2109
غذای مناسب اسهال و استفراغ کودکان

غذای مناسب اسهال و استفراغ کودکان

1402/12/03 بازدید788

غذای مناسب اسهال و استفراغ کودکان در کنار داروهایی که برای درمان این بیماری برای آنها تجویز می‌شود، می‌تواند روند بهبودشان را سرعت ببخشد. بیماری کودکان در خانه با بزرگسالان متفاوت است. وقتی یک کودک از یک خانواده بیمار می‌شود، همه چیز در خانه رنگ و بویی دیگر پیدا می‌کند. هیچ کس نمی‌تواند به هیچ چیز غیر از سلامت آن کودک فکر کند. زیرا هر مریضی هر چند کوچک می‌تواند به راحتی جلوی بازی و شادی کودکان را بگیرد و بیماری مثل اسهال و استفراغ که توان زیادی از آنها می‌گیرد و در مواردی ممکن است روزها طول بکشد.

در زمان درمان این بیماری در کودکان به طور حتم باید به این نکته توجه شود که به چه دلیل کودک به آن مبتلا شده است. زیرا در موارد بسیاری اسهال و استفراغ نشانه و علامت یک بیماری دیگر در آنها است. این نشانه‌ها در بین کودکان بسیار شایع هستند و بهترین راه حل برای همه خانواده‌ها مراجعه به پزشک متخصص در اولین فرصت است.

اهمیت درمان اسهال و استفراغ در کودکان

غذای مناسب اسهال و استفراغ کودکان خانواده‌ها را بر این می‌دارد که بدانند اسهال به چه گفته می‌شود. وقتی مدفوع کودک از حالت عادی خود شل‌تر و آبکی‌تر باشد، احتمال بروز اسهال وجود دارد. البته که تعداد دفعه‌هایی که کودک دفع انجام می‌دهد هم به مراتب بیشتر از همیشه می‌شود. زمانی که کودک به اسهال و همچنین استفراغ هم‌زمان دچار می‌شود، بدن او آب و املاح زیادی را از دست می‌دهد. این مسئله بسیار خطرناک است و کمک گرفتن از یک فرد متخصص ضروری است. به خصوص اگر کودک روزهای زیادی را در این حالت به سر ببرد.

وقتی به پزشک مراجعه شود، به او داروهای مناسب تجویز خواهد شد. اما به طور حتم به والدین گفته می‌شود که به او غذای مناسب بدهند تا سریع‌تر نتیجه بگیرند. زیرا لازم است که بخش زیادی از آب و املاح از دست رفته به وسیله خوراکی‌ها و مواد غذایی به بدن او بازگردانده شوند. ضمن این که لازم است با استفاده از غذا خوردن انرژی به دست آورد تا بتواند با بیماری به مقابله بپردازد. اگر کودک به این اختلال‌ها دچار شود و غذای مناسبی نخورد، ممکن است وزن زیادی را حتی در مدت کوتاه از دست بدهد. گاهی پیدا کردن غذای مناسب اسهال و استفراغ کودکان اهمیت حیاتی پیدا می‌کند.

غذای مناسب اسهال و استفراغ کودکان و دلایل بروز آن

غذای مناسب اسهال و استفراغ کودکان در هر صورت کمک می‌کند هر چه زودتر از شرایط بدنی بدی که در آن گرفتار شده است نجات یابد. پنج دلیل بروز اسهال و استفراغ در کودکان عبارت‌اند از:

  • گاهی منشأ بروز این اختلا‌ل‌ها عفونت‌های ویروسی هستند که به طور معمول از راه مخاط بینی و دهان وارد بدن کودک می‌شوند.
  • دلیل دیگر بروز آنها عفونت‌های باکتریایی هستند که موجب عفونت دستگاه گوارش در کودکان می‌شوند. این عفونت در بیشتر موارد در اثر مصرف آب یا غذای آلوده به باکتری اتفاق می‌افتند.
  • دلیل دیگر را می‌توان عفونت انگلی در کودکان دانست.
  • حساسیت یا آلرژی به برخی از خوراکی‌ها در کودکان می‌تواند به بروز اسهال و استفراغ در آنها منجر شود.
  • گاهی دستگاه گوارش کودکان زیر پنج سال به دلیل وارد کردن اشیای آلوده یا دست کثیف به دهان تحریک می‌شود که عواقب بدی را برای آنها به دنبال دارد.

مایعات مناسب اسهال و استفراغ کودکان

علاوه بر خوردن غذای مناسب اسهال و استفراغ کودکان نوشیدن آب و مایعات کافی نیز می‌‌تواند در درمان اسهال و استفراغ اثرگذار باشد. بیشتر کودکان فراموش می‌کنند که در طول روز به مقدار کافی آب بنوشند. کمبود آب در بدن کودک در زمان اسهال و استفراغ می‌تواند مشکلات جدی را برای او به وجود بیاورد. برای کودکانی که نوشیدن آب به تنهایی کار دشواری است، توصیه می‌شود مایعات دیگری را مصرف کنند. اما باید توجه شود که این مایعات ملین نباشند. آب گوشت و مرغ گزینه مناسبی برای آنها تلقی می‌شود. البته بهتر است بدون چربی و ادویه باشد. نوشیدن چای کمرنگ هم می‌تواند برای آنها مفید باشد. آبمیوه‌هایی که ویتامین‌های مختلف دارند؛ مثل سیب، موز، نارگیل و انگور سفید. دوغ همراه با نمک و نعناع هم در صورتی که طعم آن را دوست داشته باشند می‌تواند مفید واقع شود.

معرفی چند غذای مناسب اسهال و استفراغ کودکان

غذای مناسب اسهال و استفراغ کودکان در کنار داروهایی که پزشک توصیه می‌کند می‌تواند روند درمان را تسریع کند. به احتمال زیاد در این حالت کودک اشتهای زیادی برای غذا خوردن ندارد. به همین دلیل غذاها باید با دقت انتخاب شوند و بدون چربی، بدون ادویه و سبک باشند. تخم مرغ آب‌پز، برنج کته بدون روغن همراه با ماست کم‌چرب و نعناع و سیب‌زمینی کبابی یا آب‌پز می‌توانند غذاهای مورد علاقه کودک شما باشند. تأثیر سبزیجات پخته شده مثل هویج، لوبیا سبز، قارچ، چغندر و کدو را نیز نباید نادیده گرفت. علاوه بر آب گوشت و مرغ می‌توان خود آنها را نیز به کودک مبتلا به اسهال و استفراغ خوراند. در میان میوه‌ها موز به دلیل داشتن پتاسیم در این دوره مناسب است و سیب رنده شده نیز از میوه‌های اثرگذار در این دوره است. غلاتی مانند بلغور، جو دوسر و دانه‌های ذرت پخته نیز می‌توانند به صورت سوپ برای کودک پخته شوند.

غذاهای نامناسب اسهال و استفراغ کودکان

همان طور که غذای مناسب اسهال و استفراغ کودکان می‌تواند به درمان آنها کمک کند، مصرف غذاهای نامناسب و مضر هم می‌تواند شرایط بیماری را در آنها سخت‌تر کند. لبنیات یکی از ماده‌های غذایی است که می‌تواند تأثیر خوبی روی اسهال و استفراغ کودک نداشته باشد. در صورت نیاز می‌توان از شیر، پنیر و ماست کم‌چرب استفاده کرد. غذاهای سرخ‌شده، چرب و پرادویه به هیچ وجه نباید در دوران بیماری به کودک داده شوند. مصرف سیب‌زمینی سرخ‌شده برای این کودکان خوب نیست. غذاهای فست‌فودی به دلیل سنگین بودن به هیچ عنوان گزینه‌های مناسبی نیستند. مواد غذایی دارای نگهدارنده، کافئین و همچنین نوشابه‌های گازدار می‌توانند معده آنها را تحریک کنند. به طور کل، غذاهای نفاخ نیز در دسته غذای نامناسب قرار می‌گیرند.

مجله سلامتی نبض؛ راهکاری برای اطلاع از شیوه‌های مراقبت از کودکان

مجله سلامتی نبض وب‌سایتی است که در آن می‌توان اطلاعات مفیدی را درباره مراقبت از کودک به دست آورد و بدون عرضه هیچ محصولی برای فروش تنها با هدف اطلاع‌رسانی در حوزه سلامت فعالیت دارد. این مجله با تلاش جمعی از پزشکان، روان‌شناسان و کارشناسان سلامت عمومی در مهر ماه ۱۴۰۲ کار خود را شروع کرده است. هدف این مجله بالا بردن آگاهی عمومی در حوزه سلامتی و تندرستی، در دسترس قرار دادن مرجعی معتبر برای آگاهی والدین و گسترش اطلاعات عموم مردم درباره خواص میوه‌ها و انواع دمنوش‌ها است.

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها