2109
فرزند ورزشکار و قوی می‌خواهید؟ کفش پایش نکنید!

فرزند ورزشکار و قوی می‌خواهید؟ کفش پایش نکنید!

1397/05/21 بازدید643
نی نی سایت: انسان برای میلیون‌ها سال بدون پاپوش روی این کره خاکی زندگی کرده و تنها چند قرن است که سر و کله کفش در زندگی‌مان پیدا شده است.

با این حال، آخرین مطالعات دانشمندان نشان داده است کفش پوشیدن بین پسران جوان تمام دنیا باب نیست! بچه‌ها و نوجوانان آلمانی بیشتر روزشان را با کفش سر می‌کنند اما 90 درصد همسن و سال‌هایشان در آفریقای جنوبی پابرهنه هستند.

غیر از تفاوت‌های آب و هوایی، تصور عمومی این است که کم‌درآمد تر بودن آفریقای جنوبی در مقایسه با آلمان، علت اصلی کفش نپوشیدن مردمش است. اما مطالعات اخیر این علت را به چالش کشیده است.


فرزند ورزشکار و قوی می‌خواهید؟ کفش پایش نکنید!

در این مطالعه که 714 پسر نوجوان در بخش ثروتمند اوکلند، نیوزیلند، مورد بررسی قرار گرفتند، مشخص شد حدود نیمی از آنها (45 درصدشان) کفش نمی‌پوشند. بسیاری از این دانش‌آموزان حتی بدون کفش و هیچ پاپوشی، روی صخره‌های سخت حدود 100 تا 3 هزار متر می‌دویدند.

بر اساس این مطالعه، افرادی که کفش نمی‌پوشند، پاهایی پهن‌تر دارند و توازن فشار بین لبه‌های بیرونی و داخلی پاهایشان متناسب‌تر است.
ضمن اینکه عضلات اطراف زانو در افرادی که کفش نمی‌پوشند، قوی‌تر است و قوزک پایشان فنریت بیشتری دارد؛ به همین خاطر دونده‌های قابلی هستند.

در مقابل، کفش مانع از تجربه لمس زمین با پاشنه پا می‌شود. ضمن اینکه کفش‌های مخصوص دو پاشنه‌ای نرم و بالشتکی دارند تا دونده بتواند با پاهای کشیده روی زمین فرود بیاید. به این ترتیب استخوان‌های پا بدون تقویت عضلات، فشار زیادی را متحمل می‌شوند.

اما بچه‌ها و نوجوانانی که با پاهای برهنه و بدون کفش بزرگ می‌شوند، به نظر قوی‌تر هستند، سریع‌تر می‌دوند و می‌توانند مسافت بیشتری بدون کفش راه بروند.

منبع: DailyMail

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها