2109
زایمان در سن پایین ریسک ابتلا به سرطان پستان را بالا می‌برد

زایمان در سن پایین ریسک ابتلا به سرطان پستان را بالا می‌برد

1393/11/12 بازدید390

 دکتر بهجت کلانتری‌ خاندانی در همایش مبارزه با سرطان در شهر کرمان اظهار کرد: هم اکنون ابهاماتی در مورد استاندارد بودن غذاها وجود دارد و با توجه به اینکه سمی که برای محصولات کشاورزی به فروش می‌رسد بدون نسخه و به وفور یافت می‌شود، حساسیت‌ها را بالا برده است.

وی افزود: در کشورهای اروپایی کنترل سم و کود در میادین تره‌بار انجام می‌شود از این رو ما هم باید نظارت بر سم‌فروشی‌ها را بیشتر کنیم و شاید حساسیت مردم در این زمینه کمک کننده باشد.

کلانتری‌خاندانی سپس تصریح کرد: یک باور غلط در مورد رابطه تریاک و سرطان وجود دارد که افراد بعد از ابتلا به سرطان به سوی این ماده مخدر می‌روند تا درد را کمتر احساس کنند.

این متخصص خون و آنکولوژی بیان کرد: غربالگری برای کمک به تشخیص زودهنگام بیماری‌هاست، از این رو راه‌هایی برای تشخیص سرطان پستان(ماموگرافی)، سرطان دهانه رحم(پاپ‌اسمیر) و سرطان روده بزرگ(کولونوسکوپی) وجود دارد.

وی گفت: اوج سرطان پستان در کرمان بین سنین 30 تا 35 سال است، ضمن اینکه نخستین قاعدگی در سن پایین، سن ازدواج، به دنیا آوردن فرزند در سن پایین و سیگار کشیدن ریسک ابتلا به سرطان پستان را بالا می‌برند.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمان بیان کرد: برداشتن پستان عواقب روانی زیادی برای خانم‌ها دارد در حالیکه با پیشگیری و همچنین تشخیص به موقع می‌توان از بروز این عواقب جلوگیری کرد. خانم‌ها باید هر نوع تغییر در پستان را جدی گرفته و با مراجعه به موقع، امکان تشخیص به هنگام را فراهم آورند.

 

 

منبع: ایسنا

ارسال نظر شما

login captcha

سلام.لطفا در مورد مامو صحبت کنید.جایی خوندم اشعه باعث سرطان میشه و از طرفی خانما مامو انجام باید بدن تازه بعدش کلی مامو دیگ انجام میدن ازجمله بزرگنمایی پس اینا مگه اشعه نیست چجور هم ضرر داره هم باید انجام شه؟

پربازدیدترین ها