می‌تونن تأثیرات خودشون رو داشته باشن. پس ممکنه یه کودک با وزن کم هم دچار بلوغ زودرس بشه.

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها

نی نی کست

نوشته

1 هفته پیش
|
9285 بازدید