2109
5 علت دیر صحبت کردن کودکان

5 علت دیر صحبت کردن کودکان

2 هفته پیش بازدید673

علت دیر صحبت کردن کودکان

 تو این مقاله ازمی‌خوایم در مورد یکی از مسائلی که خیلی از والدین رو نگران می‌کند، یعنی "دیر صحبت کردن کودکان"، حرف بزنیم. گاهی وقت‌ها کودکان یه کم دیرتر از موقع معمول شروع به حرف زدن می‌کنند یا ممکنه بعضی از کلمات رو درست تلفظ نکنند. از طرف دیگه، این مسئله خیلی از والدین رو نگران می‌کند و ممکنه به دنبال دلایلش بگردند. برای همینه که ما اینجاییم، تا درک بهتری رو از این مشکل بهتون بدیم، راهکارهای مناسب رو برای کمک به کودکان پیدا کنیم، یکم عمیق‌تر به دلایل این مسئله نگاه کنیم و عوامل مختلف این مشکل مثل مشکلات شنوایی، مشکلات روانی یا حتی سبک تربیتی خانواده رو بررسی کنیم. امیدوارم این مقاله، به شما کمک کند تا با درک بیشتر دلایل و علائم این مشکل بتونید بهترین حمایت رو برای رشد و پیشرفت کودکانتون ارائه بدید.

آشنایی با بعضی از علائم دیر صحبت کردن کودکان

تو این قسمت مقاله قراره که در مورد چند تا علائمی که ممکنه نشون دهنده دیر صحبت کردن کودکان باشه، حرف بزنیم.

  • خوب، اولین چیزی که ممکنه به چشم بیاد، اینه که کودکتون کلمات رو به طور کامل و با تمام جزئیات تلفظ نمی‌کند، یعنی ممکنه بعضی از کلمات رو به صورت ناقص یا اشتباه بگه.
  • دومین چیز، می‌تونه این باشه که کودکتون خیلی کلمه بیان نمی‌کند یا ممکنه ارتباط برقرار کردن با دیگران براش سخت باشد، مثلاً نمی‌تونه در مورد چیزی نظر بده.
  • علائم دیگه شامل این می‌شه که کودک نسبت به بچه‌های هم‌سنش کمتر حرف می‌زند یا از کلمات کمتری استفاده می‌کند.
  • ممکنه کودکتون دیرتر از بقیه به خواندن کتاب‌ها یا شرکت تو فعالیت‌هایی که نیاز به حرف زدن و تعامل دارند علاقه‌مند شود.
  • کودک ممکنه تا 12 ماهگی نتونه با کارهای ساده‌ای مثل حرکات،صداها و بعضی از کلمات ارتباط برقرار کند.

اگه این علائم رو تو کودکتون می‌بینید، نگران نباشید. تو خیلی از موارد بدون نیاز به درمان‌های جدی و فقط با مرور زمان این مشکل برطرف می‌شود.

دیر حرف زدن کودک

آشنایی با بعضی از دلایل دیر صحبت کردن کودکان

تو این قسمت از مقاله به مهم‌ترین "دلایل دیر صحبت کردن کودکان" می‌پردازیم:

  1. ممکنه بعضی از بچه‌ها بخاطر دلایل ژنتیکی یا موقعیت‌های خاص مثل زایمان زودرس که ممکنه باعث دیر صحبت کردن کودکان شود، دیرتر از بقیه شروع به حرف زدن کنند.
  2. بعضی از کودکان ممکنه بخاطر مشکلات شنوایی، مثلاً عفونت‌های گوش یا اختلالات شنوایی دیگه، نتونند صحبت کردن رو به خوبی یاد بگیرند.
  3. کودکان برای اینکه کلمات رو یاد بگیرند و با دیگران ارتباط برقرار کنند، فضای زیادی لازم دارند. بنابراین، اگه تو محیطی باشند که فرصت برای صحبت کردن کمه، ممکنه دیرتر از بقیه بچه‌ها شروع به صحبت کردن کنند.
  4. ناتوانی‌های ذهنی مثل دیسلکسیا و مشکلات یادگیری دیگه هم می‌تونند باعث دیر صحبت کردن کودکان شوند. مثلاً کودکی که دیسلکسیا دارد، ممکنه یه کم دیرتر از بقیه شروع به حرف زدن کند.
  5. بعضی وقت‌ها هم مسائل روانی-اجتماعی می‌تونه باعث تاخیر تو حرف زدن کودکان شود. مثلا، اگه پدر و مادر به کودکشون بی توجه باشند، ممکنه مشکلاتی تو حرف زدنش پیش بیاد.

پس اگه کودکتون دیرتر از بقیه شروع به حرف زدن کرده، نگران نباشید! همه بچه‌ها روند یادگیری خودشون رو دارند. اگه چیزی نگرانتون کرد، می‌تونید با پزشک متخصص یا متخصص روانشناسی کودکان هم مشورت کنید.

استفاده از تصاویر و کتاب‌ها

روش‌های درمان دیر حرف زدن کودک

  • صحبت کردن با کودک: بحث کردن در مورد موضوع‌های مختلف، گپ زدن و نظر خواستن از کودک می‌تونه خیلی موثر باشد. حتی اگه کودکتون فقط به شکل‌های ساده جواب بده، همچنان باید باهاش حرف بزنید.
  • استفاده از تصاویر و کتاب‌ها: استفاده از تصاویر و کتاب‌ها کمک می‌کند تا کودکتون کلمات رو بهتر درک کرده و ازشون استفاده کند.
  • بحث کردن: وقتی با کودکتون بحث می‌کنید، به اون یاد می‌دید که از صداهای تو محیط بیشتر آگاه شود.
  • خواندن کتاب: خواندن کتاب با کودک یکی از بهترین روش‌هاست. با این روش کودکتون با الگوی کلمات و جملات آشنا می‌شود.
  • مراجعه به گفتار درمان: مراجعه کردن به یک گفتار درمان هم می‌تونه راه حلی مناسبی باشد. اون‌ها می‌تونند برنامه‌هایی ارائه بدند که مهارت‌های زبانی کودکتون تقویت شود.

تمام این موارد فقط چند تا از راهکار‌هایی هستند که می‌تونید برای کمک به کودکتون استفاده کنید. با استفاده از این روش‌ها و صبوری، می‌تونید کودکتون رو با بهترین روش‌ها تو صحبت کردن تقویت کنید.

ارسال نظر شما

login captcha

پسر ما تا دو سال و دو ماه حرف نزد شاید ۴ یا ۵ کلمه میگفت ولی بعدش یه دفعه کلی جمله بلد بود که بگه 

پربازدیدترین ها