2109
خوش زخمی یا بدزخمی؟

خوش زخمی یا بدزخمی؟

1395/02/18 بازدید5587

نی‌نی سایت: اسکار یا جای زخم به عارضه‌ای گفته می‎شود که بر اثر وارد شدن ضربه یا عوارضی روی پوست قسمتی از آن تغییر شکل یا رنگ بدهد. همه با زخم‌های مختلفی روی پوست‌مان مواجه هستیم که گاهی در اثر بی احتیاطی در به کار بردن ابزارآلات یا خارش پوست یا سوختگی و... به وجود می‌آید. اما برخی معتقد هستند که خوب شدن این زخم‌ها و برطرف شدن ضایعات پوستی ایجاد شده برای افراد مختلف متفاوت است. یعنی برخی افراد در اصطلاح خوش زخم هستند و روند بهبودی پوست و محو شدن جای زخم برای آنها زودتر و بهتر طی می‌شود و برخی دیگر معتقدند که بدزخم هستند و حالاحالاها جای زخم روی پوست‌شان باقی می‌ماند و در مواردی اصلا از بین نمی‌رود! 

در مورد چرایی این موضوع با دکتر الهام ابوسعیدی، متخصص پوست، مو و زیبایی صحبت می‌کنیم. این متخصص درباره خوش زخم بودن و بد زخم بودن می‌گوید: مساله خوش زخمی و بد زخمی مساله درستی است. در واقع افراد مختلف در مورد زخم‌های مختلف شرایط متفاوتی را تجربه می‌کنند. هر چند که این اصطلاح یک لفظ عامیانه است اما در دیدگاه علمی نیز شرایط مختلف برای زخم‌های مختلف و افراد مختلف متفاوت است. به عبارت دیگر، روند بهبود و ترمیم یک زخم بر اساس شدت زخم، نوع ژنتیک و پوست افراد مختلف فرق می‌کند. برخی پوست‌ها بسیار حساس هستند و دیرتر هم بهبود پیدا می‌کنند و برخی هم نه. حتی اینکه زخم در کدام قسمت بدن به وجود بیاید و پوست آن قسمت چه ویژگی‌هایی داشته باشد و تا چه حد حساس باشد نیز در روند بهبود متفاوت است.
این متخصص درباره انواع زخم‌ها از لحاظ شدت تاثیر روی پوست نیز این طور می‌گوید: زخم‌ها نیز با هم متفاوت هستند. شدت زخم نقش پر رنگی در روند بهبود آن بازی می‌کند. برخی از زخم‌هایی که روی پوست ایجاد می‌شوند به حدی شدید هستند که جای آنها برجسته می‌ماند. این زخم‌ها را کلویید می‌گویند. برخی از زخم‌ها نیز وجود دارند که جای زخم به شکل فرو رفته باقی می‌ماند مانند زخم‌های سوختگی و برخی زخم‌ها نیز روی سطح پوست ایجاد می‌شود و تفاوت سطحی با بقیه پوست ایجاد نمی‌کند و تنها مشخصه آن تغییر رنگ است.
دکتر ابوسعیدی درباره روند بهبود زخم توضیح می‌دهد: جنس پوست بدن افراد نقش مهمی در روند بهبود دارد. در بعضی از افراد جای زخم معمولی در ظرف چند هفته کاملا از بین می‌رود اما ممکن است همین زخم روی پوست برخی دیگر ماه‌ها به صورت لکه قهوه‌ای رنگ باقی بماند. اما به هر حال برای انواع مختلف زخم راهکارهایی وجود دارد که بهبود آن را تسریع ببخشد. فقط باید توجه داشته باشید که درمان زخم را باید خیلی سریع شروع کرد و نباید آن را به حال خود رها یا برای درمانش تعلل کرد. هر چه شما زودتر برای درمان زخم اقدام کنید نتایج بهتر و سریع‌تری می‌گیرید. 
در مطلب بعدی راجع به راه‌های درمان انواع مختلف زخم صحبت خواهیم کرد.

 

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها