2109
 4 راه برای مقابله با سختی حاضرشدن سر کار بعد از تعطیلات نوروز

4 راه برای مقابله با سختی حاضرشدن سر کار بعد از تعطیلات نوروز

1395/01/14 بازدید3447

نی‌نی سایت: امروز 14 فرودین و نخستین روز کاری در سال جدید است. تعطیلات نوروز تمام شده و انتظار این است که با شروع سال جدید، اولین روز کاری چه برای آنهایی که در بیرون از خانه مشغول فعالیت هستند و چه خانم‌های خانه‌دار با انرژی و تلاش و تصمیم‌های جدید، نقشه‌ها و برنامه‌ریزی‌هایی برای این تصمیمات و انگیزه‌ای دو چندان برای پیگیری این اهداف همراه شود. اما وقتی بعد از حدود 20 روز تعطیلی سر کار حاضر شوید یا بخواهید برنامه جدید زندگی را در خانه اجرا کنید، همه این‌ها جای خودشان را به رخوت و بی‌حالی‌ای می‌دهند که از تعطیلات طولانی نوروز و البته هوای ملس بهار سرچشمه می‌گیرد.
درباره این حالت و سختی کار در این روزها با دکتر ندا شیخی، روانشناس، صحبت می‌کنیم. او در این باره می‌گوید: «شروع کار و فعالیت، بعد از تعطیلات نوروز که طولاتی است، گاهی بسیار سخت و دشوار است. دوری از محیط کار و استراحت طولانی در این تعطیلات باعث می‌شود نه فقط جسم، بلکه حتی ذهن شما نیز در مقابل برگشت به روزهای کاری مقاومت کند. اما رعایت برخی نکات کمک می‌کند که این کار دشوار، راحت‌تر شود.»
شیخی در ادامه 4 راهکار را برای مقابله با این مشکل پیش پای ما می‌گذارد.

 

برای شروع دوباره کار بعد از تعطیلات برنامه ریزی داشته باشید

 


اهداف‌تان را به خودتان یادآوری کنید

بخشی از سردرگمی و کسالت بعد از تعطیلات نوروزی، به خاطر آن است که یا افراد هدف خاصی ندارند و یا اهداف خود را فراموش کرده‌اند. دفترچه‌ای تهیه کنید و اهداف خود را برای سال جدید در آن یادداشت کنید. مکتوب کردن اهداف باعث می‌شود که اگر با گذشت زمان دچار فراموشی شدید، یادداشت‌هایتان اهداف‌تان را به شما یادآوری کند.

 

 

کارهایتان را اولویت‌بندی کنید

بدیهی است برای رسیدن به هدف باید برنامه‌ریزی کرد. به قول معروف، "با حلوا حلوا گفتن، دهان شیرین نمی‌شود." ابتدا در دفترچه اهداف‌تان ، هدف‌ها را به ترتیب اهمیت، اولویت‌بندی کنید. سپس کارهایی که برای رسیدن به هر هدف باید انجام دهید، یادداشت کنید و لیست کارهای مربوط به هر هدف را نیز به ترتیب اولویت، مرتب کنید.
ممکن است به نظر برسد که این کار زمان‌بر و یا بی‌فایده است ولی خواهید دید که  با صرف این زمان اندک برای یادداشت امور، باعث ایجاد برنامه مرتبی در ذهن‌تان می‌شوید که موجب می‌شود برای شروع و انجام هر کار زمان کمتری صرف شود. علاوه بر این، با تهیه یک برنامه مکتوب، از وارد شدن استرس اضافه و سردرگمی خلاص می‌شوید.

 


قبل از پایان تعطیلات نوروز برنامه‌ریزی کنید

برخی افراد ، تا یک هفته بعد از اتمام تعطیلات نوروزی هم در تعطیلات به سر می‌برند!!!! هر چه انجام کارتان را بیشتر به تأخیر بیندازید، کسالت و سردرگمی بیشتر می‌شود و شروع کار سخت‌تر!
سعی کنید چند روز قبل از پایان تعطیلات، سیستم زندگی را به روال عادی نزدیک کنید؛ صبح‌ها کمی زودتر بیدار شوید، زمان‌بندی صرف صبحانه و ناهار و شام را به حالت عادی نزدیک‌تر کنید و شب‌ها کمی زودتر بخوابید. این امر باعث می‌شود که صبح اولین روز کاری، برایتان به شکنجه‌ای بی پایان بدل نشود!!

 

برای تعطیلات طولانی‌مدت هم برنامه داشته باشید

برنامه‌های تعطیلات نوروزی برای برخی از افراد خلاصه می‌شود در خوردن و خوابیدن!!!اگر برای روزهای تعطیل برنامه مناسب و جذابی داشته باشید، هم از تعطیلات لذت بیشتری خواهید برد و هم احساس مفید بودن و عزت نفس خواهید داشت. برای مثال برای روزهای تعطیل نوروزی، ورزش در هوای بهاری، مطالعه یک کتاب خوب در طبیعت، دیدن چند فیلم جذاب و پرمحتوا و معاشرت با دوستان پرانرژی و مثبت‌اندیش را در برنامه خود بگنجانید و از احساس خوبی که ایجاد می‌کنند، لذت ببرید.
در پایان، شنیده‌اید که می‌گویند: "سالی که نکوست، از بهارش پیداست." بهارتان را با افکار مثبت، اهداف عالی، و پرانرژی آغاز کنید تا سالی پربار و سرشار از موفقیت داشته باشید.

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها

آب انار برای زردی نوزاد (مفید یا مضر؟)

ریپورتاژ

6 روز پیش
|
9835 بازدید

چطور بعد از زایمان شکم تخت داشته باشیم؟

ریپورتاژ

5 روز پیش
|
8235 بازدید

5 پوزیشن خواب برای نوزاد

نوشته

1 هفته پیش
|
9010 بازدید

فیلم بهترین هدیه روز معلم

نوشته

1 هفته پیش
|
5484 بازدید