2737
2739

نفقه چیست و به چه کسانی تعلق می‌گیرد؟

تنها در ازدواج دایم نفقه به زن تعلق ميگيرد و در نكاح موقت، شوهر ملزم به پرداخت نفقه نیست مگر اینکه در عقد شرط شده باشد. زن هنگامی می‌تواند نفقه مطالبه كند كه از شوهر خود تمكين کرده باشد. نفقه شامل خوراک، پوشاک، مسکن، اثاث خانه، خدمات بهداشتی -درمانی و خادم در صورت احتیاج زن به واسطه عادت در خانه پدری، مرض یا نقصان عنوان شده است در بحث داشتن خادم هم ممکن است زنی در خانه پدری خود خادم داشته و یا این‌که طی زندگی مشترک به بیماری خاصی مانند روماتیسم مبتلا شده که به واسطه آن به خادم نیاز پیدا کرده باشد و به این ترتیب مرد مکلف به گرفتن خادم برای همسرش است.

تمكين چيست؟

 یعنی زن در مقابل مرد وظایفی دارد که عدم انجام آن (عدم تمکین) در صورت اثبات توسط مرد پسامدهایی را براي زن به دنبال خواهد داشت البته تمکین برای مرد در مقابل زن نیز مطرح است.

به طور کلی تمکین برای زن به دو دسته تقسیم می‌شود تمکین عام و تمكين خاص که مفهوم تمکین خاص اطاعت از نیازهای غریزی و جنسي مرد از طرف زن میباشد و مفهوم تمکین عام فرمانبرداری در تمام امور کلی زندگی میباشد و زن موظف به پیروی و اطاعت از شوهر و حضور در منزلي كه وي محيا نموده است ميباشد قانون هم اشاره کرده ریاست خانواده از خصائص مرد است.


مواردي كه زن می تواند از شوهر تمکین نکند و مستحق دریافت نفقه باشد و ناشزه نخواهد شد:

• در صورتی که شوهر منزلي تهيه نكند يا منزل مناسب با شأن و مرتبه اجتماعي زن نباشد (مسكن بايد در شأن زن و متعارف محل زندگي پدري وي باشد)در این صورت زن می تواند به خانه شوهر نرود و مرد ملزم به پرداخت نفقه به وي ميباشد. 

• هر گاه شوهر بعد از عقد مبتلا به یکی از امراض مقاربتی و جنسی گردد، زن حق دارد که از نزدیکی با او  خوداری و امتناع نماید و عدم اطاعت موجب سلب حق نفقه نخواهد بود

• هرگاه پزشک خروج زن را از منزل برای مداوا لازم بداند و شوهر اجازه ندهد ، زن می تواند خارج گردد و از شوهر اطاعت نكند مانند وقتي زن مبتلا به بیماری گردد که برای مداوا باید به بیمارستان یا خارج از کشور برود.

• هر گاه زن برای انجام تکلیف مذهبی واجب ، اجازه بیرون رفتن از منزل ، از شوهر بخواهد و شوهر اجازه ندهد زن می تواند از منزل خارج شود و از شوهر اطاعت نكند مانند زني كه بخواهد به حج برود.

• در صورتی که زن بیمار باشد و پزشك نزدیکی جنسی با شوهر رامنع نماید و یا در عادت زنانگی باشد زن می تواند از تمكين خاص خوداری نماید.

• در صورتی که بودن زن با شوهر در یک منزل خوف و ضرر بدنی یا مالی یا شرافتی برای زن داشته باشد او میتواند منزل را ترک کند و به منزل دیگری برود.در اينصورت محكمه حکم به بازگشت زن به منزل شوهر را نخواهد داد و مادام که زن در بازگشتن به منزل معذور باشد نفقه اش برعهده شوهرش خواهد بود.

• در صورتی که حق سکونت به زن داده شده باشد زن می تواند از حضور در منزل شوهر خوداری کند و شوهر را ملزم به حضور در خانه ای کند که او تعیین می نماید.

ببین منم به همین مشکل خورده بودم.😢خانمای اینجا بهم دکترساینا رو معرفی کردن و منم از یکی از دکتراش ویزیت آنلاین گرفتم از خونه. و خیلی راضی بودم و مسالمم حل شد😍 بیا اینم لینکش ایشالا که مشکل توهم حل بشه😘

زن ناشزه كيست؟

عدم تمکین در اصطلاح حقوقی نشوز و زنی که از شوهر اطاعت نمی‌کند ناشزه نامیده می‌شود. يعني هرگاه زني بدون عذر موجه كه در پست قبلي گفته شد از شوهرش تمكين خاص و عام نكند ناشزه نامیده می‌شود. البته اگر شوهر توقعات نامشروع یا نامتعارفی از زن داشته باشد، زن مکلف به اطاعت از او نیست و ناشزه بحساب نمي آيد.

2731

تبعات حقوقی ترک منزل توسط زن:

هرگاه زن نسبت به وظایف زناشویی بدون دليل موجه تمکین نکند و ناشزه باشد ،شوهر ميتواند به دادگاه مراجعه کرده ،الزام زن را به تمکین بخواهد و چنانچه دادگاه زن را به تمکین محکوم نماید و حکم قطعی شود نتیجه عدم تمکین زن موارد زیر است:
۱-زن مستحق دريافت نفقه نخواهد بود.

۲-کسب اجازه ازدواج مجدد براي مرد توسط دادگاه(وقتی مردی با اجازه دادگاه اقدام به ازدواج مجدد کند،زن دیگر امکانی برای طلاق گرفتن بخاطر ازدواج مجدد مرد ندارد)

٣-امکان طرح دعوی طلاق از سوی مرد كه در اين مورد چنانچه مرد بخواهد زنش را طلاق دهد بایستی مهریه او را بپردازد، اما سایر حقوق مانند نفقه، نصف اموال مرد و … به زن تعلق نمی گیرد.


در قانون و شرع حق طلاق با مرد است يعني مرد هر وقت اراده كنه ميتونه زن را بدون هيچ دليلي طلاق بدهد و نيازي به رضايت زن نيست اما شوهر بايد حقوق مالي زن اعم از مهريه،نفقه،اجرت المثل زن و... را پرداخت كند.

 اما زن فقط در چند مورد خاص كه در عقدنامه آمده و به شرايط ١٢ گانه ضمن عقد معروف ميباشد(حتما بايد به امضا شوهر رسيده باشد)ميتواند درخواست طلاق داده و خود را مطلقه كند مانند پرداخت نكردن نفقه از طرف مرد به زن به مدت ٦ماه از زمان شكايت،ابتلا به بيماري صعب العلاج مرد و...


زماني كه يكي از والدين فوت شود حضانت(نگهداري) طفل با اونكه كه زنده است خواهد بود مثلا اگر شوهر فوت بشه حضانت طفل با مادره نه پدربزرگ!!!

 مگر اينكه عدم صلاحيت مادر ثابت بشه مثل فساداخلاقي،اعتيادو...كه در اينصورت پدربزرگ ميتونه با حكم دادگاه حضانت طفل را از مادر بگيرد.

در هر٢صورت نفقه طفل(خرج زندگي) با پدربزرگ ميباشد نه مادربچه!!دختر تا ٩سال و پسر تا ١٥سال در دايره حضانت هستند و بعد از اين سن خود تصميم ميگيرند با چه كسي زندگي كنند.


نفقه طفل ابتدا برعهده پدر سپس جدپدري و بعد آن مادر ميباشد

2740

به مجرد عقد زن مالك مهريه ميشود لذا زن ميتواند در هنگام زندگي مشترك نيز درخواست مطالبه مهريه دهدو نيازي به واقع شدن طلاق نيست زن ميتواند با تنظيم دادخواست مطالبه مهريه در دادگاه حقوقي خانواده مهريه را به اجرا گذارد اگر مرد از استطاعت مالي برخوردار باشد ميتواند همه را يكجا در غيراينصورت مرد موظف است به صورت اقساطي مهريه را پرداخت كند


به چنين عملي تدليس در نكاح ميگن

تدليس يعني فريب دادن يا گول زدن

اين عمل جرم است و داراي حبس ٦ماه تا ٢سال ميباشد و ميشود از همسر بابت فريب در دادگاه كيفري شكايت كرد و در عين حال دادخواست فسخ نكاح بدليل تدليس(فريب) در ازدواج را در دادگاه حقوقي مطرح كرد

نفقه عبارتست از همه نيازهاي متعارف و متناسب با وضعيت زن از قبيل لباس،مسكن،غذا،وسايل منزل،هزينه هاي بهداشتي-درماني و...

كلا نفقه يعني چيزهايي كه ضروري و متعارف باشد و خرج تحصيل شامل نفقه زن نمي باشد و مرد الزامي براي دادن آن ندارد.

حضانت فرزندان چه پسر چه دختر تا هفت سالگي با مادر است و بعدش با پدر اما اگر مادر صلاحيت نداشته باشه مثلا دچار جنون باشد يا مادر بچه ها ازدواج كند حضانت از وي ساقط و به پدر سپرده ميشود.دختر بعد ٩سال و پسر بعد ١٥سال از دايره حضانت خارج ميشوند و خود تصميم ميگيرند با چه كسي زندگي كنند.

اثبات مصرف ماده مخدر شيشه توسط مرد:

اگر زن بخواهد بدليل اعتياد همسر طلاق بگيرد و همسر وي اعتياد به شيشه داشته باشد ولي در آزمايشهاي معمولي كه گرفته ميشود با حيله جواب آزمايش را منفي كند بهترين راه درخواست آزمايش مو سر از مراجع قضايي ميباشد اين نوع آزمايش مصرف را تا ٣ماه قبل نشان ميدهد و ديگر راه فراري براي معتاد باقي نميگذارد و خوردن بعضي نوشيدني هايي كه رو ازمايش ادرار اثر ميگذارند بر روي مو بي اثر است. 

  • با فوت شوهر حتي اگر حضانت فرزند به مادر برسد باز ولايت قهري با جد پدري(پدربزرگ) فرزند ميباشد بدليل معنا كه حضانت با مادر است و حق نگهداري با مادر است ولي اذن و اجازه در مواردي مثل ازدواج دختر باكره،كماكان با جد پدري است چرا كه وي ولي قهري آن دختر محسوب ميشود.
ارسال نظر شما
این تاپیک قفل شده است و ثبت پست جدید در آن امکان پذیر نیست

کاربر گرامی جهت ارسال پست شما ملزم به رعایت قوانین و مقررات نی‌نی‌سایت می‌باشید

2741
2687
پربازدیدترین تاپیک های امروز
داغ ترین های تاپیک های امروز