2109
عوامل اثرگذار بر سیستم ایمنی نوزادان

عوامل اثرگذار بر سیستم ایمنی نوزادان

1393/12/03 بازدید395

 به گزارش سرویس سلامت خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، پزشکان بیمارستان «هنری فورد» در «دیترویت» آمریکا به مطالعه روی باکتری‌های روده در کودکان پرداخته و دریافتند این ترکیب باکتریایی تحت تاثیر عواملی چون نژاد و قومیت مادر، مدت زمان ماندن جنین در رحم مادر، قرار گرفتن در معرض دود تنباکو قبل و بعد از وضع حمل و همچنین زایمان طبیعی یا سزارین تغییر می‌کند.


«کریستین کول جانسون»، متخصص ارشد این مطالعه گفت: برای سال‌ها این تصور وجود داشته که محیط استریل شده برای کودکان خوب نیست و در این بررسی به علت آن پرداخته شده است.


این متخصص توضیح داد: قرار گرفتن در معرض این میکروارگانیسم‌ یا باکتری در چند ماه نخست پس از تولد به تحریک شدن سیستم ایمنی کمک می‌کند. سیستم ایمنی به گونه‌ای طراحی شده تا بتوانند در معرض مقیاس بزرگی از باکتری‌ها قرار بگیرند و در صورتی که تماس با آن‌ها به حداقل برسد سیستم ایمنی به خوبی و به درستی رشد نمی‌کند.


در این بررسی‌همچنین مشخص شد در یک تا شش ماهگی، باکتری‌های روده در نوزادان تغذیه شده با شیرمادر با باکتری‌های سیستم گوارشیِ‌ نوزادانی که از شیرمادر تغذیه نشده‌اند، متفاوت است. این تفاوت می‌تواند بر شکل‌گیری سیستم ایمنی تاثیر بگذارد.


همچنین نوزادان مبتلا به آسم که سرفه‌های شبانه دارند در سال نخست زندگی‌شان از ترکیب باکتریایی متفاوتی در سیستم گوارش خود برخوردار هستند. علاوه بر این، باکتری روده با سطح سلول‌هایی که تنظیم کننده سیستم ایمنی هستند، ارتباط دارد.


«کول جانسون» همچنین افزود: این یافته‌ در کنار شواهد پزشکی قبلی تایید می‌کند که قرار گرفتن در معرض میکروب‌ها در دوران کودکی بر نحوه رشد سیستم ایمنی تاثیر می‌گذارد.


به گزارش ایسنا به نقل از هلث‌دی نیوز، این بررسی به این نکته اشاره دارد که قرار گرفتن در معرض گونه‌های بیشتر و متمایزتر باکتری‌های زیست محیطی و الگوهای خاص باکتری‌های روده به نظر به بهبود عملکرد حفاظتی سیستم ایمنی بدن در مقابل آلرژی‌ها و آسم کمک می‌کند.

 

 

 

 

منبع: ایسنا

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها