2109
شرایط باطل شدن روزه در سفر چیست؟

شرایط باطل شدن روزه در سفر چیست؟

1402/12/27 بازدید293

مسافرت رفتن در ماه رمضان

شرایط باطل شدن روزه در سفر اصلاً‌ پیچیده نیست. احکام روزه در سفر کاملاً روشن و واضحه. یک سری قوانین کلی برای روزه در سفر وجود داره. برای برخی موارد خاص مثل احکام روزه در سفر به زادگاه یا احکام روزه در سفر قبل از ظهر هم احکام مشخصی وجود داره. البته هستند افرادی که شرایط باطل شدن روزه در سفر در مورد اونا صدق نمی‌کنه. ما در این مطلب سعی کردیم اطلاعات کاملی در این زمینه جمع‌آوری کردیم.

آیا روزه در سفر باطل می‌شود؟

آیا روزه در سفر باطل می‌شود؟

بله؛ همانطور که نماز مسافر در سفر شکسته است روزه مسافر در ماه رمضان نیز باطل است. البته برای سفر در دین اسلام شرایط خاصی تعریف شده که احکام نماز و روزه مسافر برای اون شرایطه. این شرایط عبارتند از:

-         فاصله مبدأ و مقصد در سفر بیشتر از حد ترخص باشه. (منظور از حد ترخص ۸ فرسخ یا حدود ۵/۲۱ کیلومتره.)

-         قبل از رسیدن به حد ترخص اینکه قصد داریم به کجا سفر کنیم و چند روز بمونیم مشخص بشه.

-         کمتر از ده روز در مقصد بمانیم.

-         برای یک کار حرام سفر نکنیم.

در چه صورت روزه و نماز مسافر صحیح است؟

همونطور که گفتیم مواردی وجود داره که در اونها احکام نماز و روزه مسافر صدق نمی‌کنه. در واقع نماز این افراد در سفر کامله و روزه‌شون هم باطل نیست.

-         اگر به سفری برویم که قصد داشته باشیم ده روز در مقصد بمانیم.

-         اگر رفت و آمد ما به شهری مثل زادگاه‌مون در طول سال زیاد باشه در واقع هر دو شهر وطن ما محسوب میشن. سفر به وطن دوم هم از احکام نماز و روزه مسافر مستثنا میشه.

-         اگر جزو افرادی باشیم مانند عشایر که به طور دائمی در حال سفر هستند.

-         اگر جزو افرادی باشیم مانند رانندگان بین شهری که شغل آنها سفر کردن است.

احکام روزه در سفر به زادگاه

برخی فکر می‌کنن احکام روزه در سفر به زادگاه در هر شرایطی با سفر معمولی فرق داره. در حالی که شرایط خاصی وجود دارد تا دو شهر مختلف برای یک فرد وطن محسوب شود. به جز افراد خاص بقیه افرادی که به هر دلیل از زادگاه‌شون دور شدن و جای دیگه زندگی می‌کنند دو وطن ندارند و در سفر به زادگاهشون هم باید تابع احکام نماز و روزه مسافر باشند. اما نماز و روزه افرادی که به اصطلاح دو وطن دارد در سفر کامل است. از لحاظ حکم شرعی، برای اثبات وطن دوم باید یکی از شرایط زیر برقرار باشد:

-         فرد قصد داشته باشد برای مدت طولانی (مثلاً یک سال یا بیشتر) در شهر دوم سکونت کند.

-         فرد در یک بازه زمانی طولانی (مثلاً دو سال)‌ حداقل هفته‌ای سه روز در شهر دوم حضور داشته باشد.

-         فرد قصد اقامت طولانی در شهر دوم را داشته باشد و حداقل چهار ماه در سال (حتی به صورت پراکنده) در آن شهر سکونت داشته باشد.

احکام روزه در سفر قبل از ظهر

احکام روزه در سفر قبل از ظهر

افراد زیادی برای سفر ده روزه در ماه رمضان برنامه‌ریزی می‌کنن تا بتونند روزه بگیرند. این افراد باید طوری برنامه‌ریزی کنن که سفرشون بعد از ظهر شروع بشه. چون مطابق احکام روزه مسافر در ماه رمضان اگر سفر قبل از ظهر شروع بشه بعد از حد ترخص (۲۲ کیلومتر) فرد باید روزه‌اش رو بخوره. اما اگر بعدازظهر سفر کنه و قبل از ظهر روز به بعد به مقصد رسیده باشه روزه‌‌اش باطل نیست. به عبارت ساده‌تر اگر می‌خواین روزه ماه رمضان رو از دست ندید سفرتون رو بعد از ظهر شروع کنید تا حتی یکی از روزه‌هاتون هم باطل نشه. در ماه رمضان و با زبان روزه هم میشه به مسافرت رفت. همونطور که سفر در طول بارداری می‌تواند دل‌انگیز باشد سفر با روزه‌داری هم میتونه جذاب باشه. کافیه زمان افطار تا سحر رو به تفریح اختصاص بدید و در طول روز بیشتر استراحت کنید.

آیا مسافرت در ماه رمضان اشکال داره؟

در مورد حکم سفر در ماه رمضان از لحاظ شرعی تنها یک نکته وجود داره. سفر در ماه رمضان اگه به خاطر فرار از روزه باشه مکروهه. اما اگر به هر دلیل دیگری فردی به سفر بره و نتونه روزه بگیره هیچ مشکلی وجود نداره. هروقت تونست باید قضای اون روزه رو بگیره. میشه گفت سفر در ماه رمضان کمی مثل سفر در دوران بارداریه آیا می‌توانید در طول بارداری سفر کنید؟ بله؛ اما باید شرایط خاصی رو رعایت کنید. سفر در ماه رمضان هم شرایط خاصی داره. حتی اگر روزه نباشید باید تعطیلی برخی اماکن مانند کافه‌ها و رستوران‌ها در طول روز رو در نظر بگیرید.

 

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها