2109
همه چیز درباره اختلال مکیدن انگشت در کودکان

همه چیز درباره اختلال مکیدن انگشت در کودکان

1402/11/29 بازدید508

 اختلال مکیدن انگشت در کودکان

مکیدن انگشت در کودکان ممکنه یک عادت طبیعی در مراحل اولیه رشد باشه. اغلب کودکان در سن ۲-۳ سالگی این عادت رو دارن. گاهی دیده شده که کودکان ممکنه تا ۷ سالگی این عادت رو داشته باشن. اگه این عادت به طور مداوم ادامه پیدا کنه، باید نسبت به این موضوع حساس بشین. اگه به تازگی متوجه شدین بچه‌ی شما هنوز در حال مکیدن انگشتشه بهتره این مقاله رو تا انتها بخونین. در این مقاله ما براتون علل، عوارض و راه‌های درمان این اختلال رو توضیح میدیم.

مکیدن انگشت در کودکان

اختلال مکیدن انگشت به چه عواملی بستگی داره؟

اختلال مکیدن انگشت در کودکان ممکنه به چند عامل بستگی داشته باشه. این اختلال به عنوان اختلال (Digit Sucking) معروفه. عللش ممکنه نیاز به دوری از استرس یا نگرانی، احساس امنیت و آرامش، یا حتی کنجکاوی بیش از حد کودکان باشه. این اختلال زمانی مهم می‌شه که به طور مداوم ادامه پیدا کنه و روی رشد دندون‌ها و ساختار دهان تاثیر بذاره.

علت مکیدن انگشت در کودکان چیه؟

مکیدن انگشت در کودکان ممکنه به دلایل مختلفی باشه. این دلایل شامل:

  • التهاب لثه‌ها در اثر درآوردن دندون‌های جدید،
  • تقلید از همسن و سالان،
  • نیاز به آرامش،
  • دوری از استرس و اضطراب،
  • و حتی برای کشف دهان و دندون‌هاش باشه.

همونطور که می‌دونین کودکان در مراحل اولیه زندگیشون به وسیله‌ی خوردن و لمس کردن، می‌تونن وسایل اطرافشون رو بشناسن. مثلا ممکنه کودک هر وسیله‌ای رو به سمت دهانش ببره و اونو بخوره. این اصلا جای نگرانی نداره! کودکان با این کار درک بهتری از اون وسیله پیدا می‌کنن و بهتر اونو می‌شناسن. مکیدن انگشت هم ممکنه برای شناخت بیشتر از انگشتان و دهان و دندون‌هاش باشه اما این کار تا زمانی طبیعیه که به طور مداوم نباشه!

عوارض اختلال مکیدن انگشت در کودکان چیه؟

  • اختلال در گفتار و تلفظ کلمات
  • ابتلا به بیماری‌ها: کودک ممکنه انگشتاش رو به هر جایی بزنه و در هر مکانی بازی کنه. این کار باعث می‌شه کودک به بیماری‌های انگلی یا ویروسی مبتلا بشه.
  • تاثیر روی دندون‌ها: مکیدن انگشت ممکنه باعث جابجایی دندون‌ها و تغییر در ساختار دهان بشه. این ممکنه باعث ناهنجاری‌هایی بشه که در آینده نیاز باشه دندون‌ها ارتودنسی بشن.
  • تاثیر بر لثه: فشار مداوم انگشت می‌تونه به لثه‌ها آسیب برسونه و باعث التهاب و عفونت لثه‌ها بشه.
  • تاثیر بر ناخن‌ها: اگه کودک به جای انگشت، ناخنش رو مکیده باشه، ممکنه به آسیب ناخن‌ها و پوست اطرافشون منجر بشه. همچنین ممکنه با ناخن‌هاش لثه‌ها یا قسمت داخلی دهانش رو زخم کنه.
  • جلب توجه و تمسخر: در بعضی موارد، این عادت ممکنه باعث جلب توجه بشه و دوستان کودک، اون رو مسخره کنن.

چه راهکارهایی برای ترک اختلال مکیدن انگشت در کودکان بکار ببریم؟

با توجه به عوارضی که این کار برای کودکتون داره شاید تصمیم گرفته باشین که کودکتون رو از این کار منع کنین. برای کمک به کودک در ترک عادت مکیدن انگشت در کودکان، می‌تونین از راهکارهای زیر استفاده کنین:

  • تشویق: وقتی که کودک از مکیدن انگشتش خودداری کرد، حتما اونو تشویق کنین و براش جایزه بگیرین.
  • افزایش آگاهی: با کودک در مورد عواقب مکیدن انگشت صحبت کنین و بهش توضیح بدین که چگونه این عادت ممکنه به دهان و دندون‌هاش آسیب بزنه.
  • استفاده از فعالیت‌های جایگزین: برای کودک وسایلی فراهم کنین که حواسش پرت بشه یا می‌تونین با انجام بازی‌های هیجانی باعث بشین که از مکیدن انگشتش فراموش کنه.
  • تعیین هدف و جایزه: این کار در راستای تشویق کودکه. مثلا برای بچه هدف تعیین کنین که به ازای هر روزی که انگشتش رو توی دهانش نکنه بهش یک جایزه بدین تا کم‌کم این عادت رو فراموش کنه.
  • مراجعه به متخصص: در صورتی‌که این کارها بی‌تاثیر بود و اصلا نتونستین از این کار منعش کنین، بهتره به متخصص اطفال یا روانشناس کودک مراجعه کنین تا متوجه بشین که چه کمبودی در روحیه بچتون وجود داره و باعث این مشکل شده.

خیلی مهمه که این فرایند با توجه به ویژگی‌ها و نیازهای خاص کودک شما انجام بشه. شما باید با صبوری و توجه به روحیه کودکتون این مسیر رو تا انتها ادامه بدین. برای اطلاع بیشتر از راهکارها و بایدها و نبایدهای ترک این کار می‌تونین روی این مطلب کلیک کنین.

 اختلال مکیدن انگشت در کودکان

سخن پایانی

برای کمک به کودکان در ترک این عادت طبیعی، مهمترین نکته، صبوری و حمایته. با تشویق، می‌تونین به کودک کمک کنین تا این عادت رو کنترل کنه. به خاطر داشته باشین که هر کودک منحصر به فرده و نیاز به راهکارهای شخصی‌شده داره. پس به حرف اطرافیان و توصیه‌های در و همسایه گوش نکنین!

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها