2750
تشخیص سلامت جنین قبل از لانه گزینی در رحم

تشخیص سلامت جنین قبل از لانه گزینی در رحم

1393/09/16 بازدید1693

نی نی سایت به نقل از پژوهشکده درمان ناباروری ابن سینا: تشخیص ژنتیکی پیش از لانه گزینی یا PGD روشی است که امکان بررسی ژنتیکی جنین ها را قبل از ورود به رحم و شروع حاملگی فراهم می‌سازد و در این روش متخصص ژنتیک قادر است کروموزوم ها و ژن ها را بررسی کند و در واقع روشی جدید است که افراد با شرایط خاص وراثتی را قادر می سازد که از انتقال این ژن های معیوب به فرزندان خود جلوگیری کنند.

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه فن آوری های نوین علوم زیستی جهاد دانشگاهی – ابن سینا، دکتر سعیدرضا غفاری، متخصص ژنتیک پزشکی و مسئول کلینیک سلامت مادر، جنین و نوزاد مرکز درمان ناباروری و سقط مکرر ابن سینا، با بیان اینکه بر اساس شرح حال اخذ شده از خانواده ها در مشاوره ژنتیک، راه حل تشخیص و پیشگیری وجود دارد، گفت: پس از مشاوره ژنتیک بسیاری از خانواده ها در می یابند که بیشتر نگرانی هایی را که در زمینۀ بروز مشکلات ژنتیکی تا به امروز داشته اند مورد خاصی نبوده است و به بیان دیگر یک سابقه و یا وجود یک فرد معلول در خانواده به معنای آن نیست که فرزند آنها هم قرار است دچار معلولیت شود.

وی در ادامه تاکید کرد: انجام مشاوره ژنتیک از ضرورت بسیاری برخوردار است زیرا پس از انجام مشاوره و در تحلیل و آنالیز شجره نامه توسط متخصص ژنتیک است که آن علت ها مشخص می شوند و راه حل هایی که ارائه می شود بر اساس آن علت ها صورت می گیرد.
دکتر غفاری افزود: دسته دیگری از خانواده ها وجود دارند که پس از مشاورۀ  ژنتیک مشخص می شود که در معرض خطر قرار دارند. در این دسته از خانواده ها می توان با بررسی ها و تهمیدات مناسب در دوران های مختلف زندگی از بروز معلولیت پیشگیری کرد. 

دکتر غفاری در ادامه تصریح کرد: در این گونه موارد می توان ابتدا با بررسی های دقیق ژنتیکی، جهش و عامل ایجاد ناهنجاری یا مشکل را شناسایی کردو بعد از آن بیماری را در دوران بارداری بررسی کرد و در صورت ابتلای جنین به بیماری مورد نظر و در خواست و رضایت خانواده با هماهنگی های لازم و با در نظر گرفتن ضوابط معمول در محدوده زمانی مناسب، از ادامه بارداری جلوگیری کرد.

بیماری هایی از جمله تالاسمی و یا هموفیلی و یا سندرم داون و نظایر آن ها در این زمره قرار دارند. . اما در شرایطی نیز ممکن است خانواده به دلایل شخصی, اعتقادی، اجتماعی و نظایر آن تمایل به ختم باردرای نداشته باشد و از طرفی یک بیماری ممکن است به گونه ای باشد که خانواده ها نمی خواهند فرزندشان به آن مبتلا شود و بر اساس ضوابط موجود و عرف معمول در کشور نیز امکان ختم حاملگی وجود ندارد، همانند بیماری ناشنوایی یا برخی بیماری های پوستی و یا برخی سرطانها که خانواده ها    نمی خواهند فرزندشان ناشنوا باشد و یا به آن بیماری مبتلا باشد که در این موارد بعد از مشاوره دقیق و آگاهی خانواده از محدودیت ها و هزینه ها و جوانب گوناگون دیگر ، در صورت تمایل می توان از روش تشخیص ژنتیکی قبل  از لانه گزینی یا PGD استفاده کرد. 


مسئول کلینیک سلامت مادر، جنین و نوزاد مرکز درمان ناباروری و سقط مکرر ابن سینا، ضمن اشاره به اینکه در حال حاضر به علت وجود برخی مسائل قانونی، مذهبی و .... در برخی از کشورها امکان مداخله و ختم بارداری پیش از تولد وجود ندارد، تصریح کرد: خوشبختانه از این نظر شرایط خوبی در کشور ما وجود دارد و PGD فرصتی است که هم اکنون فراهم شده و در اختیار ما قرار دارد که در گذشته نبوده است و در حال حاضر خانواده ها می توانند به دور از نگرانی ها و ملاحظات اخلاقی و با بهره گیری از روش تشخیص ژنتیکی قبل از لانه گزینی و همکاری تیم پزشکی متخصص، خواهان تولد فرزندی سالم باشند.

دکتر غفاری خاطرنشان کرد: امروزه با بهره گیری از روش های جدید ژنتیک، توانایی تشخیص بیماری هایی را که ممکن است پس از تولد اتفاق بیفتد را پیش از تولد و لانه گزینی جنین در رحم در اختیار داریم.
دکتر مریم رفعتی، متخصص ژنتیک پزشکی و عضو تیم تخصصی مرکز درمان ناباروری ابن سینا، ضمن تشریح روش PGD ادامه داد: در این روش ما  قصد داریم وضعیت ژنتیکی جنین را قبل از لانه گزینی در رحم تعیین کنیم و فرصتی که از این طریق  برای خانواده فراهم می شود آنست که به جای اینکه خانم بخواهد چندین مرتبه باردار شود و شانس خود را امتحان کند  ما، در یک سیکل IVF یا همان لقاح خارج رحمی، بیش از یک جنین را تشکیل می دهیم و با توجه به تکنیک های موجود، جنین های تشکیل شده را از لحاظ ژنتیکی بررسی می کنیم.

وی در ادامه افزود: در روش PGD، تعداد بیشتری جنین تشکیل می شود و احتمال اینکه جنین سالم در آنها وجود داشته باشد، بالاتر است. با روش های موجود جنین ها بررسی می شوند و جنین سالم انتخاب شده و وارد رحم مادر می شود و به عبارتی می توان گفت که دیگر ختم بارداری و سقط مکرر اتفاق نمی افتد و این روش به صورت یک راه میانبر عمل می کند که سبب کوتاه شدن مسیر می شود.

عضو تیم تخصص مرکز درمان ناباروری ابن سینا تأکید کرد: نکته قابل توجه آن است که ما تنها با یک سلول و به بررسی ژنتیکی جنین می پردازیم و به به همین دلیل برای آن که بتوانیم مشکلی را شناسایی کنیم، نیازمند آن است که DNA سلول تکثیر شود و با این روش ما مقدار کافی  DNA در اختیار خواهیم داشت که بر این اساس می توانیم وضعیت ژنتیکی جنین را از لحاظ مختلف بررسی کرده و در نتیجه به پاسخ مطلوب دست یابیم.
دکتر رفعتی تصریح کرد: تشخیص ژنتیکی جنین پیش از لانه گزینی یک کار گروهی است و ما به متخصص های جنین شناسی، ژنتیک و زنان نیازمندیم و جدای از همه این ها، هدف اصلی تولد فرزند سالم است.

گفتنی است دکتر غفاری ضمن اشاره به اینکه با توجه به تکنیک های جدید دقت این روش بالاست و بیش از 98 تا 99 درصد دقت دارد گفت: با استفاده از روش PGD، سلامت جنین هم از لحاظ بیماری های موجود و شناخته شده تضمین می شود و هم از نظر بیماری های دیگر قابل شناسایی و پیگیری است.

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها

روز جهانی قاعدگی (روز جهانی پریود)

نوشته

3 روز پیش
|
6224 بازدید

نی نی کست

نوشته

1 هفته پیش
|
10587 بازدید