2109
زایمان طبیعی در آب

زایمان طبیعی در آب

1402/11/11 بازدید616

زایمان فیزیولوژیک

زایمان طبیعی در آب به عنوان یکی از بهترین روش‌های زایمان شناخته می‌شه. خانم‌هایی که زایمان در آب رو انتخاب می‌کنن زایمانشون به راحتی انجام می‌شه. با استفاده از انواع وان‌های عمیق زایمان در آب رو انجام میدن. تحقیقات زیادی که پیگیری شده، نشون میده زایمان در آب نه تنها مضر نیست بلکه به درمان درد زایمان کمک می‌کنه. مادر زمان زایمان آرامش بیشتری داره. آب می‌تونه به مادر کمک کنه تا وزنش رو متعادل نگه داره و حرکت کردن به اطراف آسون‌تر بشه. احساس کنترل مادر در آب زمان زایمان بهتره.

زایمان طبیعی در آب

چه افرادی می تونن در آب زایمان کنن؟

اگه می‌خواین زایمان طبیعی در آب رو انتخاب کنین باید بدونین که برای این روش زایمان، انتخاب مناسبی هستین یا نیستین. شما اگه بارداری کم خطری داشته باشین متخصص زنان و زایمان، زایمان در آب رو براتون بی‌خطر می‌دونه. در واقع زایمان در آب برای خانم‌هایی که زایمان بی‌خطری دارن گزینه بسیار مناسبی به شمار میره. قبل از اینکه روزهای پایانی بارداری تموم بشه باید در مورد این مسئله با پزشک مشورت کنین و تمام جوانب رو در نظر بگیرین. در صورتی که وضعیت جنین بریچ باشه یعنی سر جنین در شکم مادر قرار بگیره نمی‌تونین زایمان در آب رو انجام بدین. مادرهای دوقلو یا سه قلو نمی‌تونن این روش زایمان رو انتخاب کنن. اگه جنین نارس باشه یعنی زیر ۳۷ هفته، این زایمان برای مادر درست نیست. در صورتی که مادر دچار عفونت بشه، حین بارداری تبخال فعال داشته باشه یا در معرض خطرات مشکلات زایمان قرار بگیره نمی‌تونه زایمان در آب رو انجام بده.

مزیت های زایمان طبیعی در آب

اگر قصد زایمان طبیعی در آب رو دارین باید مزیت‌های این روش زایمان را به خوبی بشناسین. آب گرم می‌تونه به درد کم، آرامش و همچنین راحتی مادر کمک زیادی کنه تا به صورت آزادانه حرکتتون رو انجام بدین. زمانی که شما در آب می‌ایستین نیروی جاذبه نوزاد رو به سمت پایین حرکت میده. قرار گرفتن در آب می‌تونه فشار خون خانم‌ها رو کمتر کنه و احساس اضطرابشون رو از بین ببره. بدن زن به آزادسازی اندورفین کمک زیادی خواهد کرد. آب می‌تونه به بهبود کمردرد و همچنین کمتر شدن فشار زایمان کمک کنه.

معایب زایمان خانم ها در آب

 اکنون که به خوبی مزیت‌های زایمان طبیعی در آب رو شناختین باید با معایب این روش هم آشنا باشین یکی از مهم‌ترین ایراداتی که مربوط به زایمان در آب میشه اینه که شما نمی‌تونین از مسکن‌ها استفاده کنین مادرانی که داوطلبان زایمان در آب می‌شن حداقل ۶ ساعت قبل از رفتن به زایمان نباید مواد افیونی استفاده کنن. انقباضات مادر در آب بسیار کمتره، اگه خیلی زود مادر به استخر بره انقباضات کمتر میشه. در صورتی که آب استخر زمان زایمان خنک باشه نوزاد در معرض خطر هیپوترمی قرار می‌گیره. پزشک به طور معمول دمای آب رو بررسی می‌کنه در صورتی که دمای بدن نوزاد پایین باشه باید حوله‌های گرم رو مورد استفاده قرار بدن. اگه هر نوع عارضه‌ای وجود داشته باشه امکان داره مادر استخر را ترک کنه و پروسه زایمان روی تخت انجام بشه.

آیا زایمان طبیعی در آب موجب خفگی نوزاد میشه؟

یکی از مهمترین پرسش‌هایی که بسیاری از مادران براشون به وجود میاد اینه که آیا زایمان طبیعی در آب موجب خفگی نوزاد می‌شه. باید بگیم بله ولی احتمال این مسئله بسیار کمه. نوزاد زمانی که در رحم قرار می‌گیره به تنفس نیاز نداره. در واقع نوزاد از طریق جفت و تنفس مادر نوزاد می‌تونه اکسیژن دریافت کنه. زمانی که نوزاد در آب به دنیا میاد بدنش به گونه‌ای رفتار می‌کنه که انگار هنوز در رحم قرار گرفته تا زمانی که اولین نفس رو بکشه. دقیقا در این زمان ریه‌ها باز میشه و نوزاد باید نفس بکشه. بعد از تولد نوزاد در آب، پزشک و مادر نوزاد را باید به آرومی روی سطح زمین بیارن. نوزاد تنها برای مدت بسیار کوتاهی زیر آب می‌مونه و تا زمانی که از آب در نیاد نمی‌تونه نفس بکشه. بنابراین نگران این مسئله نباشین. نوزاد شما تنها می‌تونه در معرض خطراتی که بیان کردیم قرار بگیره.

زایمان فیزیولوژیک

بهترین مکان برای زایمان خانم ها در آب

 اگر قصد انجام زایمان طبیعی در آب رو دارین باید بهترین مکان را برای این زایمان انتخاب کنین. بسیاری از خانم‌ها در خانه استخرهای اجاره‌ای رو جهت زایمان در آب انتخاب می‌کنن. البته باید پزشک در خانه حضور داشته باشه تا زایمان انجام بشه. در برخی از مراکز زایمان که مجهز هستند زایمان در آب به بهترین نحو ممکن انجام میشه. بیمارستان‌هایی که مجهز به سیستم زایمان در آب هستند بهترین بیمارستان‌ها به شمار میرن. مطب‌های خصوصی یکی دیگه از مکان‌هایی هستند که برای انجام زایمان در آب انتخاب میشن.

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها