2750
 تاثیر دعا بر سلامت روان

تاثیر دعا بر سلامت روان

1397/03/16 بازدید2319
نی نی سایت: دعا کردن موهبتی است که خیلی ها از قدرت و نیروی آن خبر ندارند. اینکه با درخواست کمک از یک نیروی برتر و پاکی همچون خداوند  می توان برای همیشه با استرس و نگرانی خداحافظی کرد. دانشمندان معتقدند دعا کردن استرس را از بین می‌برد و تاثیر زیادی در سلامت روان انسانها دارد.

معجزه ای به نام دعا

 مطالعات جدید نشان می‌دهند که اعمال مذهبی و معنوی با ضخیم کردن کورتکس مغز، با افسردگی، بخصوص در ارتباط با کسانی که مستعد ابتلا به این بیماری هستند مقابله می‌کنند.این مطالعات طی تحقیقاتی به سرپرستی پروفسور لیسا میلر، مدیر روانشناسی بالینی دانشگاه کلمبیا بر روی ۱۰۳ نفر که در معرض خطر افسردگی بودند انجام گرفت. این سطح در معرض افسردگی بودن، با توجه به سابقه خانوادگی آن‌ها در نظر گرفته‌شده بود.
با توجه به داده‌های ام آر آی MRI از فعالیت مغز و ساختار آن، پروفسور میلر متوجه شد کسانی که به معنویت در زندگی‌شان بهای بیشتری می‌دهند و به‌طور مرتب نیایش می‌کنند، به نسبت سایرین، مغزشان دارای غشای ضخیم‌تری است. افسردگی یکی از بیماری‌هایی است که باعث نازک شدن غشای مغز به ویژه در قسمتهای خاصی از آن میشود.
افرادی که کورتکس مغزشان ضخیمتر است کمتر در معرض افسردگی هستند بر اساس این تحقیقات، دعا و معنویت مزایای خیره کننده ای برای مغز انسان خواهند داشت.این مطالعه تنها یکی از مجموعه مقالاتی است که دقیقاً همین یافته‌ها را تائید می‌کنند. زمانی که ما یافته‌های این تحقیقات را باهم مقایسه کردیم متوجه شدیم که دعا و نیایش مزایای زیر را به همراه دارد:

۱- شما را از استرس رها می‌کند

دعا کردن بر وضعیت ذهنی شما اثرگذار است با کاهش اثرات استرس بر ارگان‌های مختلف بدن به شما در رسیدن به آرامش هرچه بیشتر کمک می‌کند. دعا نه‌تنها به کاهش فشارهای ذهنی کمک می‌کند بلکه در کاهش فشارهای فیزیکی نیز مؤثر است.

۲- مانع گسترش افسردگی و اضطراب می‌شود

بر اساس تحقیقاتی که در کشور انگلستان صورت گرفت و محتوای آن در مجله روانشناسی سلامت به انتشار رسید، نیایش و دعا، خطر گسترش افسردگی و اضطراب را کاهش می‌دهد. این تحقیقات همچنین نشان داد که چنانچه شما در یک مکان مذهبی- معنوی عبادت کنید کمتر در معرض افکار منفی و افسردگی قرار خواهید داشت.

۳- دعا و نیایش به شما در رویارویی با حمله‌های احساسی و عاطفی کمک می‌کند

دعا کردن به شما نیروی لازم جهت مهار استرس‌های روزانه را خواهد داد. زمانی که برای این کار با خودتان خلوت می‌کنید درواقع فرصتی را پیش میاورید تا روی خودتان متمرکز شوید و فشارهای ذهنی را کاهش دهید.

۴- اختلالاتی که به‌واسطه استرس در معرض آن هستید را از شما دور می‌کند

بیماری‌های مزمن مانند بیماری‌های قلبی، دیابت، فشارخون، زخم معده و میگرن همه درنتیجه استرس بیش‌ازحد رخ می‌دهند. با توجه به آنچه درمان‌های جایگزین مانند آیروودا بیان می‌دارد، استرس دلیل اصلی ایجاد سم در بدن است که نه‌تنها منجر به بیماری‌های مزمن مانند دیابت می‌شود بلکه می‌تواند باعث سرطان‌های خاص نیز شود.

۵- دعا کردن شما را شاد می‌کند

طی مطالعاتی که دکتر اندرو نیوبرگ از دپارتمان روان‌پزشکی دانشگاه پنسیلوانیا انجام داد این گروه تحقیقاتی متوجه شدند که دعا و نیایش سطح دوپامین و همچنین هورمون‌هایی که باعث تولید حس سرخوشی و شادی در مغز می‌شود را افزایش می‌دهند و همچنین از درون شمارا شادتر و آرام‌تر می‌کند.

۶- نیایش از شما فرد بهتری می‌سازد

مطالعات بالا همچنین نشان دادند که دعا و نیایش با تأثیری که بر ناحیه‌ای از مغز که با احساسات در ارتباط است می‌گذارد، سطح نفوذ ایگوی فرد را کاهش می‌دهد و کمرنگ شدن ایگو (نفس)، فروتنی و حرص کمتر نسبت به چیزهای مادی را با خودش به همراه خواهد داشت و درنتیجه شما شخص بهتری خواهید شد.

۷- جراحت‌های بعد از جراحی را با سرعت بیشتری بهبود می‌بخشد

مطالعاتی دیگر نشان می‌دهد کسانی که عادت به دعا و عبادت دارند زخم‌هایی که درنتیجه جراحی بروی بدنشان به وجود می‌آید با سرعت بیشتری بهبود میابد و بدین خاطر است زمانی که بدن شما رها از استرس و فشار باشد با تمرکز بالاتری می‌تواند وظایف مهم خود را به‌خوبی به انجام برسند.

۸- سیستم ایمنی بدن را افزایش می‌دهد

یکی از مطالعاتی که در خصوص تأثیر دعا و نیایش بر سیستم دفاعی بدن صورت گرفت نشان داد که عبادت و نیایش با بالا بردن سیستم ایمنی بدن به کاهش علائم آسم نیز کمک می‌کند. مطالعات در خصوص فهمیدن چگونگی این رابطه همچنان ادامه دارد.

۹- دعا، چشم انداز اهداف شما را گسترده‌تر می‌کند

اتصال با آن سرمنشأ قدرت و حقیقت به شما هدف و چشم‌اندازی فراتر از اتفاقات روزمره زندگی می‌دهد و این اتفاق‌ها کمتر می‌توانند تمام توجه شما را به خودشان جلب کنند.

۱۰- کمک می‌کند تا با مشکلات کنار بیایید

معنویت یا مذهب می‌تواند چارچوبی برای مقابله با رویدادهای غیرمنتظره یا منفی در زندگی ایجاد کند. به‌طور مثال بر اساس تحقیقاتی که در سال ۲۰۱۲ منتشر شد فردی که به‌طور مرتب عبادت و نیایش انجام می‌دهد، زمانی که فرد عزیزی را براثر اتفاقی از دست می‌دهد علائم افسردگی در او کمتر دیده می‌شود.

۱۱-عملکرد قلب را بهبود می‌بخشد

طی تحقیقاتی که منحصراً در خصوص رابطه قلب با دعا صورت گرفت نشان داد که عبادت و دعا پس از یک حمله قلبی و یا جراحی قلب، شرایط بهبودی قلب را تسریع می‌بخشد. به‌جز این به تنظیم ضربان قلب کمک می‌کند، قلب را نیرومند ساخته و استرس را کاهش می‌دهد.

۱۲- نیایش، عمر شما را افزایش می‌دهد

جدا از تمام مزیت‌هایی که در خصوص نیایش و عبادت در این مطلب گفته شد، یکی از قابل‌توجه‌ترین مزیت‌های آن کمک به داشتن عمری طولانی است. عبادت کردن با کاهش اثرات نامطلوب استرس و عوامل محیطی، به بدن کمک می‌کند تا بهتر و سالم‌تر باقی بماند. همه این‌ها در کنار هم شرایطی را به وجود میاورند تا بدن شما با کارایی و عملکرد بهتر عمل کند و با افزایش سن بدن در وضعیت مناسب‌تری قرار گیرد.
 
منبع : مزایای دعا و نیایش بر سلامتی

ارسال نظر شما

login captcha

من با دعا کردن خدا برام معجزه کرد و درست همون ماهی که رفتم سونو و گفت تنبلی تخمدان داری و تخمک نداری و قرص بهم داد با دعا کردن خدا بهم بچه داد .خدا خودش دامن همه منتظرا رو سبز کنه 

عالی بود تشکر

ببخشید منظور از خواندن دعا چه دعاهایی هست؟ میشه راهنمایی کنید! 

@قاونوشه

دوست عزیز منظور از دعا در این مطلب، دعا به صورت کلی است و هر دعایی را شامل می‌شود.

راز و نیاز با خدای مهربون باعث میشه فرد از مادیات دور بشه و دغدغه ها و استرس کنترل میشه

واسه سلامتی و ظهور امام زمان عزیزمون دعا کنید  

پربازدیدترین ها

بدون رییس جمهور چه خواهد شد؟

نوشته

1 روز پیش
|
9044 بازدید

چه آبمیوه‌هایی برای نوزادان بهتره؟

نوشته

1 هفته پیش
|
8646 بازدید

نی نی کست

نوشته

3 روز پیش
|
5448 بازدید