2109
با این کتاب داستان طلاق را برای کودکان توضیح دهید

با این کتاب داستان طلاق را برای کودکان توضیح دهید

1397/07/09 بازدید3315

کتاب به خاطر دسر شکلاتی

  • نویسنده : ساندرا لوینز
  • تصویرگر : برایان لنگدو
  • مترجم : عرفانه جوادپور
  • انتشارات فنی ایران، 1397
  • قیمت نسخه کاغذی : 6500 تومان
  • مخاطب : کودکان چهارسال به بالا و والدین
پیش از این هم با کتاب‌های نردبان که به آموزش مهارت‌های زندگی به کودکان می‌پردازد؛ آشنا شده‌ایم. امروز یکی دیگر از کتاب‌های این مجموعه را معرفی می‌کنیم. "به خاطر دسر شکلاتی " به طلاق والدین و تجربه و احساس کودکان از این واقعه مهم می‌پردازد.
پسرک قهرمان داستان، یک روز صبح زودتر از همیشه از خواب بیدار می‌شود. پدرش هنوز خواب است و مادرش در خانه نیست. او می‌داند که برادرش دسر شکلاتی خیلی دوست دارد. پس یک دسر از یخچال بر می‌دارد و به اتاق برادرش می‌رود. آنها با شوخی و خنده دسر را می‌خورند و به دیوار و لباس‌هایشان می‌مالند و خیلی می‌خندند. وقتی پدر بیدار می‌شود و آنها را در این سر و وضع می‌بیند، خیلی می‌خندد. در همین حین مادر سر می‌رسد و با دیدن وضعیت بچه ها و خنده پدر، شروع به دعوا و داد و فریاد می‌کند. سپس مادر برای همیشه از خانه می‌رود. پسر فکر می‌کند مادرش بخاطر اشتباه او با پدرش قهر کرده است. پدرش برای او می گوید که او و مادرش دیگر نمی‌خواهند با هم زندگی کنند و باید زندگی جدیدی را شروع کنند.
پسرک مدام احساس عذاب وجدان می‌کند؛ چون فکر می‌کند تقصیر او و برادر کوچکش است که مادر و پدرش جدا شده‌اند. بارها درباره آن روز فکر می‌کند؛ ولی با برادر کوچک یا پدرش صحبت نمی‌کند. زندگی آنها خیلی عوض شده است. پدر بعدازظهرها سر کار می‌رود و صبح‌ها کنار برادر کوچک در خانه می‌ماند. او وقتی از مدرسه بر می‌گردد، ناهاری که پدرش درست کرده را می‌خورد و سپس آنها عصرها تا شب پیش خانمی که از چندین بچه مراقبت می‌کند می‌مانند. آنجا به آنها خیلی خوش می گذرد. تا شب که آنها شام می خورند و می خوابند و پدر دنبالشان می آید و به خانه می روند. پدر مدام یادشان می آورد که چقدر دوستشان دارد. آنها با هم بازی و آشپزی می کنند. آخر هفته ها هم پیش مادر می روند. پیش مادر هم خیلی خوش می‌گذرد. خانه مادر کوچکتر است ولی باز هم مادر مثل همیشه مهربان است. تا اینکه پسرک به مادرش می‌گوید که خیلی متاسف است که با کثیف کردن خودشان، باعث عصبانیت مادر و جدایی آنها شده است. پسر به مادرش می‌گوید که پدرش نقشی در اشتباه آنها نداشته است. مادر که تا حالا از این فکر ناراحت کننده پسرش اطلاعی نداشته، او را در آغوش می‌گیرد و به او می‌گوید که جدایی آنها اصلا به دلیل رفتارهای بچه‌ها نبوده است. به او قول می‌دهد که تا همیشه آنها را دوست خواهند داشت و مواظب آنها خواهند بود. پسرک با اینکه هنوز هم از جدایی والدینش ناراحت است؛ ولی حالا کمی خیالش راحت شده هیچ چیزی تقصیر او نیست.

کودک از این کتاب چه می‌آموزد؟

طلاق والدین یکی از پدیده‌های عادی در زندگی امروزه است؛ با این حال تغییراتی که در پی آن در زندگی کودک پدید می‌آید؛ و نیز فشاری که خود والدین در فرآیند آن تجربه می‌کنند؛ باعث بروز احساسات و رفتارهای منفی، پرخاشگرانه یا افسردگی برای همه کسانی است که درگیر آن هستند.
قطعا کودکان بیش از والدین دچار این احساسات و سردرگمی‌ها می‌شوند. چون آنها در آرامش و تکرار برنامه زندگی روزمره، بهتر رشد می‌کنند و ذهن و روانشان، وقتی زندگی پیش بینی پذیر است؛ بهتر تکامل می‌یابد. با این پیش زمینه، باید درک کنیم طلاق والدین مانند بمبی است که روتین‌ها و برنامه‌های منظم و عادات زندگی کودک را منفجر می‌کند. فهم علت جدایی والدین و استرس مواجهه با شرایط جدید، گاه از تحمل و توان ذهنی کودک فراتر است. اینجاست که والدین باید نقش حمایتگر و محافظتی خود را بیش از پیش جدی بگیرند.
کودک مدام به دنبال یافتن نشانه‌هایی است که علت جدایی والدین را دریابد و با اصلاح آن، باعث برگشت همه چیز به حالت اولیه شود. والدین وظیفه دارند کاملا به کودک توضیح دهند که او هیچ نقش و تقصیری در طلاق نداشته است. محبت و حمایت والدین باید کاملا طبیعی و غیر افراطی، و رفتارهای تربیتی آنها هماهنگ باشد؛ چرا که کودک این شکاف را خوب می‌بیند و سعی می‌کند امتیازات بیشتری از والدین بگیرد. طلاق والدین، شاید پایان زندگی مشترک آنها باشد؛ ولی تا همیشه باید بخاطر مسائل و مشکلات فرزندان خود با هم در ارتباط باشند و یک ارتباط سالم و صمیمانه شکل دهند. کودک نیاز دارد با دوست داشتن والدین و جلب محبت آنها، احساس آرامش کند. نباید کودک را وارد این بازی آسیب زا کنیم که دوست داشتن یکی از والدین، به معنی دوست نداشتن والد دیگر است. احساسات کودک نسبت به هریک از والدین باید اصیل و واقعی باشد و سوء تفاهم ها و اختلافات والدین نباید در حضور کودک مطرح شود.
به هر صورت والدگری کاری سخت و نیازمند توجه مداوم به جزییات بیشمار است و در صورت جدا زندگی کردن والدین، هماهنگی و همراهی بسیار بیشتری می‌طلبد.
این کتاب به سادگی احساسات کودک را توصیف می‌کند. گرچه زندگی واقعی و مشکلات بین والدین بسیار شدیدتر و پیچیده‌تر از داستان این کتاب است؛ ولی برای آشنا شدن با فرآیندهای ذهنی کودک، سودمند و مفید است.
در پایان کتاب نیز توصیه‌های موجزی ارائه شده است که به والدین کمک می‌کند خود را برای روبرو شدن با مسائل کودک خود در حین طلاق آماده کنند.

کتاب هشت پای گیگیلی

  • نویسنده : روت گالووی
  • مترجم : علی مولوی
  • نشر چشمه، 1397
  • قیمت نسخه کاغذی : 14000تومان
  • مخاطب کودکان چهار سال به بالا
هشت پای گیگیلی عاشق قلقلک دادن همه است؛ ولی بعضی از دوستانش از این شوخی او خوششان نمی‌آید. آنها انتظار دارند که هشت پا طوری که خودشان هم دوست داشته باشند و بهشان خوش بگذرد؛ با آنها بازی کند. ولی هشت پا فقط دوست دارد قلقلک بدهد؛ چون بازی و کار دیگری بلد نیست. تا اینکه روزی حین قلقلک دادن صدف دریایی، باعث عطسه بی‌موقع او و افتادن مروارید صدف به قعر اقیانوس می‌شود. هشت پا و صدف خیلی از این اتفاق ناراحت می‌شوند؛ ولی هشت پا تصمیم می‌گیرد که حتما اشتباه خود را جبران و مروارید را پیدا کند.
برای این کار هشت پا باید خیلی سریع شنا کند؛ از میان تخته سنگ‌ها و راه‌های باریک بگذرد و به عمقی که تا حالا امتحان نکرده برود. در قعر اقیانوس هم باید مروارید را از دست یک مارماهی بزرگ و وحشتناک نجات بدهد و از دست او فرار کند. اینکه هشت پا در این مسیر خطرناک و ناشناخته چگونه رفتار می کند و توانمندی های تازه خود را می شناسد؛ قابل توجه و شیرین است. هشت پا در گذر از این تجربه جدید یاد می گیرد که جز قلقلک دادن، می‌تواند بسیار منعطف و سریع باشد؛ خوب و راحت تا عمق‌های بیشتر شنا کند؛ دوستان جدید بیابد که در حل مشکلات کمکش می‌کنند. در موقع لزوم از خطرها فرار کند و از مرکب خود برای پنهان شدن استفاده کند. حالا او می‌داند که باید در هر موقعیتی رفتار به خصوصی داشت، و او توانمندی‌های زیادی دارد که با کسب تجارب جدید، می‌تواند آنها را بشناسد، بروز بدهد و تقویت کند.

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها