2109
واقعا هرسال غذای 15 میلیون نفر را دور می‌ریزیم؟!

واقعا هرسال غذای 15 میلیون نفر را دور می‌ریزیم؟!

1396/07/24 بازدید369
35 میلیون تن شاید در تخیل هیچ‌کدام از ما نگنجد، اما همین رقمی که در خیال ما نمی‌آید معادل غذای 15 میلیون نفر است که ما ایرانی‌ها راهی سطل زباله می‌کنیم. فکرش را بکنید! شکم 15 میلیون نفر می‌تواند با همین به‌ظاهر خرده غذاهایی که ما دور می‌ریزیم سیر شود. به بهانه روز جهانی غذا و آمار تکان‌دهنده‌ای که فائو، سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد ، داده است سراغ راهکارهایی رفته‌ایم که رعایت کردنشان ما را به آدم‌های بهتری تبدیل می‌کند، آدم‌هایی که کمتر دور می‌ریزند و بیشتر کمک می‌کنند.

1 . سؤال کنید

هر وقت به رستوران تازه‌ای رفتید که از اندازه غذای آن اطلاعی نداشتید، خجالت نکشید و سؤال بپرسید. اندازه ظرف غذای بعضی رستوران‌ها آن‌قدر بزرگ هست که برای دو نفر کافی باشد. این‌طوری می‌توانید غذایتان را با همراهتان به اشتراک بگذارید.

2. خجالت نکشید

یک اخلاق نه‌چندان خوب ما ایرانی‌ها رودربایستی و خجالت کشیدن است. برای مثال ممکن است وقتی به رستوران رفتیم و غذا اضافه آمد، خجالت بکشیم ظرفی بخواهیم و غذا را با خودمان ببریم. از این به بعد لطفاً خجالت را کنار بگذارید و وقتی غذایتان اضافه آمد آن را همراهتان ببرید. غذاهای خورشی که دست‌خورده شده‌اند را می‌توانید در یخچال بگذارید و به‌عنوان وعده بعدی غذا بخورید و غذاهایی مثل پیتزا را که ممکن است چندتکه آن دست‌نخورده مانده باشد به کسانی بدهید که سر راه برگشت به خانه می‌بینید و به آن غذا برای سیر شدن نیاز دارند.

3 . حذف مخلفات اضافه

وقتی برای سفارش غذا زنگ می‌زنید یا از اینترنت سفارش می‌دهید حتماً نگاهی به مخلفات غذا بیندازید یا از فروشنده بپرسید چه چیزهایی همراه غذا وجود دارد. بعد گزینه‌هایی را که می‌دانید نمی‌خورید از سفارشتان حذف کنید. برای مثال بگویید بیشتر از دو سس همراه غذا نفرستند یا ترشی را از مخلفات حذف کنند.

4 . اندازه بخرید

زیاد خریدن معمولا وقتی اتفاق می‌افتد که آدم گرسنه باشد یا فهرست مواد غذایی مورد نیازش را نداشته باشد. به همین دلیل موقع گرسنگی خرید نکنید و چیزی خارج از لیست خریدتان تهیه نکنید. در شرایط دیگر هم وقتی پای خرید مواد خوراکی وسط آمد تعادل را رعایت کنید. درعین‌حال به تاریخ انقضای مواد خوراکی که می‌خرید توجه کنید، اگر انقضای این مواد دیرتر باشد، کمتر احتمال دارد از دستتان در برود و مجبور شوید دورشان بیندازید.

5 . مرتب کردن یخچال

هر هفته حداقل یک‌بار تاریخ انقضای مواد موجود در یخچال را چک کنید و گزینه‌هایی را که تاریخ خراب شدنشان نزدیک است، دم دست بگذارید. این کار را به‌خصوص با مواد لبنی انجام دهید چون معمولاً زودتر خراب می‌شوند. از موادی که تاریخ انقضای آن‌ها نزدیک است زودتر استفاده کنید.

6 . غذای تازه درست کنید

لیست موادی را که ممکن است زودتر خراب شوند، بنویسید و گزینه‌هایی را که با هم سنخیت دارند، کنار هم قرار دهید. کافی است این اسامی را در اینترنت جست‌وجو کنید و یک عبارت «دستور پخت» کنارشان بنویسید. با احتمال خیلی زیاد می‌توانید حداقل یک دستور پخت پیدا کنید که شامل مواد غذایی لیست شما می‌شود و مانع دور ریختنشان خواهد شد.

7 . ظاهرپسند نباشید

بابت همین میوه‌هایی که خیلی از ما به خاطر لک داشتن یا فرورفتگی دور می‌اندازیم، کلی آب و انرژی صرف شده است. میوه‌های لک‌دار هیچ مشکلی ندارند، بنابراین صرف اینکه مهمانتان ممکن است فکر کند این میوه‌ها خوب نیستند و به او بربخورد نعمت خدا را راهی سطل زباله نکنید. مهمانی که چنین طرز فکری دارد آدمی نیست که معاشرتش ارزش زیادی داشته باشد.
 

8. مربا درست کنید

هیچ عیبی ندارد اگر با میوه‌هایی که در یخچال مانده‌اند مربا یا حتی ترشی درست کنید و یک ظرف هم بدهید به خانواده، دوست یا همسایه‌تان. این‌طوری هم اسراف نمی‌کنید هم روابطتان را محکم‌تر خواهید کرد.

9 . هدیه دهید

همیشه چند ظرف یک‌بارمصرف در خانه داشته باشید و هر بار که غذایی اضافه آمد و می‌دانستید که دیگر کسی از اعضای خانواده آن را نمی‌خورد گرمش کنید، داخل ظرف بریزید و به کسی بدهید که به آن نیاز دارد.

10 . چند مدل غذا ممنوع

فرهنگ ایرانی به ما یاد داده احترام به مهمان یعنی چند مدل غذا درست کردن. درحالی‌که احترام به مهمان روی خوش و مهربانی است که به‌عنوان میزبان می‌توان به آن‌ها هدیه داد. از حالا به بعد به‌جای درست کردن چند مدل غذا و بعد دور ریختن آن، یک مدل و به‌اندازه درست کنید. غذایی هم اگر اضافه آمد آن را در ظرف یک‌بارمصرف بگذارید و به مهمانتان بدهید با خودش ببرد، البته اگر با هم صمیمی هستید و خدای‌نکرده به او برنمی‌خورد!

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها