سلام من دانشجوی پرستاری هستم ترم چهار درسم خوبه و رشتم هم دوست دارم ولی یه مشکل بزرگی دارم که از آنژیوکت زدن و رگ گیری به شدت ترس و نفرت دارم طوری که حالم بد میشه واقعا نمیدونم چه طور بر این ترس غلبه کنم؟ 

اطلاعات تکمیلی

سن 23 جنسیت زن شغل دانشجو وضعیت تاهل مجرد
پاسخ مشاور

مشاور خانواده و زوج درمانی

سلام دوست گرامی
ترس یک واکنش طبیعی و مفید ه که جنبه حفاظتی دارد و هنگام مواجهه با خطر فعال می‌شود؛ ولی اختلال فوبیا ترس شدید، غیرمنطقی و نامتناسب با موقعیت است. 
بنظر میاد شما دچار فوبیا شده اید.
شخصی که فوبیا دارد یا سعی می کند از چیزی که ترس ایجاد میکند اجتناب کند یا آن را با اضطراب و پریشانی فراوان تحمل می کند.
در مورد علائم فعلی و سابقه خانوادگی باید بررسی کنید، خصوصاً این که آیا سایر اعضای خانواده نیز فوبی داشته اند یا نه. شما ممکن است تجربه یا ترومایی را که سبب ایجاد فوبی شده است را تجربه کرده باشید.
شاید بحث از عکس العمل شما – اندیشه ها، احساسات و علائم جسمانی شما – هنگام مواجهه با چیزی که از آن می ترسید مفید باشد. 
در درمان فوبیا از دارو درمانی هم استفاده می شود در واقع اگر ترس ها خیلی شدید باشند بهتر است برای درمان فوبیا در کنار مشاور از روانپزشک نیز کمک بگیرید. مصرف داروها همراه با رفتاردرمانی یا درمان شناختی _ رفتاری می تواند اثر بخشی بالاتری داشته باشد.
یکی از بهترین شیوه ها، رویارویی تدریجی با عامل ترس است که باید  صورت بگیرد. براساس نوع و شدت بیماری زمانی طول می کشد تا به مرور ترس خود را از دست بدهید. رایج ترین تکنیک های رفتار درمانی شامل حساسیت زدایی منظم، مواجه سازی با محرک ترسناک به صورت تصویری یا واقعی است.
در هر صورت با توجه به شغلتون باید با این هراس مواجهه شوید و درمان کنید.
درمان شناختی-رفتاری می تواند مفید باشد، خصوصاً روندی که درمان از راه حساسیت زدایی یا درمان از راه مواجهه نامیده می شود. در این روش شما به تدریج با پای خود و تحت شرایط کنترل شده در معرض چیزی قرار می گیرید که از آن می ترسید. وقتی شما در معرض آن عامل قرار می گیرید، یاد می گیرید که از طریق آرامش، کنترل تنفس یا سایر راهبردهای کاهش اضطراب بر ترس خود غلبه کنید. برای درمان کوتاه مدت فوبی ها، دکتر ممکن است داروی ضداضطراب تجویز کند. 

تجربه شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha