2109
نحوه واکنش به ازدواج سالمندان

نحوه واکنش به ازدواج سالمندان

1402/11/30 بازدید359

 ازدواج سالمندان

در بسیاری از جوامع، ازدواج در سالمندان به‌عنوان یکی از ابعاد زندگی مورد توجه قرار میگیره و در بعضی جوامع فرهنگی، به عنوان یک امر معمولی محسوب میشه. اما در فرهنگ کشور ما ازدواج مجدد پدربزرگ یا مادربزرگ یک تابو محسوب میشه. در واقع حتی اگه فرزندان و اطرافیان مشکلی با این قضیه نداشته باشن، خود فرد سالمند این کار رو خلاف عرف میدونه و از تشکیل خونواده اجتناب میکنه. این موضوع در خانم‌های سالمند بیشتر از آقایونه. آقایون معمولا راحت‌تر با این مسئله کنار میان ولی خانم‌ها از ترس حرف دیگران یا بچه‌هاشون سعی می‌کنن تا آخر عمرشون ازدواج نکنن. گرچه که ازدواج سالمندان از نظر بعضی‌ها شاید خوب نباشه و مثلا بگن چه معنی داره با این سن و سال ازدواج کنن، باید بگم به شما که درصد زیادی از بیماری‌های اونها از تنهاییه. خیلی‌هاشون بعد از ازدواج شادتر و سرزنده‌تر میشن. در ادامه بیشتر راجع به این موضوع صحبت خواهیم کرد. پس تا انتهای مقاله همراه ما باشین.

 ازدواج مجدد سالمندان

در مقابل فرد سالمند که قصد ازدواج دارد چه برخوردی داشته باشیم؟

اولین چیزی که هنگام وصلت یک سالمند باید انجام بدین اینه که با احترام به این تصمیمشون برخورد کنین. می‌تونین با اونها صحبت کنین و ازشون بپرسین که چطور می‌تونین بهشون کمک کنین. احتمالا این تصمیم برای اونها خیلی مهمه پس باید حمایتشون کنین. به اون‌ها کمک کنین تا مسائل مالی و خونوادگی مربوط به این تصمیم رو مدیریت کنن. اطمینان حاصل کنین که حمایت و عشقتون به اون‌ها، بیان میشه و کمک کنین تا این تغییرات رو به خوبی مدیریت کنن.

دلایل ازدواج سالمندان چیه؟

سالمندان مثل سایر افراد دلایل مختلفی برای تجدید نظر می‌تونن داشته باشن. در ادامه چند موردش رو میگیم.

  • ممکنه پس از از دست دادن همسر قبلی، به دنبال پیدا کردن رفیق جدید برای زندگی باشن.
  • شاید اونها به دنبال همسری هستن که با اونها ارتباط عمیق‌تر و معنادار تری داشته باشه.
  • بعضی دیگه از سالمندان، برای از تنهایی در اومدن و پر کردن جای خالی همسر قبلی، تجدید نظر می‌کنن.

دلایل برای این تصمیم مهم، بر اساس عوامل اقتصادی، اجتماعی یا حتی عاطفی ممکنه متغیر باشه. برای اطلاع بیشتر از حمایت روانی از سالمندان می‌تونین روی این مطلب کلیک کنین.

سالمندان برای ازدواج با چه چالش‌هایی روبرو هستن؟

  • تصمیم به ازدواج در سنین بالاتر ممکنه به خاطر نیازهای مالی و تنهایی باشه که این باعث میشه فرد بدون علاقه ازدواج کنه و مشکلات دیگه‌ای رو رقم بزنه.
  • سالمندان ممکنه تجربه‌های تلخ و شیرین در زندگی قبلی خودشون داشته باشن که می‌تونه روی روابطشون با همسر جدید تاثیرگذار باشه.
  • بعضی از سالمندان از سلامتی کاملی برخوردار نیستن و همین باعث میشه همسرش احساس سرخوردگی و عدم امنیت داشت باشه.
  • مراجعه به مشاوره حقوقی و مشاوره خونواده قبل از وصلت برای مسائل مالی و ارث و میراث در بعد از وصلت، بسیار مهمه تا از دعواهای احتمالی پیشگیری بشه.
  • توجه به امور بهداشتی و سلامتی در سنین پایین‌تر اهمیت داره، اما در سنین بالاتر از اهمیت بیشتری برخورداره که هر دو نفر باید به این مسئله توجه داشته باشن. 

با مخالفت فرزندان چیکار باید کرد؟

  • به اونها بگین که عشق و روابط انسانی پیچیده هستن و هر فردی حق داره که برای خودش تصمیم بگیره.
  • یادآوری کنین که تجدید نظر در این امر یک انتخاب شخصیه و باید به یکدیگر احترام گذاشته بشه.
  • بیان کنید که دوباره ازدواج کردن یا ارتباط با یک فرد دیگه، به معنای کمتر دوست داشته شدن یا ترک فرزندان نیست. خیلی از فرزندان از طرد شدن میترسن.
  • به اونها بگین که احساساتشون مهمه ولی نباید به این احساس ادامه بدن که زندگی پدر یا مادر خودشون رو محدود کنن.
  • سعی کنین احساسات اونها رو بپذیرین و بیش از گذشته به اونها ابراز علاقه کنین. خیلی از فرزندان فکر می‌کنن اگه پدر یا مادرشون دوباره ازدواج کنه، اونها کنار گذاشته میشن.

 ازدواج سالمندان

سخن پایانی

ازدواج در سالمندان مثل هر ازدواج دیگه‌ای نیازمند احترام و حمایته. با اینکه ممکنه برای بعضی از افراد پذیرش این موضوع سخت باشه، اما عشق و ارتباط در هر سنی برای آرامش و سلامت روان، مهمه. بهترین واکنش، احترام و پذیرش این تصمیمه. خیلی مهمه که ازدواج با تصمیم آزادانه دو نفر صورت بگیره و تصمیم اونها با احترام پذیرفته بشه. پس به تصمیم اونها احترام بذارین. اونها هم مثل شما، بار اولشونه که زندگی می‌کنن!

 

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها