2750
علائم فیبروم رحم چیه؟

علائم فیبروم رحم چیه؟

1403/02/28 بازدید410

فیبروم رحم

از بیماری‌های رایج در خانوم‌ها می‌توان به فیبروم رحم اشاره کرد. اسم دیگه این بیماری میوما هست. فیبروم در دسته تومورهای خوش‌خیم قرار می‌گیره، به همین خاطر نوعی سرطان محسوب نمی‌شه. در این مقاله می‌خوایم به بررسی اینکه فیبروم رحم چیه و چه علائمی داره صحبت کنیم.

فیبروم رحم چیست؟

‌فیبروم رحم یا همون میوما توده‌ای خوش خیمه. این توده در موارد خیلی خاص وارد مرحله بدخیم می‌شه. فیبروم در محل‌هایی مثل دیواره داخلی و خارجی رحم قابل مشاهده هست. البته در برخی موارد این توده در دیواره‌های رحم رشد نمی‌کنه و در صورتی که در خارج از این دو دیواره رشد کنه، ممکنه که تاثیرات بسیار مخربی بر اندام‌هایی مثل معده داشته باشه. زنانی که به این نوع بیماری مبتلا می‌شن تا مدت طولانی ممکنه که از وجود اون خبر نداشته باشن. به عبارت دیگه بیماری میوما به دلیل اینکه شرایط حادی ایجاد نمی‌کنه، معمولا خانوم‌ها از وجود اون مطلع نمی‌شن. در صورتی که توده وارد مرحله بدخیم شه و رشد کنه، رحم از اندازه طبیعی که داره خارج می‌شه. در این شرایط فرد مبتلا به بیماری میوما، در ناحیه شکم خود درد شدیدی احساس می‌کنه و در دوره قاعدگی خود شاهد خونریزی بیشتری خواهد بود.

علت مبتلا شدن به میوما

در این بخش به بررسی علت مبتلا شدن به فیبروم رحم می‌پردازیم. استروژن، یکی از دلایل رشد فیبروم محسوب می‌شه. خانوم‌هایی که در سه ماهه اول بارداری خود هستن، شاهد بزرگ‌تر شدن فیبروم‌ها خواهند بود‌. در این دوره فیبروم‌ها تقریبا دو برابر می‌شن. در بیشتر موارد، زمانی که نوزاد متولد شه، این فیبروم‌ها کوچک خواهند شد. زمانی‌ که زنان وارد دوره یائسگی می‌شن، شاهد کوچک‌تر شدن فیبروم‌های خود خواهند بود‌. زمانی که زنان برای مشکلات هورمونی خود جهت درمان اقدام می‌کنن، باعث بزرگ‌تر شدن فیبروم های خود خواهند شد.

 میوما

انواع فیبروم

فیبروم از انواع مختلفی برخورداره. پزشکان و متخصصان فیبروم ها رو بر اساس محلی که در اون ایجاد می‌شن دسته‌بندی می‌کنن. در ادامه به بررسی انواع فیبروم می‌پردازیم.

فیبروم اینترامورال: از انواع فیبروم‌ها می‌توان به فیبروم‌ اینترامورال اشاره کرد. پزشکان و متخصصان در دیواره عضلانی رحم زنان شاهد رشد این نوع فیبروم هستن. کش اومدن رحم، یکی از عوارض رشد فیبروم اینتراموراله.

فیبروم ساب‌سروزال: فیبروم ساب‌سروزال بر خلاف فیبروم اینترامورال در دیواره خارجی رحم ایجاد می‌شه. در صورتی که این نوع فیبروم رشد کنه، یک ناحیه از رحم‌ نسبت به سایر بخش‌های آن بزرگ‌تر خواهد شد.

فیبروم ساب‌موکوزال: از دیگر نوع‌های فیبروم‌ می‌توان به فیبروم ساب‌موکوزال اشاره کرد. این نوع فیبروم در بخش میانی رحم رشد ‌می‌کنه. این نوع فیبروم جزو کمیاب‌ترین ها محسوب می‌شه.

رحم

علائم فیبروم رحم

در بخش‌های قبلی به بررسی اینکه فیبروم‌ چیست و چه انواعی داره پرداختیم. در این بخش قصد داریم شما عزیزان رو با علائم فیبروم رحم آشنا کنیم. بیماری فیبروم رحم، در اکثر موارد علائمی نداره. در صورتی که فیبروم رشد کنه، ممکنه که فرد علائم مختلفی رو مشاهده کنه. مثلا خونریزی واژینال یکی از شایع‌ترین علائم ‌بیماری فیبروم رحمه. مقدار خونریزی واژینال در زنان مختلف، متفاوته. ممکنه که برای برخی شدیدتر و برای برخی دیگه نامنظم باشه. یکی از مهم‌ترین علائم این بیماری کم‌خونیه. در صورتی که فرد به خونریزی واژینال مبتلا شه، دچار کم‌خونی خواهد شد. زنانی که به بیماری فیبروم رحم مبتلا می‌شن، در اکثر موارد احساس ضعف و خستگی می‌کنن. زنان در صورت ابتلا به این بیماری در حین رابطه جنسی درد زیادی رو احساس می‌کنن و برقراری رابطه برای اون‌ها بسیار دردناک خواهد بود.

در صورتی که بیماری میوما زنان به مرحله عفونت برسه، ترشح از واژن و همچنین درد زیادی رو تجربه خواهند کرد. احساس فشار در ناحیه شکم، از دیگر علائم‌ این بیماریه. زنانی که دچار بیماری میوما می‌شن دچار مشکلات ادرار متعددی مثل تکرر ادرار، عفونت در ادرار خواهند شد.

علائم فیبروم رحم در زمان بزرگ شدن

فیبروم رحم‌ در صورتی که شروع به رشد کنه، علائم‌ متفاوتی از خود نشون خواهد داد. در برخی موارد، مجاری ادرار در صورت بزرگ شدن فیبروم‌ها مسدود خواهد شد. مشاهده خونریزی های شدید و لخته‌های خونی در دوره پریودی یکی دیگه از علائم فیبروم‌ها در زمان بزرگ‌تر شدن، هستن. زنانی که دوره قاعدگی طولانی و غیرطبیعی دارن، ممکنه که به بیماری فیبروم مبتلا شده باشن. ناباروری یکی از مهم‌ترین علائم این بیماریه.

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها

این هفته رو بشنوید با نی نی کست

نوشته

2 هفته پیش
|
18333 بازدید

تاریخچه سزارین!

نوشته

2 هفته پیش
|
12731 بازدید