عصبی بودن من وتاثیرش رو فرزندم

نام ارسال کننده محرمانه می باشد 100 بازدید

سلام.خسته نباشید.من یه پسر 10 ماهه دارم که خیلی دردسر داره و نق نقو هست.من بعضی اوقات که عصبی میشم سرش داد می زنم و گاهن باعصبانیت تکونهای شدیدی میدم.اما بلافاصله عذاب وجدان میگیرم و نگران میشم که نکنه یه وقت یه اسیبی بهش بزنم این مواقع.و اینکه این کار من باعث نشه بچه مم در اینده ادم عصبی بشه.ازتون خواهش میکنم کمکم کنید که بر خشمم غلبه کنم.در ضمن من این عصبی بودن رو با شوهرمم دارم و سر این عصبانیت من خیلی دعوامون میشه.

پاسخ مشاور

مشاور روانشناسی کودک و نوجوان

سلام
به خشم و عصبانیت باید به عنوان واقعیت هایی در زندگی نگاه کرد. ما بارها از کوره در میریم ، احساس گناه می کنیم و بعد تصمیم میگریم تا دوباره خشمگین نشیم اما عصبانیت مثل سرما خوردگی مشکلی هست که بار دیگه اتفاق می افتد.
در ابتدا باید وجود خشم و طبیعی بودن آنرا بپذیرید و بعد برای مقابله با آن آماده شوید. اینو بدونید که با کم کردن تنش ها ، پیش از اینکه به انفجار ختم بشه ، میتوان در خانه صلح و آرامش ایجاد کنید.
وقتی  که کودک شما را عصبانی کرده‌ برای آرام کردن خود وقت صرف کنید. می‌تونید برای آرام کردن خود تا ده بشمارید یا چند تا نفس بکشید. 
به خودتان یادآوری کنید که کودکتون شما را سرمشق قرار میده. اگر مرتباً شما را در حال عصبانیت ببینه باور میکنه که بدخلقی کردن یک روش قابل‌قبول حل مسئله است. اگر چه میدونم کنترل عصبانیت ممکنه در ابتدا سخت باشه و باید بدونید که کسب این مهارت مستلزم تمرین و گذر زمانه.
وقتی عصبانی شدید بین خودتان و کودکتون  که باعث عصبانیت شما شده، فاصله ایجاد کنید. وقتی احساس می کنید در حال عصبانی شدن هستید، یا کودک را از محلی که در آن هستید به بیرون بفرستید و یا خودتان بیرون بروید. چند دقیقه دور بودن از منبع عصبانیت، می تواند کمک کند تا آرام بشید و به صورت منطقی کنترل شرایط را در دست بگیرید. با افزایش عصبانیت هیچ چیزی حل نمی شود. اگر با صبر و حوصله سعی کنید که آرام شوید و سپس از موضع قدرت با هاش برخورد کنید، در موقعیت بهتری قرار می گیرید.
در هنگام عصبانیت شروع کنید این جملات را با خودتون بگید:
 من دارم در این وضعیت عصبانی و خشمگین میشم
سپس از خودتون بپرسند چه چیزی باعث شد اینطوری خشمگین شدم؟ 
سپس بگویید من برای برخورد با رفتار بد کودکم ،مجبورنیستم خشمگین بشم  . احتمالاً در این موقع خشم شما تا حدودی کاهش پیدا می کنه
 حالا تصور کنید که بدون اینکه خشمگین باشید با کودک خودتون رفتار می کنید
بعد از این مراحل با ارامش اما قاطعانه  با کودک برخورد کنید و سر او داد نزنید . کودکان تا 3 سالگی نیازمند توجه کامل و پذیرفته شدن بی قید و شرط از طرف مادر هستند. 
پیشنهاد میکنم با خواندن کتاب ، اطلاعات بیشتری در مورد رشد کودک کسب کنید. اگر بدانید که رفتار الان کودک شما در واقع اقتضای سن او و امری کاملاً طبیعی است، در برابر او واکنش غیر منطقی کمتری نشان می دهید.
شاد و موفق باشید

تجربه شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha
پرسش ها و پاسخ های مشابه

مصرف متادون وتاثیرش روی جنین

پاسخ سلام اگر ضربان قلب جنین رویت شده خیر مشکلی ندارد موفق باشید

دعوای پدر و مادر و تتاثیرشون رو من

پاسخ سلام دوست عزیز همین که آگاه به رفتارتان هستید و علت آن را نیز میدانید میتواند کمکتان کند. باید کمی اطلاعاتتان را در مورد مهارت ارتباط موثر بالا ببرید در این زمینه مقالات و راهکارهای موثری است که میتوا...

ماه گرفتگی و تاثیرش روی جنین

پاسخ سلام دوست عزیز نگران نباشید خیر مشکلی برای جنین شما به وجود نیامده است از نظر علمی این مطلب اثبات نشده است بنابراین استرس و نگرانی نداشته باشید موفق باشید

مصرف ایزوکسوپرین وتاثیر آن بر روند زایمان طبیعی

پاسخ با سلام مصرف قرص ایزوکسوپرین بر روند زایمان طبیعی تاثیر منفی ندارد