2109
نسبت به بزرگی لوزه کودک‌تان بی‌تفاوت نباشید!

نسبت به بزرگی لوزه کودک‌تان بی‌تفاوت نباشید!

1394/05/10 بازدید1644

 امیر آب​آب​زاده اظهار کرد: لوزه​ های کامی در سمت چپ و راست عقب گلو هستند که اغلب به صورت توده​های سفیدرنگ دیده می​شوند. لوزه کامی به همراه لوزه سوم از بافت‌های لنفاوی تشکیل شده​اند و پس از تولد در سیستم دفاعی بدن دخالت دارند.


وی با اشاره به مشکلاتی که لوزه​ های کامی برای فرد ایجاد می​کنند، افزود: تورم لوزه ​های کامی می​تواند در تنفس، تغذیه و تکلم آثار منفی گذارد، به خصوص در سنین کمتر از پنج سال که فضای حلق هنوز به تکامل نهایی خود نرسیده، این التهاب موجب می​شود که کودک نتواند به درستی غذا خورد.


آب​آب​زاده گفت: در سطح لوزه​ های کامی، شیارهایی قرار دارند که در برخی مواقع بیش از اندازه عمیق می‌شوند. گاهی ذرات غذا یا بافت​های مرده​ای که از خود لوزه جدا شده​اند، همراه با ترشحات نواحی مجاور در این شیارها تجمع کرده و عفونت آنها با باکتری​های موجود در دهان و حلق منجر به ایجاد بوی نامطبوع دهان می​شود.


وی عنوان کرد: هر چند لوزه​ها در عملکرد دستگاه ایمنی بدن بویژه در سنین کودکی دارای نقش هستند، اما مشکلاتی که تورم یا التهاب مکرر آنها ایجاد می​کند در بسیاری از مواقع سبب می​شود از نقش آنها چشم‌پوشی و آنها را با عمل جراحی خارج کنیم.


این متخصص گوش و حلق و بینی با بیان این‌که بهترین زمان برای عمل لوزه ​ها، سنین پنچ تا شش سالگی است، ادامه داد: در صورتی که این عمل در کودکی انجام نشده و به بزرگسالی واگذار شود، عوارض بیشتری را برای فرد به دنبال خواهد داشت. این عمل از قدیمی​ترین عمل​ها است که قدمتی تقریبا 5000 ساله دارد و امروز تکامل بسیاری یافته و می‌تواند هم به صورت سنتی و هم لیزری انجام شود.


وی عنوان کرد: در برخی افراد که به عفونت​های میکروبی شدید لوزه دچار می‌شوند، احتمال ابتلا به مشکلات قلبی و کلیوی وجود دارد که در این صورت حتما باید عمل جراحی لوزه​ها انجام شود.


آب​آب​زاده در خصوص اقدامات لازم پس از عمل جراحی لوزه ​ها توصیه کرد: پس از برداشتن لوزه​ های کامی، استفاده از غذاهای نرم و مایعات در چند روز اول بعد از عمل ضروری است و رعایت نکردن این مورد و خوردن غذاهای سفت و خشک، منجر به خون‌ریزی خواهد شد.


وی افزود: برخلاف لوزه سوم که تدریجا و تا حدود 10 سالگی کوچک و جمع می​شود، لوزه ​های کامی می​توانند تا آخر عمر باقی بمانند؛ شاید کوچک​تر شوند اما از بین نخواهند نرفت.


یک متخصص گوش و حلق و بینی اظهار کرد: لوزه​های کامی ممکن است در دهه سوم و چهارم عمر فرد به خصوص بالاتر از 40 سال، مشکلاتی مانند خور و پف و خفگی خواب را ایجاد کند. یکی از دلایل عمده بزرگسالانی که از خور و پف و خفگی در حین خواب رنج می​برند، بزرگ بودن لوزه ​های کامی است که باید برای رفع مشکلات ناشی از آن عمل شود.


وی گفت: اگر دو طرف لوزه به یک اندازه بزرگ باشد، مشکل بزرگی لوزه​ ها مطرح خواهد بود، اما در صورتی که یک طرف لوزه به صورت غیرعادی بزرگ‌تر از طرف دیگر باشد، می​تواند دلالت بر بدخیمی آن داشته باشد. در این حالت فرد حتما باید به یک پزشک متخصص مراجعه کند زیرا ممکن است نیاز به نمونه​ برداری وجود داشته باشد.

 

 

 

منبع: ایسنا

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها