2109
20 کارتون محبوب کودکان برای تقویت زبان انگلیسی

20 کارتون محبوب کودکان برای تقویت زبان انگلیسی

3 هفته پیش بازدید288

اکثر کودکان عاشق کارتون دیدن هستند و چه از این بهتر که هم زبان یاد بگیرند هم سرگرم شوند؟

کارتون‌ها یادگیری زبان را با داستان و تصاویر ترکیب می‌کنند. در نتیجه کودکان کلمات را راحت‌تر به خاطر می‌سپارند. همچنین می‌بینند که هر کلمه یا اصطلاح در موقعیت‌های واقعی چطور استفاده می‌شود.

از طرفی کودکان با فرهنگ‌ها و لهجه‌های مختلف آشنا می‌شوند و می‌بینند که مردم در جاهای دیگر دنیا چطور انگلیسی صحبت می‌کنند. در ادامه به این می‌پردازیم که چطور کارتون مناسب کودکمان را پیدا کنیم و کارتون‌های محبوب و جذاب برای کودکان را معرفی کرده‌ایم.

چطور کارتون مناسب کودکم را پیدا کنم؟

با تماشای کارتون‌های زبان اصلی، مهارت شنیداری کودکان تقویت می‌شود، واژگان زیادی یاد می‌گیرند و درک کلی انگلیسی تقویت می‌شود.

اما هر انیمیشنی هم مناسب یاد گرفتن زبان نیست. هنگام انتخاب کارتون زبان انگلیسی برای کودکان حتما موارد زیر را در نظر بگیرید:

  1. سطح زبان کودک را در نظر بگیرید: برای کودکانی که پیش زمینه‌ای از زبان ندارند یا کلاس نمی‌روند باید کارتون‌هایی گذاشت که ساده هستند و تلفظ‌های ساده دارند.
    همزمان با پیشرفت سطح زبان کودک می‌توان به سراغ کارتون‌هایی با کلمات و موضوعات پیچیده‌تر رفت.
  2. به علاقه کودک توجه کنید: اینکه کودک دوست دارد چه چیزی تماشا کند در اولویت است. برای مثال کارتون‌های اکشن با داستان‌های قهرمانی شاید برای بعضی جذاب‌تر از کارتون حیوانات باشد.
  3. هدف را مشخص کنید: آیا می‌خواهید کارتون دیدن یک مکمل در کنار کلاس زبان باشد؟ یا فقط قصد دارید کودکان در معرض زبان انگلیسی باشد؟ یا زبان را از صفر و بدون کلاس با کارتون یاد بگیرد؟
    این‌ها همه اهداف مختلفی هستند که باید انیمیشن مناسب با آن را پیدا کنید.

20 کارتون انگلیسی برتر برای تقویت زبان کودکان

1- پپا پیگ (Peppa Pig)

کمتر کسی است که اسم Peppa Pig را نشنیده باشد. این انیمیشن سریالی داستان peppa، خوک دوست داشتنی و خانواده‌اش است. هر قسمت یک موقعیت روزمره و عادی مثل مدرسه رفتن، بازی با دوستان، جشن تولد را نشان می‌دهد.

این انیمیشن با تصاویر رنگارنگ، زبان ساده و شخصیت پردازی‌های ماهرانه برای کودکان بسیار جذاب و برای رده سنی 3 تا 8 سال است. peppa و خانواده‌اش در این کارتون با لهجه بریتیش صحبت می‌کنند.

2- بلویی (Bluey)

بلویی داستان Bandit، سگ کنجکاو است که به همراه خواهرش به ماجراجویی می‌پردازد. این مجموعه که از سال 2018 منتشر شده سه فصل دارد که در مجموع 151 اپیزود است.

شخصیت‌های داستان انگلیسی را با لهجه استرالیایی صحبت می‌کنند. کلمات و ساختارهای استفاده شده در آن ممکن است کمی پیچیده‌تر از peppa pig باشد، این مجموعه مناسب رده سنی 5 تا 7 سال است.

3- کوکوملون(Cocomelon)

Cocomelon یک انیمیشن شاد و موزیکال است. شخصیت اصلی آن Baby j.j به همراه پدر و مادر و خواهر و برادرش مشغول شعر خواندن و رقصیدن هستند.

هدف این انیمیشن این است که با سرودهای شاد، شخصیت‌های متنوع و رنگارنگ کودکان را سرگرم کند و آموزش دهد. لهجه شخصیت‌های کارتون امریکن و برای رده سنی 1 تا 4 سال است.

4- باب‌اسفنجی(SpongeBob)

کارتون محبوب باب اسفنجی نیازی به معرفی ندارد. این انیمیشن 14 فصل دارد که شامل اپیزودهای زیادی است. لهجه شخصیت‌های داستان امریکن است و تقریبا اکثر کودکان با هر سلیقه‌ای عاشق باب اسفنجی هستند.

این انیمیشن مناسب رده سنی 6 تا 11 سال است و تماشای آن برای کودکانی که در سطح متوسط زبان می‌دانند لذت بخش‌تر است. چرا که کلمات و جملات را بهتر می‌فهمند.

5- توماس و دوستانش(Thomas & Friends)

این مجموعه 24 فصلی داستان توماس و دوستانش لوکوموتیوهای ماجراجو است که در جزیره خیالی سودور زندگی می‌کنند.

انیمیشن توماس روایت دلنشینی دارد و همین طور که توماس در حال ماجراجویی و کشف دنیای قطارهاست به کودکان مهارت‌های اجتماعی و احساسی را هم می‌آموزد

لهجه این کارتون بریتیش است و شامل جمله بندی‌ها و کلمات پیچیده‌تری می‌باشد که شاید برای زبان آموزان مبتدی چالش بر انگیز باشد، این انیمیشن برای رده سنی 2 تا 10 سال است.

6- بارنی و دوستانش (Barney & Friends)

بارنی یک عروسک دایناسور بنفش در دنیای واقعی است که در یک مهد کودک کنار دوستانش ظاهر می‌شود. هر قسمت بارنی شامل داستان، آهنگ، رقص، ورزش و آموزش مفاهیم است.

بارنی سعی می‌کند آداب معاشرت و رفتارهای اجتماعی را در موقعیت‌های روزمره آموزش دهد. لهجه این انیمیشن امریکن و مناسب رده سنی 2 تا 8 سال است.

7- دورای کاوشگر (Dora the Explorer)

دورا یک دختر بچه 7 ساله است که با دوست میمون خود به ماجراجویی می‌رود. هر قسمت شامل معماها و ماجراجویی‌هایی است که دورا و میمونش باید حل کنند.

این انیمیشن بر اساس احترام به بزرگترها و عشق به موسیقی و احترام به فرهنگ‌های مختلف ساخته شده. لهجه این سریال امریکن است و برای کودکانی (3 تا 7 سال) که در سطح متوسط زبان می‌دانند بسیار مناسب است.

8- راتاتویی (Ratatouille)

راتاتویی داستان موش سر آشپز که هرگز از تلاش برای رسیدن به رویای خود دست نمی‌کشد. این فیلم پر از اصطلاحات و کلمات کاربردی و گرامرهای متنوع است که حتی زبان آموزان بزرگسال هم می‌توانند با آن انگلیسی یاد بگیرند و برای رده سنی 6 سال به بالا مناسب است.

دیدن این فیم به زبان اصلی کمی چالش برانگیز است. به همین علت پیشنهاد می‌شود که آن را چند بار با زیرنویس انگلیسی و فارسی ببینید.

9- ترانهٔ دریا (Song of the sea)

این انیمیشن یک داستان فانتزی بسیار زیبا است که براساس افسانه‌های فولکلور ایرلندی ساخته شده که داستان آخرین سلکی را روایت می‌کند. سلکی‌ها در فرهنگ ایرلندی موجوداتی نیم انسان و نیم فک هستند که حافظ دریا محسوب می‌شوند.

داستان درمورد دختری به نام سیرشا است که با خواندن آواز مخصوص خود طبیعت را از طلسم رها می‌کند و نسل هم نوعانش را نجات می‌دهد، این کارتون برای رده سنی 5 سال به بالا است.

10- اتوبوس مدرسه جادویی (Magic school bus)

این کارتون درباره خانم فریزل، معلم پر شور و دانش آموزانش است که با اتوبوس جادویی خود آن‌ها را به سفرهای علمی هیجان انگیز می‌برد. در این سفرها آن‌ها با موجودات، مکان‌ها و دوره‌های زمانی مختلف آشنا می‌شوند.

در این انیمیشن کودکان کلمات و اصطلاحات علمی زیادی یاد را به انگلیسی یاد می‌گیرند و مناسب رده سنی 6 تا 9 سال است.

11- اسکوبی دو (Scooby-Doo)

کارتون اسکوبی درباره گروهی از دوستان و سگی به همین نام است که با هم معماهای مختلف را حل می‌کنند. کارتون اسکوبی دو برای کودکان کمدی، ماجراجویی و حل معما است که بسیار جذاب و سرگرم کننده است.

این انیمیشن برای رده سنی 6 تا 10 سال است و در عین حال کودکان با تماشای زبان اصلی کارتون انگلیسی هم یاد می‌گیرند.

12- کارآگاه گجت (Inspector Gadget)

کاراگاه گجت ابزارهای عجیب و غریبی در بدنش دارد که به کمک پنی و سگش با دشمن اصلی داستان که دکتر کلاو است می‌جنگند. در هر قسمت دکتر کلاو اقدامی شرورانه می‌کند و کاراگاه گجت مسئول خنثی سازی آن است.

این انیمیشن برای کودکانی (7 سال به بالا) که در حد متوسط زبان انگلیسی می‌دانند مناسب است.

13- تن‌تن و میلو (TinTin)

کمتر کسی است که ماجرای تن تن و میلو را ندیده باشد. ماجراهای هیجان انگیز تن تن و کاپیتان هادوک که به دنبال گنج می‌روند و با آدم‌های شرور می‌جنگند برای هر بیننده‌ای چه بزرگ و کوچک جذاب است.

یکی از خوبی‌های کارتون تن تن این است که افراد مختلف با لهجه‌های مختلف مثلا مصری یا هندی انگلیسی صحبت می‌کنند و مناسب برای رده سنی 7 سال به بالا است.

14- روح (Soul)

این فیلم درباره جو گاردنر معلم موسیقی است که همیشه دوست داشته روی صحنه به اجرای موسیقی بپردازد. اما طی یک حادثه روح او از بدنش جدا می‌شود و به جهان دیگری می‌رود که در این فیلم ماجرای برگشت روح او و تغییر نگرش او به زندگی را می‌بینیم.

کودکانی (8 سال به بالا) که به موسیقی علاقه مند هستند از تماشای این کارتون لذت می‌برند. تماشای این انیمیشن حتی به بزرگسالان نیز پیشنهاد می‌شود.

15- آلفا بلاکس (Alphablocks)

این انیمیشن برای کودکانی (رده سنی 3 تا 5 سال) که به تازگی در حال یاد گرفتن خواندن و نوشتن هستند ساخته شده است. در این کارتون 26 شخصیت وجود دارند که هر کدام یکی از حروف الفبا هستند.

هر بار با یک اتفاق جادویی کلمات جدید می‌سازند و فونتیک و نحوه خواندن و نوشتن را آموزش می‌دهند.

16- نامبر بلاکس (Numberblocks)

این انیمیشن با اهداف آموزش اعداد و مفاهیم اولیه ریاضی مانند جمع و تفریق به کودکان نو پا و خردسال ساخته شده است.

شخصیت‌های اصلی این انیمیشن مکعب‌های رنگی هستند که هر کدام یک عددی را نشان می‌دهند و با ترکیب شدن با هم اعداد جدیدی را می‌سازند. از این انیمیشن حتی می‌توان در کلاس‌های زبان کودکان (رده سنی 3 تا 5 سال) استفاده کرد.

17- گربه‌های اشرافی (AristoCats)

این فیلم در مورد خانواده گربه‌های اشرافی است که توسط خدمتکار خانه ربوده می‌شوند و با کمک یک گربه خیابانی نجات پیدا می‌کنند.

کارتون گربه‌های اشرافی یک کمدی-موزیکال سرگرم کننده است که زبان ساده و روانی دارد. ساختار جملات و اغلب کلمات استفاده شده برای کودکان و نوجوانان قابل فهم بوده و مناسب برای رده سنی 7 سال به بالا است.

همچنین از آنجایی که بیشتر فیلم موزیکال است کودکان به سادگی می‌توانند قسمت‌هایی از شعرها را به خاطر بسپارند.

18- ردپای آبی (Blue’s Clue)

رد پای آبی یکی از جذاب‌ترین کارتون‌های معمایی است که کودکان را تشویق به فکر کردن و حل مسئله می‌کند. در هر قسمت مجری برنامه با تعامل و صحبت کردن با بیننده به دنبال سر نخ‌هایی می‌گردد که توسط سگ آبی پنهان شده تا پاسخ معما را پیدا کنند.

موضوع اغلب این معماها درباره ریاضی، علوم و مهارت‌های اجتماعی و هنر است. در این برنامه با شخصیت‌های کارتونی و موسیقی بستری جذاب و شاد ایجاد شده که کودکان (رده سنی 3 تا 7 سال) هم کارتون می‌بینند و هم یاد می‌گیرند.

19- درون و بیرون (Inside Out)

این فیلم درباره دختری به نام رایلی است که احساسات او به شکل شخصیت‌هایی در ذهن او زندگی می‌کنند. فیلم درباره زندگی روزمره رایلی و پیچیدگی احساسات انسان و تاثیر آن بر رفتار و تصمیم‌های ما را نشان می‌دهد.

تماشای این فیلم به همه افراد توصیه می‌شود و پیام مهمی درباره دوستی و خانواده و پذیرش تمامی احساسات دارد، رده سنی این فیلم 7 سال به بالا است.

20- کوکو (CoCo)

کوکو داستان میگل پسری که علاقه مند به موسیقی است اما خانواده‌اش به او اجازه نمی‌دهند موسیقی بنوازد را روایت می‌کند. این فیلم کمدی و فانتزی و موزیکال است و به موضوعاتی مانند خانواده و عشق و محبت اهمیت زیادی می‌دهد.

کلمات و جمله بندی‌های این فیلم برای کودکانی (7 سال به بالا) که در مرحله ابتدایی یادگیری زبان هستند ممکن است چالش برانگیز باشد.

گاهی تماشای کارتون‌های انگلیسی مناسب کودکان ممکن است از کتاب و کلاس زبان حتی مفیدتر باشد. چرا که کودک هم سرگرم می‌شود و هم کلمات و جملات انگلیسی را می‌شوند و بخاطر می‌سپارد. از این رو یادگیری با لذت و شوق همراه می‌شود.

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها