2109
بازی و اسباب بازی برای کودک دو ماهه

بازی و اسباب بازی برای کودک دو ماهه

1393/01/09 بازدید4742

حالا دیگر حس­های کودک دو ماهه ­شما قوی­تر شده­اند و به تدریج می­توانند در کنار هم کار کنند تا دنیا را بشناسند پس سعی کنید محرک­های مناسبی برای حس­های مختلف او فراهم کنید تا آنها را تجربه کند.جالب­ترین و جذاب­ترین چیز در مورد کودک شما در این مرحله از رشددیدن شکوفا شدن مهارت­های اجتماعی فرزندتان است ... شما روز خود را با خنده­ واقعی او آغاز می­کنید!

کودک در این سن چگونه بازی می­کند؟

· او می­تواند لبخند بزند و در صورتی که کسی با او حرف بزند از خود صداهای شبیه کوکو دربیاورد.

·  با تکان دادن دست و پاهایش هیجان خود را نشان می­دهد.

·   می­توانید یاد بگیرد که یک اتفاق باعث بروز اتفاق دیگری می­شود.

·  به سمت صداهای اطراف خود بر می­گردد اما تنها می­تواند موقعیت صداهایی که روبرویش باشند را تشخیص دهد.

·  او می­تواند بعضی از کارها را یاد بگیرد

 اسباب بازی های متناسب با این سن:

1- تشکچه نرم

در این زمان دست و پاهای او همیشه در حال حرکت هستند؛ وقتی که روی چیزی ضربه می­زند یا خود را و اعضای بدنش را می­کشد؛ وقتی که روی اسباب­ بازی­ها می­کوبد یا حتی آنها را می­گیرد و در برخی موارد سعی می­کند که کمی روی زمین بخزد.یک تشکچه­ نرم رنگارنگ با پارچه­ های متفاوت می­تواند جای خوبی برای فعالیت و بازی کردنش باشد و تمام نیازهایش را در یک جای نرم برآورده کند (از تمرین مهارت­های حرکتی تا تحریک حس­های مختلف،همه برای تقویت مهارت­های شناختی مناسب هستند)

این قبیل تشک­ها معمولاً جذابیت­هایی دارند که کودک را برای فعالیت بیشتر تشویق می­کنند. پس او را طوری قرار دهید که امکان فعالیت و ضربه زدن و حرکت کردن را داشته باشد.برای تنوع، در صورت امکان جای اسباب­ بازی­ها را عوض کنید. دقت کنید و ببینید که فرزندتان متوجه این تغییر می­شود و می­کوشد تا با تغییرات کنار بیایدیا نه.

 رنگ­های متضاد یکی از بهترین روش­های تحریک دیدن در کودک هستند. به رنگ­ها اشاره کنید، نام حیوانات را بگویید؛ حتی با اینکه که کودک­تان هنوز معنای واژه­ هایی که می­گویید را نمی­داند اما می­فهمد که به نقاط و بخش­های مختلف اسباب­ بازی­ها اشاره می­کنید و او هم نقطه­ تمرکز خود را تغییر می­دهد. اگر تشکچه­ اش موزیکال است از این فرصت برای تحریک حس شنوایی اش استفاده کنید. دستش را در دست خودتان بگیرید و به آرامی همراه با موسیقی آنها را به هم بزنید. وقتی که صداها را تقلید می­کنید یا همراه با آهنگ برایش آواز می­خوانید حالت چهره­ تان را هم تغییر دهید.

  2-اسباب­ بازی­هایی که کودک را به فعالیت فیزیکی (مثلاً ضربه زدن) تشویق می­کنند

 ضربه زدن طبیعت بچه است و عضلاتی را تقویت می­کند که باید روزی از آنها برای راه رفتن استفاده کند.بازی­های منظمی که را به ضربه زدن تشویقش می­کنند شروع خوبی محسوب می­شوند اما حواس­تان باشد که حتماً برایش از یک قنداق یا پوشک سبک استفاده کنید تا بتواند پاهای خود را به راحتی حرکت دهد. او را طوری نزدیک این اسباب­ بازی قرار دهید که پاهایش به آسانی به آن برسند.تکیه دهید و با شوخی و خنده با او حرف بزنید.او خیلی دوست دارد وقتی که به اسباب­بازی ضربه می­زند توجه شما به سمت او باشد.این مسئله برایش بسیار مهم و هیجان­انگیز است !

 حتی در همین سن هم شما می­توانید او را با مفهوم علت و معلول آشنا کنید. وقتی ضربه زد بگویید "آره، ببین چی کار کردی!تو روشنش کردی!"یا"آهنگ کار تو بود!".به تدریج با توجه و تشویق شما، فرزندتان این ارتباط مهم را درک می کند: این کار رو من کردم!

وقت صرف کنید و به بعضی از ویژگی­های اسباب­ بازی اشاره کنید.رنگ­ها را شناسایی کند و به چهره  ها اشاره کنید.این به کودک کمک می­کند تا ارتباط بین اشیا و واژه­ها را درک کند.

  3- تشکچه­ هایی با چراغ­های چشمک­زن، موسیقی و آویزهای جذاب

 حس­های مختلف بچه اولین منابع یادگیریش هستند.تشکچه ­های مناسب با تحریک این حس ها مهارت­ های بینایی و شنوایی را در او تقویت می­کنند.او را تشویق کنید که ضربه بزند، دست و پایش را به اسباب ­بازی­هایی که آویزان هستند برساند و ...؛ به این ترتیب مهارت­های حرکتی در او رشد می کند و زمینه­ مناسبی برای درک روابط علت و معلولی ایجاد می شود.

این اسباب­ بازی از دید فرزندتان چگونه است؟ روی زمین دراز بکشید و آن را از زاویه دید او ببینید.این کار در تعیین موقعیت او و اسباب­بازی به شما کمک می­کند.هر چند وقت یک بار جای بچه را تغییر دهید تا  زاویه دید تازه­ ای داشته باشد.

برای بهبود روابط بین خودتان و بیشتر کردن جذابیت بازی­ها و فعالیت­های مختلف، با هم با این اسباب­بازی بازی کنید.وقتی که هوشیار و سرحال است برای بازی وقت بگذارید نه وقتی که خواب آلوده ،گرسنه یا ناآرام است.اگر اسباب­بازی برایش خیلی ناخوشایندباشد چشمانش را می­بندد و شما این را متوجه می­شوید.برای کمک به یادگیری کودک در زمینه­ ارتباط بین واژه ­ها و کارها، قسمت­های مختلف را تکان دهید و  همزمان درباره­ آن حرف بزنید: «تکون تکون تکون. دیدی برات خندید؟»

همچنین،اگر تشکچه­ قابلیت صوتی یا نوری دارد، آواز بخوانید یا صدای کودکانه ای تقلید کنید تا این قابلیت­ها و ویژگی­های صوتی و نوری برجسته­تر شوند.هر چه بیشتر با کودک حرف بزنید و مستقیماً او را درگیر این قبیل موضوعات کنید، به رشدش کمک بیشتری کرده­ اید.

 

 

 

ارسال نظر شما

login captcha

چقدر مطالب عالی و کامل بود ممنون من هم همین چیز ها رو تجربه کردم و مجدد یک سری سرگرمی 

پربازدیدترین ها