2109
چطور از شیرینی های خوشمزه دوری کنیم؟

چطور از شیرینی های خوشمزه دوری کنیم؟

1395/11/24 بازدید7823

نی نی سایت: قند و شکر و مشتقات آنها برای برخی از ما بخش پررنگی از مواد غذایی هستند که در طول روز مصرف می کنیم. همه ما می دانیم که نباید از آنها زیاد استفاده کنیم اما چرا ترک کردن این عادت سخت است و برای ترک آن چه راه هایی وجود دارد؟ 

شیوا فرجی، کارشناس ارشد تغذیه و رژیم درمانی چند نکته در مورد مصرف انواع قند را برمی شمرد:

1. قند ماده انرژی زایی است؛ هر یک گرم آن 4 کیلوکالری انرژی دارد. مانند گروه چربی ها استفاده زیاد از آنها مشکل آفرین است، اضافه وزن، چاقی، پوسیدگی دندان، دیابت، بیماری های قلبی و عروقی از جمله این مشکلات است. حتما به برچسب های رنگی نشانگر ارزش مواد غذایی که روی تمامی محصولات بسته بندی شده غذایی وجود دارد توجه کنید و با اطلاع از میزان قند موجود در محصولات غذایی آنها را خریداری و مصرف کنید.

2. علاقه ما به شکر از کودکی شکل می گیرد. بعد از اضافه کردن آن به عنوان طعم دهنده از طرف مادرمان، این عادت در ما ایجاد می شود. وقتی مادر غذاهای شیرین به کودک خود می دهد زنگ خطر را برای سلامتی فرزندش به صدا درآورده است. چون اگر گرایش بچه را به سمت شیرینی هدایت کنیم باید پاسخگوی این گرایش نیز باشیم. یعنی بچه بیشتر و بیشتر مواد شیرین می خواهد و  چون درکی از این موضوع ندارد که این ماده برایش ضرر دارد مجبوریم به این خواسته اش پاسخ مثبت بدهیم تا زمانی که به سنی برسد که بتوانیم مجابش کنیم شیرینی زیاد برایش ضرر دارد. بنابراین خیلی مهم است که مادرها بچه شان را به طعم شیرین عادت ندهند. 

3. باید مصرف قند ساده را کم کنیم. قندهایی مانند انواع شیرینی، شکلات، مربا، پولکی، شکر پنیر، حلوا شکری و... از این دست هستند. قندان و شکرپاش را از روی میز یا سفره حذف کنیم به جای آن بهتر است از محصولاتی مانند توت خشک، خرما، کشمش و انجیر خشک استفاده کنیم.

4. اگر شما هم از آن دسته هستید که اهل پختن کیک و شیرینی خانگی هستید و با خیال راحت از سالم بودن آن را مصرف می کنید باید بگویم که در اشتباه هستید. درست است که از جهتی به خاطر شرایط پخت در خانه، مواد اولیه سالم و تازه کیک شما به محصولات کارخانه ای و صنعتی ارجحیت دارد اما شکری که برای پخت استفاده می کنید را نباید فراموش کرد! میزان شکری که به کار برده می شود در اغلب موارد بالاست و طبیعتا مضر نیز خواهد بود. پیشنهاد ما به شما این است که برای تهیه شیرینی و کیک خانگی میزان شکر را تا حد امکان کاهش دهید و به جای آن از انواع میوه هایی که پایه شیرین دارند، مانند خرما استفاده کنیم. بیسکوییت اگر میخواهیم مصرف کنیم بهتر است از انواع سبوس دار استفاده کنیم چون سبوس باعث می شود که جذب قند آنها کندتر اتفاق بیفتد.

5. تکلیف آبمیوه های صنعتی که روشن است، آنها سرشار از قند اضافی هستند اما در مورد آبمیوه هایی که در خانه می گیریم یک نکته وجود دارد که با رعایت آن می توانیم از نوشیدن آب میوه طبیعی لذت ببریم. سعی کنید همیشه بعد از گرفتن آب میوه، پالپ آن را به داخلش برگردانید این کار باعث می شود جذب قند کندتر اتفاق بیفتد. در مورد نوشیدنی هایی مانند شیرقهوه، شیرکاکائو و نظایر آنها نیز خوب است مراقب قندی که به کار می بریم باشیم. چون برای تهیه آنها باید مزه تلخ پایه را پوشش دهیم و ممکن است حجم زیادی از شکر مصرف می کنیم.

6. نوشابه های رژیمی به نظر جایگزین خوبی برای نوشابه های سرشار از قند هستند. در نوشیدنی های رژیمی صنعتی به جای قند از اسپارتا که یک شیرین کننده مصنوعی است، استفاده می کنند. درست است که این محصول از نظر محتوای قندی ارجحیت دارد اما در نوشابه به طور کلی اسید فسفوریک و گاز کربنیک وجود دارد که جلوی جذب کلسیم و آهن را در بدن می گیرد. بنابراین مصرف زیاد نوشابه حتی انواع رژیمی آن توصیه نمی شود. بعضی ماءالشعیر را جایگزین نوشابه می کنند که البته مواد مفید زیادی دارد از جمله ویتامین های گروه ب، ویتامین ث، کلسیم، فسفر، پتاسیم، سلنیوم و روی. اما مشکل اینجاست که انواع دلسترها بسیار پرکالری هستند پس اگر اضافه وزن داریم باید در خوردن آنها نیز مراقب باشیم. بهترین کار این است که خودمان در خانه با استفاده از مواد تازه ای مثل لیموترش شربت کم شیرین برای خانواده تهیه کنیم تا قند آن کنترل شده باشد.

7. برای اینکه میل و ذائقه تان برای مصرف شیرینی تغییر کند، میوه بخورید. ترک قند و شکر مخصوصا برای کسانی که به نوعی به آن اعتیاد پیدا کرده اند، خیلی سخت است و حتی ممکن است فرد حال یک بیمار را پیدا کند. اما با کمک میوه ها شما می توانید این گرایش و نیاز را تا حدودی ارضا کنید. فقط حواس تان باشد که برای این تغییر ذائقه از چه میوه هایی استفاده می کنید چون برخی از آنها مانند انگور، خربزه، خرما، توت و انجیر قند بالایی دارند و نباید در استفاده از آنها زیاده روی کرد. در عوض از سیب، هلو و گلابی با خیال آسوده استفاده کنید.

ارسال نظر شما

login captcha

اگر تعادل را در مصرف شیرینی رعایت کنیم نیاز به این جلو گیری نیست.

یا از شیرینی های خانگی استفاده کنیم و در مواد اولیه اش بجای قند و شکر عسل استفاده کنیم.

  

مثلن مطلب گذاشتن واسه ترک! اون عکس شیرینی ها چی بود توش؟ انگار طرفو ببرن کمپ ترک اعتیاد و فیلم پارک و ساقی و اینا نشونش بدن بگن اینارو باید ترک کنی!!!

پربازدیدترین ها