2109
برنج هندی بخوریم یا نخوریم؟

برنج هندی بخوریم یا نخوریم؟

1397/08/09 بازدید9775

نی نی سایت: حالا آشنای بیشتر ایرانی ها هستند. برنجهای هندی خیلی خوب قد می کشند. اصلا خراب و شفته نمی شوند و هرکسی خیلی راحت می تواند با آن یک غذای مجلسی درست کند. اما این برنجهای خوش قیافه هندی سلامت هستند؟ دکتر وحید مفید مدیرکل فرآورده‌های غذایی و آشامیدنی سازمان غذا و دارو درباره وضعیت سلامت برنج‌های وارداتی مثل هندی و تایلندی گفت:« برنج‌های وارداتی که به صورت رسمی و با مجوز وارد کشور می‌شوند، پروانه بهداشتی ورود سازمان غذا و دارو را دارند. البته قرار است یک شناسه و کد رهگیری هم بر روی بسته‌بندی آنها درج شود تا اصالت‌شان برای مصرف‌کننده احراز شود. تمام پارامترهای کیفی برنج‌هایی که از کانال وزارت بهداشت وارد می‌شوند و وزارت بهداشت به آنها مجوز می‌دهد، ‌ بررسی و کنترل می‌شوند، بر این اساس اگر استانداردهای کیفی‌شان مطابق با استانداردها ی وزارت بهداشت باشد، به آنها مجوز می‌دهیم و مشکلی از نظر کیفیت ندارند.»
مفید در ادامه به ایسنا گفت:« این درحالیست که بسیاری از برنج‌هایی که از کانال‌های غیررسمی و به صورت قاچاق وارد کشور می‌شوند، ‌ ممکن است مشکل داشته باشند و نباید از آنها استفاده کرد. البته باید توجه کرد که وارداکنندگان برنج‌های قاچاق، وقتی نمی‌توانند از وزارت بهداشت مجوز واردات رسمی دریافت کنند، محصول‌شان را به صورت قاچاق وارد می‌کنند که این محصول قطعا دارای مشکل است.»


به علامت وزارت بهداشت دقت کنید

مدیرکل فرآورده‌های غذایی و آشامیدنی سازمان غذا و دارو درباره کشورهای صادرکننده برنج به ایران، گفت:« کشورهایی که تا به حال به صورت رسمی برنج از آنها به کشور وارد شده، عمدتا شامل هند، پاکستان، تایلند و بخشی هم از کشور اروگوئه بوده است. البته گاهی از سایر کشورها هم درخواست واردات برنج وجود داشته، اما بنابه دلایلی که گفتم به آنها مجوز نداده‌ایم. بنابراین برنج‌هایی که در حال حاضر در بازار موجود بوده و دارای پروانه بهداشتی ورود هستند، آزمایش شدند و از نظر بهداشت و سلامت مشکلی ندارند و مطابق استانداردهای وزارت بهداشت هستند. روی کیسه‌های برنج‌های وارداتی مجاز، پروانه بهداشتی ورود قرار دارد، برچسب اصالت آنها نیز بارکدی است که ما اصرار داشتیم همه آنها بارکد را روی کیسه نصب کنند تا از این طریق بتوان اصالت‌شان را استعلام کرد. در این زمینه درخواست تمدید وقت کردند. زیرا امکانات آن را در مبداء نداشتند و قرار است این امکانات را ایجاد کنند. البته همه برنج‌های وارداتی پروانه بهداشتی ورود را دارند و از طریق این پروانه می‌توان به اصالت‌شان پی برد. »

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها