2109
تغییرات رشد موها در بارداری

تغییرات رشد موها در بارداری

1 هفته پیش بازدید181

ریزش مو در بارداری

تغییرات رشد موها در بارداری چطوریه؟ علت افزایش سرعت رشد مو در دوران بارداری چیه؟ ممکنه متوجه شده باشید که تو بعضی افراد موقع بارداری موها پرپشت‌تر میشن، اما موها در دوران بارداری چقدر سریع رشد می‌کنن؟ ما با یه متخصص پزشکی صحبت کردیم تا علت این موضوع رو متوجه بشیم.

درمان ریزش مو

رشد طبیعی مو در مقابل رشد مو در دوران بارداری

میانگین رشد مو بر اساس ساختار ژنتیکی و قومیت شما حدود نیم اینچ در ماه یا 6 اینچ در ساله. با این حال، خیلی از خانم‌ها تو دوران بارداری متوجه می‌شن که موهاشون سریعتر از حد متوسط ​​رشد می‌کنه. علت این موضوع چیه و چرا موهای زنان باردار سریعتر رشد می‌کنن؟ رشد زیاد موها تو این دوران ممکنه به دلیل تغییرات زیر باشه که تو دوران بارداری اتفاق می‌فته:

  • مراحل رشد مو: مو به صورت چرخه‌ای رشد می‌کنه. بارداری ممکنه چرخه رشد مو رو تغییر بده و در نتیجه دوره‌هایی از رشد سریع‌تر مو ایجاد بشه.
  • سلامت کلی: بارداری تغییراتی در سلامتی ایجاد می‌کنه که می‌تونه بر سرعت رشد موهای شما تأثیر بذاره. برخی رشد سریع‌تر مو رو تجربه می‌کنن، در حالی که برخی ممکنه اثر معکوس یعنی ریزش مو رو تجربه کنن.
  • تغذیه: تغییرات رشد موها در بارداری تحت تاثیر همه مواد مغذی و ویتامین‌هایی هست که تو این دوران مصرف می‌کنید. این عوامل تو دوران بارداری ممکنه سلامتی و متعاقباً سرعت رشد موهای شما رو افزایش بدن. به همین ترتیب، کمبود این المان‌ها هم ممکنه رشد موی سالم شما رو تهدید کنه.
  • تغییرات هورمونی: تغییرات هورمونی بارداری تأثیر قابل توجهی بر خلق و خوی شما می‌ذارن. ممکنه متوجه شده باشید که این تغییرات به رشد موهای شما هم کمک می‌کنن چون افزایش استروژن می‌تونه باعث بشه که موهای شما مدت بیشتری در فاز رشد باقی بمونن. تغییر در آندروژن‌ها همچنین ممکنه رشد موهای بدن شما رو افزایش بده، که کاملا طبیعیه. موهای زائد رو از بین ببرید، اما در مورد لیزر موهای زائد یا سایر خدمات پرهزینه حذف موهای زائد بدن تو دوران بارداری نگران نباشید. ممکنه بعد از از بین رفتن هورمون‌های بارداری، این اثر کاهش پیدا کنه.

تغییرات مو در دوران بارداری

همونطور که بدن شما از کودک در حال رشد حمایت می‌کنه، تغییرات فیزیکی و هورمونی مختلفی رخ می‌ده که می‌تونه روی موهای شما هم تاثیر بذاره. ممکنه به نظر برسه که موهای بیشتری دارید. برایان کلارک، بنیانگذار United Medical Education در مورد تغییراتی که ممکنه در رشد و ریزش موها در دوران بارداری مشاهده کنید صحبت کرده. کلارک توضیح می‌ده که تو دوران بارداری، موها برای مدت طولانی‌تری تو فاز رشد می‌مونن، که به این معنیه که موهای کمتری نسبت به حالت معمول می‌ریزن. بنابراین، در حالی که موهای شما ممکنه ضخیم‌تر و براق‌تر به نظر برسن، اما به این معنی نیست که حالا که باردارید، موهای بیشتری در حال رشد هستن یا فولیکول‌های موی اضافی دارین. بلکه موهای طبیعی شما زمان بیشتری رو صرف رشد می‌کنن و کمتر مستعد ریزش سریع هستن. بعضی از مطالعات حتی افزایش جزئی در قطر مو رو تو دوران بارداری نشون دادن.

ممکنه تغییرات رشد موها در بارداری با تغییرات مرتبط دیگه‌ای هم تو طول این دوران همراه باشه: مثلا ناخن‌های سفت‌تر، ایجاد ترک‌های پوستی یا رشد جدید مو در صورت یا بدن. کلارک می‌گه: "برخی افراد تو دوران بارداری ممکنه رشد مو رو در جاهایی از جمله صورت، سینه، شکم و بازوها مشاهده کنن که تو حالت عادی مو ندارن."

پیگیری رشد و نرخ ریزش مو تو دوران بارداری

ریزش مو در بارداری

روند رشد و ریزش مو در بارداری رو به این صورت می‌تونید پیگیری کنید. اگه موهای رنگ شده یا هایلایت شده داشته باشید به دلیل خط مرزی در ناحیه ریشه، سرعت رشد مو آسون‌تر میشه. اگه می‌خواید ببینید که موهاتون چقدر سریع رشد می‌کنن، فقط به ریشه موهاتون نگاه کنید. در مورد بررسی نرخ ریزش مو، هر تار موی ریخته شده از موهای سر شما می‌لغزه و به زمین می‌افته یا روی یقه شما جمع می‌شه. همچنین ممکنه موقع شامپو زدن یا برس زدن موهاتون، شاهد ریزش مو باشید. سرعت ریزش کندتر ممکنه نشون دهنده این باشه که موهای شما برای مدت طولانی‌تری در چرخه رشد باقی می‌مونن. توجه به ریزش موهاتون می‌تونه چیزهای زیادی در مورد سلامت مو به شما بگه. تو اینجا نحوه ارزیابی این موضوع رو برای شما توضیح می‌دیم.

روش اول: بررسی موهای خیس

در حمام چند تا تار مو از موهای خیس شما بیرون می‌آد؟ اگه موهاتون رو در فواصل یکسانی بشورید تقریباً باید ریزش موی به میزان یکسانی رو شاهد باشید.

روش دوم: بررسی برس مو

برای پیگیری ریزش روزانه موهاتون، با استفاده از یه برس تمیز، موهاتون رو هر روز در ساعت معینی برس بزنید و توجه داشته باشید که چند تا تار مو در برس شما جمع شده. ریزش 50 تا 100 تار مو در روز طبیعیه.

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها