2109
علائم شریک سادیسمی و راه درمان

علائم شریک سادیسمی و راه درمان

1402/12/04 بازدید348

علائم و درمان سادیسم

سادیسم در اصل یه خصوصیته که جنبه روانی داره. ممکنه در مورد علائم شریک سادیسمی چیزایی شنیده باشین. یه فرد سادیسمی از آزار دادن دیگران لذت می‌بره. این بیماری روانی، ممکنه در ظاهر فرد اصلاً خودش رو نشون نده. به همین علت گاهی اوقات شریک سادیسمی یه آدم عادیه که هیچ علامت ظاهری نداره و در موقعیتای حساس، این جنبه از شخصیتش رونمایی می‌شه. در این مقاله قراره در مورد این که سادیسم چیه و افراد سادیستیک چه علائمی دارن صحبت کنیم.

سادیسم چیه و چطوری بروز می‌کنه؟

سادیسم چیه و چطوری بروز می‌کنه؟

دلیل ایجاد بیماری‌ها، چه روحی و چه روانی خیلی مهمه! اختلال شخصیت سادیستیک به گونه‌ای بروز می‌کنه که فرد رفتارهای بی رحمانه، تحقیرآمیز و تهاجمی از خودش نشون می‌ده. این رفتارا همیشه هم از سر عصبانیت نیست و گاهی اوقات بی جهت فرد دوست داره دیگران رو آزار بده. به خصوص در مواقعی که احساسات طرف فوران می‌کنه، این جنبه از شخصیتش پررنگ‌تر می‌شه. به همین علته که علائم شریک سادیسمی بیشتر خودش رو در همون اوایل و معمولا به صورت سادیسم جنسی نشون می‌ده.

در سادیسم جنسی، فرد در حین ارتباط جنسی به طرف مقابل آسیب می‌زنه و از این کار لذت می‌بره. اختلالاتی که در روابط جنسی در چند دهه اخیر به شدت رواج پیدا کرده، از علائم شریک سادیسمی محسوب می‌شن. مثلاً فرد از ابزاری برای کتک زدن یا بستن دست و پا و... طرف مقابل استفاده می‌کنه. حتی ممکنه این فرد از آزار طرف مقابل به مراتب بیشتر از رابطه جنسی لذت ببره! البته باید این نکته رو هم در نظر داشت که سادیسم به مواردی گفته می‌شه که چندین ماه ادامه پیدا می‌کنه. اگر فرد یک یا دو بار رفتار خشونت‌آمیز از خودش نشون بده، سادیسمی نیست.

چطور علائم شریک سادیسمی رو تشخیص بدیم؟

جالبه بدونین که روز به روز بر تعداد افرادی که سادیسم جنسی دارن افزوده می‌شه. اگر در یک یا دو رابطه حس کردین طرف مقابلتون دوست داره بهتون آسیب بزنه یا نمی‌تونه احساساتش رو کنترل کنه، نگران نشین و برچسب سادیسمی بهش نزنین. باید مدت زمان بیشتری این رفتارا تکرار بشه. معمولاً روانشناسا اختلالات سادیسمی رو وقتی بررسی می‌کنن که یه رفتار آسیب زننده بیش از 6 ماه تکرار می‌شه.

علائم شریک سادیسمی اینطوریه که رفتار دیگرآزارانه جنسی صورت می‌گیره و معمولاً این کار طبق یه الگوی خاص و تکرار شونده و در زمانی طولانی خودش رو نشون می‌ده. شاید باورکردنی نباشه؛ اما فردی که دچار سادیسم جنسیه، بدون آسیب به طرف مقابلش نمی‌تونه یه رابطه جنسی کامل و رضایت بخش رو تجربه کنه. حتی بعضی موقع پس از کم شدن احساسات، فرد ممکنه از کارش ناراحت بشه. با این حال اکثر افرادی که دچار سادیسم جنسی هستن، حتی توی ذهنشون هم از یادآوری آسیب به طرف مقابلشون، لذت می‌برن. اعمالی مثل شلاق زدن، رفتارهایی مشابه تجاوز کردن، استفاده از ابزارهای جنسی آسیب‌رسان، مسخره کردن شدید و... اگر به صورت تکرارشونده و در درازمدت صورت بگیره، نشون می‌ده که فرد دچار سادیسم جنسیه و باید هر چه سریع‌تر برای درمانش اقدام بشه.

علت سادیسم چیه؟

مسئله دیگه‌ای که ممکنه ذهن فرد رو به خودش مشغول کنه اینه که دلیل بروز سادیسم چیه؟ معمولاً هر نوع سادیسمی یه پیشینه ذهنی و روانی داره. این پیشینه هم معمولاً در سنین کودکی فرد اتفاق افتاده. افرادی که سنین کودکی سختی رو پشت سر گذروندن یا خانواده و جامعه بهشون آسیب زده، دچار سادیسم می‌شن. البته همیشه هم سادیسم جنسی نشان از آزار جنسی در کودکی نیست؛ اما در اکثر موارد، این دو به هم مربوط می‌شن.

آیا سادیسم درمان داره؟

آیا سادیسم درمان داره؟

افرادی که علائم سادیسم رو دارن، گاهی اوقات خودشون می‌پذیرن و به روانپزشک مراجعه می‌کنن. در غیر این صورت باید بعد از تشخیص علائم شریک سادیسمی برای این که مشکلات روابطتتون بیشتر نشه، هر چه سریع‌تر برای درمان اقدام کنین. تفاهم با شریک زندگی باید به قدری باشه که بتونین در این مواقع به همدیگه کمک کنین. مجموعه‌ای از روان‌درمانی و دارو‌درمانی برای از بین بردن سادیسم‌های جنسی یا کاهش شدت اونا در نظر گرفته می‌شن. معمولاً روانپزشک سعی می‌کنه الگوهای رفتاری درستی رو جایگزین کنه تا فرد اعمال آزاردهنده خودش رو کاهش بده. گاهی اوقات داروهای ضد افسردگی و کاهنده میل جنسی استفاده می‌شه که رفتارای ناگهانی رو توی فرد کمتر کنه. گاهی اوقات سادیسم خیلی شدیده و نیازه تا فرد در بیمارستان بستری بشه و برای مدت بیشتری تحت مراقبت و درمان قرار بگیره. در این زمان علاوه بر دارودرمانی، مشاوره‌های روان‌شناسی و گاهی هیپنوتیزم هم روی فرد انجام می‌شه.

 

 

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها