2109
افسردگی پدران پس از زایمان

افسردگی پدران پس از زایمان

1402/11/20 بازدید608

افسردگی مردان

افسردگی پدران پس از زایمان یک امر شایع به شمار میره که باید به این مسئله اهمیت داده بشه. افسردگی در پدران بیشتر از چیزیه که به طور کلی در آقایان بالغ مشاهده میشه. در برخی از موارد افسردگی به وجود اومده در پدران یک نگرانی مهم به شمار میره. علائم و نشانه‌هایی که مربوط به افسردگی آقایان بعد از زایمان خانم‌ها است رو در این مطلب می‌خوایم به طور کامل توضیح بدیم.

افسردگی پدران پس از زایمان

افسردگی پدر بعد از زایمان چیست؟

 افسردگی پدران به طور معمول در ۳ الی ۶ ماه بعد از تولد نوزاد خودش رو نشون میده. کمبود خواب می‌تونه یکی از مهم‌ترین عوامل ایجاد افسردگی در آقایان باشه. چند ماه اول امکان داره شما از به دنیا اومدن نوزاد شاد باشین ولی بعد از چند ماه تا حدودی دشواری بزرگ کردن نوزاد بیشتر می‌شه. بسیاری از آقایان بدون اینکه با مشکل خاصی مواجه بشن می‌تونن مشکل به وجود اومده رو تحمل کنن اما برخی دیگه از آقایان آسیب پذیرتر هستن. اینکه چرا پدران افسرده میشن امر شناخته شده‌ای به شمار نمیره، ولی یافته‌های جدید نشون میده که پدران علائم زیادی از خودشون نشون میدن که مربوط به افسردگی بعد از زایمان است.

علائم افسردگی پدران بعد از زایمان

 علائم افسردگی پدران پس از زایمان متفاوته. بسیاری از پدران بعد از زایمان همسر خود غمگین می‌شن و مشکلات زیادی در خوابشون به وجود میاد. بی‌تفاوتی، انرژی پایین و کم صحبت کردن مهم‌ترین علائم افسردگی آقایان بعد از زایمان به شمار میره. آقایان امکان داره بعد از زایمان از امور خانه دور بشن و شدت تحریک پذیریشون بیشتر بشه. طبق مطالعاتی که انجام شده میزان افسردگی در آقایان زمانی که نوزاد ۳ الی ۶ ماهه است به اوج خودش می‌رسه. افسردگی در دوران بارداری و همچنین بعد از زایمان امکان داره ارثی باشه. ارتباطی بین افسردگی آقایان و خانم‌ها مشاهده شده که این ارتباط نشون دهنده مشکلات بعد از زایمان است.

 ابتدا مادر به افسردگی مبتلا میشه و پس از افسردگی مادر، پدر دچار این مشکل میشه. همچنین امکان داره افسردگی مربوط به سلامت و خلق و خوی کودک باشه. افسردگی آقایان مثل افسردگی مادرانی که تازه نوزادشون به دنیا اومده اثرات منفی روی کودک میزاره. کودکانی که پدرانشون در طول دوره تولد افسرده بودن مشکلات رفتاری و عاطفی دارن. فرزندان تا ۲ سالگی دایره لغاتشون خیلی کوچیکه. بنابراین بهتره افسردگی بعد از زایمان رو به رسمیت بشناسیم و به فکر بهبود این مشکل باشیم.

درمان افسردگی پدر بعد از زایمان

 جهت درمان افسردگی پدران پس از زایمان روش‌ها و راهکارهای زیادی به کار گرفته می‌شه. این مسئله که همسر پشتیبان شوهر باشه تا افسردگی شوهر درمان بشه خیلی مهمه. حمایت خانم در بهبود پدر کمک می‌کنه تا شرایط مناسبی ایجاد بشه. شما می‌تونین با متخصص زنان مشورت کنین تا اطلاعات بیشتری در مورد وضعیت پدر و شرایطش داشته باشین. توجه کنین که دوره بعد از زایمان برای پدر خیلی سخته. به همین دلیل مطمئن بشین که غیر از خودتون پدر خواب مناسبی داره و به اندازه کافی از خودش مراقبت می‌کنه.

 زمانی که شوهرتون درگیر افسردگی بعد از زایمان می‌شه سازگاری و مطابقت با پدر شدن امکان داره تا حدودی براش سخت‌تر بشه. اگر هر دوی شما انتظار دارین که زندگی بعد از تولد نوزاد سرشار از شادی و سرخوشی باشه اشتباه می‌کنین. در واقع بعد از به دنیا اومدن نوزاد سختی و دشواری بزرگ کردن نوزاد بیشتر می‌شه و این مسئله تاثیر زیادی روی روحیه پدر و مادر می‌ذاره. مادران به راحتی می‌تونن این مشکل رو درمان کنن ولی آقایون با این مشکل به راحتی کنار نمیان.

افسردگی مردان

عوامل افسردگی پدران بعد از زایمان

 عواملی که موجب افسردگی پدران بعد از زایمان می‌شه متفاوته و هر کدوم از این عوامل باید به طور دقیق ارزیابی بشن. سابقه خانوادگی افسردگی، مشکلات مالی، اولین تجربه پدر بودن و مشکلات رابطه زناشویی مهمترین عواملی هستن که موجب افسردگی آقایان بعد از زایمان می‌شن. آقایان بعد از به دنیا آمدن نوزاد امکان داره با مشکل کم خوابی مواجه بشن که این مسئله براشون خیلی زجرآوره. از دست دادن توجه و کمتر شدن رابطه جنسی شاید مهمترین مسئله‌ای باشه که آقایان بهش اهمیت میدن. کمبود اعتماد به نفس، نگرانی در مورد آینده بچه، عدم حمایت اجتماعی و موارد دیگه به عنوان عوامل افسردگی آقایون بعد از زایمان معرفی میشن. بسیاری از آقایان در کنار اومدن با ساختار خانواده با مشکل مواجه میشن و نگرش‌های سنتی در این مورد دارن.

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها