2753

با سلام و خسته نباشید.پسرم الان ۲۷ ماهشه. از ۲۴ ماهگی دارم تلاش میکنم از پوشک بگیرمش چند روز اول همکاری کرد ولی یک دفعه لجبازی کرد و به هیچ عنوان راضی نمیشه بیاد دستشویی و مقاومت میکنه به طوری که دستشوییشو انقدر نگه میداره و در آخر میره گوشه ای از خونه ادرار میکنه.دستشویی هم که میبرمش یا اصلا نمیاد یا وقتی هم‌ که میاد یه کم میشینه و فوری بلند میشه و جیغ میزنه میگه دستشویی ندارم.

ممنون میشم راهنماییم کنید.

پاسخ مشاور

مشاور روانشناسی کودک و نوجوان

برای اینکه کودک را از پوشک بگیرید باید زمان و روش های درست انرا بدانید ،اگر مغز اون به اندازه کافی رشد نکرده باشد تخلیه ادرار و مدفوع اختیاری نیست،به طور کلی از 28 ماهگی به بعد مغز تکامل پیدا میکند و ادرارشان را کنترل میکنند .

بهترین فصل برای از پوشک گرفتن بچه فصل بهار و تابستان است. ابتدا فقط چند ساعت در روز او را باز نگه دارید و تشویقش کنید اگر ادرار یا مدفوع داشت بگوید. او را در این مدت در خانه حبس نکنید و فقط بیشتر مراقبش باشید.

اگر از کودکتان خواستید روی صندلی توالت بشیند اما 10 دقیقه گذشت و کاری نکرد او را از توالت بیرون ببرید و بعد از چند دقیقه دوباره او را به توالت برگردانید.

برخی از کودکان از مدفوع یا ادرار کردن میترسند که برای حل این مشکل بهتر است به او توضیح دهید که اینکار برای دفع مواد مضر است و برای سلامتی مهم است.

برای کودکتان یک صندلی توالت کوچک بخرید و به او یاد دهید که هر زمان احساس نیاز کرد روی ان بنشیند این صندلی را میتوانید در حمام یا دستشویی یا اتاق کودک قرار دهید. برای اموختن پاکیزگی کودک را تشویق کنید تشویق کلامی و مادی در کنار هم

با سرزنش او کار را خراب نکنید شاید هر از چند گاهی نتواند کنترل کند.سرزنش نکنید و فقط به او یاداوری کنید. یادتان باشد کنترل در شب و زمان خواب ستتر است پس تا مدتی توی روز باز باشد و همچنان شبها پوشک شود.صبر و حوصله به رج بدهید و با ملایمت و مهربانی باهاش رفتار کنید تا اثر عکس نده. از یک لفظ خاص مثل جیش یا اه یا کار خرابی یادش بدید تا بهتون بگه هر لفظ مناسبی که کودک شما میتونه بفهمه و شما رو خبر کنه.

تجربه شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha