2109
آیا برداشتن رحم در رابطه زناشویی تاثیر داره؟

آیا برداشتن رحم در رابطه زناشویی تاثیر داره؟

2 هفته پیش بازدید855

هیسترکتومی

آیا برداشتن رحم در رابطه زناشویی تاثیر داره؟ این یکی از سوال‌های خیلی مهمی هست که اکثر خانوم‌ها می‌پرسن و می‌خوان تاثیر عمل جراحی هیسترکتومی بر کیفیت رابطه زناشویی رو بدونن. نی نی سایت می‌خواد تو مطلب این دغدغه بزرگ خانوم‌ها که برداشتن رحم در رابطه زناشویی چه تاثیری داره رو بررسی کنه. با ما همراه باشین.

برداشتن رحم یا هیسترکتومی چیه؟

برداشتن رحم یا هیسترکتومی چیه؟

قبل از بررسی تاثیر برداشتن رحم در رابطه زناشویی، بهتره بدونیم که اصلا هیسترکتومی چیه. تو عمل هیسترکتومی رحم خانوم رو از شکم خارج می‌کنن. در واقع هدف از برداشتن رحم درمان سرطان رحم هست. گاهی بعضی از بیماری‌ها مثل فیبروم رحم باعث می‌شن تا رحم دچار مشکل بشه. به همین دلیل برای پیشگیری از سرطان رحم یا گاهی برای کاهش شدت سرطان اقدام به خارج کردن رحم می‌کنن. تو این شرایط اولین سوالی که برای خانوم‌ها مطرح می‌شه این هست که آیا برداشتن رحم در رابطه زناشویی تاثیر می‌ذاره یا نه؟ آیا بعد از این عمل بارداری اتفاق می‌افته؟ در جواب سوال اول باید بگیم که بعد از جراحی و رفع درد و خونریزی، تو برقراری رابطه جنسی هیچ محدودیتی وجود نداره. در پاسخ سوال دوم باید بگیم که خیر، درسته که برداشتن رحم در رابطه زناشویی تاثیر نداره اما بارداری اتفاق نمی‌افته. دلیل این امر هم این هست که بعد از هیسترکتومی دیگه پریودی وجود نداره.

آیا برداشتن رحم در رابطه زناشویی تاثیر داره؟

تاثیر برداشتن رحم در رابطه زناشویی رو می‌تونیم از دو جهت یعنی به لحاظ مکانیکی و روانی بررسی کنیم. به دلیل وجود کاف واژنی، آلت مردانه می‌تونه دخول داشته باشه. ازاین‌رو از لحاظ مکانیکی برداشتن رحم در رابطه زناشویی تاثیر نمی‌ذاره. بااین‌حال از لحاظ روانی ممکنه مشکلاتی پیش بیاد.

توی بدن خانوم‌ها رحم اندام خیلی مهمی هست. خارج کردن رحم می‌تونه پیامدهای روحی و حتی جسمی به همراه داشته باشه. بعد از برداشتن رحم معمولا خانوم‌ها دچار استرس و افسردگی می‌شن و حتی اعتمادبه‌نفس‌شون رو از دست می‌دن. این شرایط می‌تونه تو روابط زناشویی تاثیر بذاره. به همین دلیل قبل از انجام هیسترکتومی بهتره نگرانی‌هاتون رو با پزشک در میون بذارین. همچنین با همسرتون حرف بزنین و از اون بخواین تا از نظر عاطفی حامی شما باشه.

عوارض برداشتن رحم در رابطه زناشویی

برداشتن رحم در رابطه زناشویی تو افراد مختلف اثرات متفاوتی داره؛ چون‌که بدن همه افراد با همدیگه فرق می‌کنه. مثلا بعضی از خانوم‌ها بعد از خارج کردن رحم در رابطه زناشویی‌شون تغییرات خاصی رو احساس نمی‌کنن اما بعضی از خانوم‌ها ممکنه با عوارض زیر دست‌وپنجه نرم کنن:

  • سردمزاجی یکی از اثرات برداشتن رحم در رابطه زناشویی هست: تو بعضی از خانوم‌ها بعد از برداشتن رحم و تخمدان‌ها، تمایلات جنسی افت پیدا می‌کنن؛ چون‌که ترشح هورمون استروژن کم می‌شه.
  • یکی دیگه از اثرات خارج کردن رحم در رابطه زناشویی ضعف تو ماهیچه‌های کف لگن هست. ضعیف شدن ماهیچه‌های کف لگن به کاهش کیفیت رابطۀ جنسی منجر می‌شه. برای تقویت این ماهیچه‌ها می‌تونین تمرین کگل رو انجام بدین.
  • خشک شدن واژن هم یکی از اثرات خارج کردن رحم در رابطه زناشویی هست. البته این مورد خیلی نگرانی نداره و به‌راحتی می‌شه با روش‌های درمان خشکی واژن، اون رو رفع کرد.

برداشتن رحم در برقراری رابطه جنسی

احساس ترس بعد از برداشتن رحم در رابطه زناشویی یه امر طبیعی هست. درواقع هر خانومی ممکنه که تو اولین رابطه جنسی بعد از برداشتن رحم راحت نباشه و احساس ترس کنه. بااین‌حال با راهکارهای ساده زیر می‌تونین بدون ترس یه رابطه جنسی لذت‌بخشی رو تجربه کنین. این راهکارها عبارتند از:

  • اولین راهکار موثر بعد از برداشتن رحم در برقراری رابطه جنسی صبر است. حتما صبر کنین تا دوره نقاهت کاملا سپری شه و زخم ناشی از جراحی کاملا التیام پیدا کنه. بعد از این دوره می‌تونین تو زمان تعیین‌شده توسط پزشک‌تون اقدام به برقراری رابطه جنسی کنین.
  • استفاده از روان‌کننده‌ها می‌تونه خشکی واژن رو برطرف کنه و کیفیت رابطه جنسی رو افزایش بده.
  • وقتی بعد از برداشتن رحم در برقراری رابطه جنسی دچار درد و ناراحتی شدین، حتما با همسرتون این مسئله رو در میون بذارین.
  • گاهی ممکنه که تو بعضی از پوزیشن‌های جنسی بعد از جراحی هیسترکتومی فشار بیشتری بهتون وارد بشه. تو این شرایط بهتره با تغییر حالات مختلف بدن، پوزیشن‌های راحت‌تری رو انتخاب کنین.

برداشتن رحم در برقراری رابطه جنسی

حرف آخر

برداشتن رحم در رابطه زناشویی تاثیر زیادی نداره و می‌تونین بعد از جراحی هیسترکتومی و همین‌طور بعد از سپری شدن دوره نقاهت، اقدام به برقراری یه رابطه جنسی باکیفیت کنین.

 

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها