2109
ایکس باکس بخرم یا پلی استیشن؟

ایکس باکس بخرم یا پلی استیشن؟

1402/12/23 بازدید174

عاشقان گیم و آن‌هایی که در هفته بخش بزرگی از وقتشان را به بازی می‌گذرانند، این نکته را می‌دانند که مهم است روی چه کنسولی بازی کنید. از سال‌ها پیش که آتاری اولین مدل‌های خودش را به بازار داد و سی دی پلیرها امکان گیم با دسته بازی را پیدا کردند، تا امروز که بازی‌های بسیار پیشرفته و سه بعدی به کنسول‌ها آمده‌اند، همیشه هر کنسولی طرفداران خاص خودش را داشته و مخاطبان این دستگاه‌ها گاهی تعصب خاصی رویشان داشتند.

این روزها ایکس باکس و پلی استیشن دو کنسول محبوب و رده اول در بین برندهای کل دنیا هستند، و پیشتاز بازار گیم محسوب می‌شوند. در این مطلب می‌خواهیم این دو کنسول را بررسی کرده، و سعی کنیم که بین آن‌ها یک تصمیم بگیریم.

جدیدترین مدل‌های ایکس باکس و پلی استیشن کدام‌ها هستند؟

ایکس باکس سری ایکس (XBOX SERIES X) جدیدترین مدل این کنسول است که در سال ۲۰۲۰ وارد بازارهای دنیا شد. این مدل ۱ ترابایت حافظه، و پردازنده گرافیکی  AMD RDNA 2 را دارد، که برای اجرای بازی‌های سنگین و پر جزئیات عالی هستند. این مدل هفت سال با مدل قبلی فاصله داشت، و خیلی از متخصصان و مخاطبان حرفه‌ای ایکس باکس می‌گویند که حداقل دو سه سالی تا مدل بعدی زمان باقی مانده. MineCraft Dungeons، Sonic و Wizard of Wor و البته بازی معروف Hogwarts Legacy از جمله بازی‌‌های شناخته شده ایکس باکس هستند.

جدیدترین مدل پلی استیشن هم PS5 است، که شرکت سونی در سال ۲۰۲۰ وارد بازار کرد که دو حافظه ۴۰۰ و ۸۲۰ گیگابایتی دارد، پردازشگر گرافیک آن AMD Ryzen Zen 2 است و همه بازی‌های PS4 روی آن اجرا می‌شوند، از جمله فیفا، اسپایدرمن و God of War.

مدل‌های اقتصادی دو کنسول را بشناسید

قیمت ایکس باکس سری ایکس در حال حاضر حدود ۳۰ میلیون تومان است و پلی استیشن ۵ هم تقریبا در همین حدود قیمت دارد. اما اگر می‌خواهید قیمت کمتری را بپردازید (و طبیعتا بازی‌های یک نسخه قدیمی‌تر را بازی کنید)، بد نیست که مدل‌های قدیمی‌تر را هم بشناسید. در حال حاضر PS4 قیمتی حدود ۲۰ میلیون تومان دارد (و ظرفیتش هم حدود ۱ ترابایت است). این دستگاه پردازنده ۸ هسته‌ای AMD‌ با‌ هسته‌های سفارشی Jaguar و فرکانس ۱.۶ گیگاهرتز دارد.

همچنین ایکس باکس سری اس (که مدل اقتصادی‌تر سری ایکس محسوب می‌شود) هم قیمتی بین ۱۵ تا ۲۵ میلیون تومان دارد. این سری ۵۰۰ گیگابایت رم دارد و پردازنده گرافیکی آن از نوع شخصی‌سازی‌شده RDNA 2 است. 

ایکس باکس

چه چیزی ایکس باکس را متمایز می‌کند؟

ایکس باکس را غول حوزه گیم (Gaming Giant) می‌خوانند. اما این غول چه ویژگی‌هایی دارد که باعث شده‌‌اند این اسم را پیدا کند؟ در درجه اول باید به سراغ حافظه برویم. ایکس باکس سری ایکس حافظه‌ای ۱ ترابایتی دارد که در مدل‌های PS4 و PS5 وجود ندارد.

بخش بزرگی از برند ایکس باکس بر این موضوع بنا شده که استودیو بازی سازی ایکس باکس (یا همان مایکروسافت قبلی) تعدادی بازی اورجینال و معروف را از بیست استودیو مستقل در سر تا سر دنیا خریده و منتشر کرده‌است. این فهرست شامل فرنچایزهای مهمی مثل Gears of War، Halo، Age of Empire و البته بازی معروف و پرطرفدار ماین کرفت است. در ۲۰۲۰، کمپانی ایکس باکس خرید استودیو ZeniMax را هم نهایی کرد، و بازی‌هایی مانند Doom، Elder Scrolls و Wolfesntein را به فهرست بازی‌هایش اضافه کرد.

کنسول‌های ایکس باکس مخصوصا در سری ایکس، دیزاین مکعب مستطیلی مدرن و جذابی دارند، که خیلی از مخاطبان بازی کلی (General) که کنسول مخصوص به خود را ندارند، به خاطر همین دیزاین جذب آن می‌شوند. ایکس باکس دو کنترلر (یا همان دسته) دارد: دسته استاندارد که قیمت کمتر و رنگ‌های متنوعی دارد، و همچنین بازی با PC را هم پشتیبانی می‌کند. دسته الیت سری ۲ حدود دو برابر آن قیمت دارد، و یک تجربه شخصی‌سازی ‌شده را در اختیار شما می‌گذارد: چهار پدل اختصاصی در پشت، یک دکمه ماکرو در وسط و شش دکمه قابل جابجایی با میزان شدت قابل تنظیم. 

خرید قسطی Xbox، یکی از بهترین روش‌ها برای داشتن یک کنسول باکیفیت و جذاب است. 

وجه تمایز پلی استیشن چیست؟

پلی استیشن

پلی استیشن چه در نسخه‌های اول و چه امروز با پلی استیشن ۵، بازی‌های خاص و متمایزی داشت. این بازی‌ها روی کنسول‌های دیگر در دسترس نبودند و همین موضوع، جمعیت زیادی از گیمرها را به سوی پلی استیشن آورد؛ اسپایدرمن مارول، Uncharted، و Shadow of the Colossus. در مقایسه با دیگر کنسول‌ها، کیفیت صدا و تصویر پلی استیشن بسیار بالا و قابل توجه است، و همچنین این برند اولین پلتفرم سرگرمی بود که بیش از ۱۰۰ میلیون دستگاه را به سر تا سر دنیا فرستاد. خرید قسطی پلی استیشن برای خیلی‌ از گیمرهای حرفه‌ای یادآور نوستالژی کودکی و روزهایی است که بازی‌های کلاسیک را رویش اجرا می‌کردند.

فیچر Auto Latency Mode به شما کمک می‌کند که بازی را نرم و روان اجرا کنید، و میزان لگ در بازی را به حداقل ممکن می‌رساند. با این فیچر، کنسول PS5 شما در زمان بازی به تلویزیون سیگنال ارسال می‌کند تا بهترین تجربه ممکن را با صدا و تصویر داشته باشید؛ بدون هیچ هنگ و مشکل دیگری.

خرید قسطی پلی استیشن و ایکس باکس با اعتبار ازکی وام

چه بخواهید یکی از مدل‌های PS  را بخرید و چه به دنبال ایکس باکس باشید، باید قیمتی از ۱۵ تا ۳۰ میلیون را برای این خرید در نظر بگیرید. اگر شما هم برای پرداخت یک جای این مبلغ مشکل دارید، وب سایت ازکی وام این چالش را برایتان حل کرده است. در ازکی وام، شما می‌توانید با یک ثبت نام چند دقیقه‌ای و طی کردن فرایند اعتبارسنجی، از ۱۰ تا ۷۵ میلیون تومان اعتبار خرید دریافت کرده، و از فروشگاه‌های مختلف این سایت خرید کنید.

خرید شما در ازکی وام قسطی است، و میزان اعتبارتان را بعد از خرید، در ۱۲ یا ۱۸ ماه بازپرداخت خواهید کرد. برای ثبت نام در این پلتفرم به مدارک هویتی، مدارک شغلی و البته یک برگ چک صیادی نیاز دارید.

سوالات متداول

  • آیا چک صیادی من حتما باید به نام خودم باشد؟

بله. این چک ضمانت خرید شماست، و میزان اعتبار و خوش‌حسابی‌تان را در سیستم بانکی مشخص می‌کند. بنابراین امکان این که از چک فرد دیگری استفاده کنید، وجود ندارد.

  • در ازکی وام چه محصولاتی را می‌توانم اقساطی بخرم؟

علاوه بر پلی استیشن و ایکس باکس و دیگر کنسول‌ها، شما این امکان را دارید که وسایل برقی خانگی، مبل و میز، لباس و اکسسوری و حتی بلیط سفر و تور و هتل را به صورت اقساطی تهیه کنید، و بعد به مرور مبلغشان را بپردازید.

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها