2723

سلام، پسرم ۱۴ ماهشه و عادت داره با مکیدن سینه به خواب میره، اما هر شب دفعات بیدار شدنش و درخواست شیر بیشتر و بیشتر می شه، هر نیم ساعت بیدار می شه و تا شیر نخوره نمی خوابه. شام کامل می خوره و روز هم به اندازه کافی خسته می شه، خواب نیم روز هم به مدت ۱:۳۰ ساعت داره. لطفا یه راهی نشونم بدین. متشکرم

پاسخ مشاور

مشاور روانشناسی کودک و نوجوان

مادر عزیز سلام
برخی از کودکان در طول شب، با وجود اینکه گرسنه نیستند، چندین بار از خواب بیدار می‌‌شوند اما دیگر قادر به دوباره خوابیدن نیستند، زیرا عادت کرده‌اند که هنگام شیر خوردن به خواب روند. اگر می‌‌خواهید فرزندتان این عادت را ترک کند، بهتر است شب‌‌ها اجازه ندهید او هنگام شیر خوردن به خواب رود. پس از اینکه آخرین وعده شیر را به فرزندتان دادید، می‌‌توانید با یک موسیقی آرام یا خواندن یک داستان او را بخوابانید. هر چه بیشتر فرزندتان بدون حضور شما بخوابد، احتمال اینکه او بتواند در طول شب نیز بدون کمک شما به خواب رود بیشتر خواهد شد.اگر فرزند شما برای شیر خوردن در طول شب ساعات مشخص و زیادی از خواب بیدار می‌‌شود، احتمالا بدن او به بیدار شدن در این ساعات عادت کرده است. شما باید به مرور این عادت بشکنید. قبل از هرچیز باید دانست که بیدارشدن شبانه یک اتفاق بیولوژیکی طبیعی در خواب نوزاد و کودک است. خبر خوب اینجاست که بچه ها این مرحله را پشت سر می گذارند و در مقطعی شما می توانید به راحتی و بدون مشکل تا صبح بخوابید. شیردهی شبانه برای کودکی که غذاخور شده است از شش تا 9 ماهگی، به یک‌بار در شب بایستی کاهش پیدا کرده و تا یک‌سالگی کلاً حذف گردد. اگر هر بار که کودک بیدار می‌شود شیر به او بدهیم به‌ مرور این مسئله بیشتر و بیشتر شده و حتی روی غذا خوردن کودک تأثیر می‌گذارد.
البته در این سن اضطراب جداشدن از والدین به یک مشکل عمده برای نوزادان تبدیل می‌شود و ممکن است باعث شود، بارها نیمه‌شب از خواب بیدار شوند. همیشه بیدار شدن و شیر خواستن نوزاد به معنای گرسنگی نیست بلکه بعضی اوقات بخاطر نیاز به آرامشی است که در کنار مادر به دست می اورد. اما در هر صورتی قانون بیدار شدن در شب باید رعایت شود، در این شرایط حرف زدن، آواز خواندن، بازی کردن، روشن کردن لامپ و شیر دادن ممنوع است تا بداند وقت خواب است و باید بخوابد.به کودک خود اطمینان بدهید که در کنار او هستید. ولی به او بفهمانید که اکنون زمان خواب است.چراغ را روشن نکنید و با وی حرف نزنید حتی به چشم‌های او نگاه نکنید. اندکی پشت بچه را ماساژ دهید و با صدای ش ش ش او را آرام کنید.اگر دوباره بیدار شد دو برابر دفعه قبل صبر کنید و بعد دوباره همان کارها را انجام دهید.هر بار که گریه می‌کند دو برابر دفعه قبل صبر کنید هرچند که واکنش به گریه او امری غریزی است و مقاومت در برابر آن کاری است دشوار.پشتکار داشته باشید بالاخره پیام شما را دریافت خواهد کرد و پس از یک هفته متوجه تغییرات خواهید شد.
شاد و موفق باشید

تجربه شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha