2109
با قوطی آهن و لوله برای کودک خود الاکلنگ بسازید

با قوطی آهن و لوله برای کودک خود الاکلنگ بسازید

1402/11/04 بازدید251

به‌ منظور ساخت الاکلنگ فلزی برای کودکان باید لوازم و تجهیزات مورد نیاز را قبل ‌از هر اقدامی آماده کنید تا بتوانید یک وسیله بازی مقاوم و عالی را برای آن‌ها بسازید.

استفاده از ابزارهای بازی مختلف باعث می‌شود تا کودکان یک تفریح مناسب برای گذراندن اوقات فراغت خود داشته باشند که به تقویت روحیه آن‌ها کمک می‌کند به همین خاطر اگر می‌خواهید چنین تجهیزاتی را با استفاده از لوله‌ها و قوطی‌های فلزی تهیه کنید برای آشنایی با مراحل مورد نیاز با ما همراه باشید.

الاکلنگ وسیله ای برای تفریح کودکان شما

در واقع الاکلنگ یک اهرم ساده بوده که در بخش میانی ثابت می‌شود و زمانی که یه طرف به سمت بالا می‌رود نقطه مقابل با زمین برخورد می‌کند و سال‌های زیادی است که به‌عنوان وسیله‌ای مهیج برای بازی کودکان در نظر گرفته می‌شود.

در پارک‌ها، مهدکودک‌ها و حیاط خانه یا ویلا امکان استفاده از این وسیله کاربردی وجود دارد تا کودکان بتوانند لحظات شادی را در حین بازی با آن تجربه کنند و از مزایای مختلفی بهره‌مند شوند.

از میان مواد اولیه مختلفی که برای ساخت الاکنگ مورد استفاده قرار می‌گیرد به ‌طور معمول فلز پرطرفدارترین مورد در نظر گرفته می‌شود که کارایی بسیار خوبی را ارائه می‌دهد.

فواید بازی کودکان با الاکلنگ

استفاده از وسایل بازی برای کودکان تنها جنبه سرگرمی نداشته و می‌تواند از جهات مختلفی مزایایی را در اختیار آن‌ها قرار دهد:

  • تمرکزکردن روی حفظ تعادل در حین بازی با این وسیله، به افزایش قدرت ذهنی و بدنی کودک کمک می‌کند.
  • کودکان یاد می‌گیرند که چطور حرکات فیزیکی خود را کنترل کنند.
  • به بالابردن مهارت آن‌ها در هماهنگی حرکات بدن کمک می‌کند.

مراحل ساخت الاکلنگ کدام است؟

زمانی که شروع به ساخت یک وسیله بازی می‌کنید باید مراحل مختلفی را برای این منظور دنبال کنید که نهایتا می‌تواند در ارائه یک الاکلنگ ایمن و استاندارد برای کودکان تاثیرگذار باشد.

اگر زمان کافی ندارید تا فرزند خود را به زمین بازی ببرید پس می‌توانید همین حالا دست به کار شوید و با دنبال‌کردن مراحلی به شرح زیر در حیاط خانه خود یک الاکلنگ فلزی استاندارد بسازید.

آماده‌کردن تجهیزات و وسایل مورد نیاز برای ساخت الاکلنگ

در ابتدا باید فهرستی کامل از ابزارها و موادی که نیاز دارید را تهیه کنید که به ‌طور معمول برای طراحی و ساخت این وسیله با استفاده از آلیاژ فلزی به لوله‌ها و قوطی‌های فولادی، تجهیزات جوش و برش، رنگ و دیگر موادی که برای زیبا‌سازی و افزایش مقاومت این سازه به ‌کار می‌رود، احتیاج پیدا می‌کنید.

ایجاد یک طرح مناسب برای ساخت الاکلنگ

هرچند در گذشته ظاهر الاکلنگ‌ها خیلی ساده بود و تنها از یک میله بلند و اهرمی در وسط تشکیل می‌شد؛ اما با توجه به اینکه در حال‌ حاضر امکان فرم ‌دادن به لوله فولادی راحت‌تر است می‌توان طراحی‌های متنوعی از این وسیله را مشاهده کرد.

به همین خاطر شما در این مرحله باید طرح خاصی را برای ساخت این وسیله بازی در نظر بگیرید تا بتوانید خیلی دقیق‌تر، مواد اولیه و بودجه خود را بر این اساس مشخص کنید.

ساخت اهرم عمودی الاکنگ

برای الاکلنگ‌های مختلف معمولا یک اهرم در قسمت میانی وجود دارد تا میله بلندی که برای نشستن کودکان تعبیه می‌شود، روی آن قرار بگیرد. برای این منظور باید متناسب با ارتفاعی که در نظر دارید میله‌های عمودی را برش بزنید.

ساختن پایه الاکلنگ

در این مرحله لازم است که پایه‌های محکمی را برای قراردادن الاکلنگ روی زمین آماده کنید که توانایی نگهداری وزن سازه و کودکان را به‌خوبی داشته باشد که استفاده از لوله‌های فولادی مقاوم برای این کار بسیار حائز اهمیت است.

با توجه به اینکه اندازه‌گیری‌ها باید بر اساس ابعاد مد نظر شما برای ساخت الاکلنگ انجام شود، پس به این مسئله توجه کنید که برای طراحی پایه‌های الاکلنگ استفاده از قوطی یا لوله فولادی با ابعاد مناسب یک امر ضروری است.

بعد از اینکه برش‌دادن لوله‌ها در اندازه‌های مناسب انجام شود نوبت به اتصال پایه‌ها می‌رسد. برای هر طرف از اهرم نیاز است که لوله یا قوطی فولادی را به شکل هشتی یا عمودی قرار داده و جوش دهید، در نهایت نیز آن‌ها را به پایه‌ها وصل می‌کنید.

نصب لوله میانی الاکلنگ

دیگر فعالیت‌هایی که برای ساخت الاکلنگ فلزی نیاز دارید این است که بعد از آماده‌کردن اهرم میانی نوبت به این می‌رسد که لوله بلندی را برای آماده‌سازی محل نشستن کودکان به پایه و اهرم وصل کنید.

این بخش وظیفه مهمی در تحمل وزن کودکان بر عهده دارد، ازاین‌رو استفاده از قوطی‌هایی با قطر مناسب و ضخامت بیشتر برای طراحی قسمت میانی الاکنگ باعث می‌شود تا مقاومت و استحکام این وسیله افزایش پیدا کند.

ساخت صندلی برای الاکلنگ

در هر ۲ طرف لوله میانی چندین قطعه فلزی جوش داده می‌شود تا کودکان جایگاه مناسبی برای نشستن داشته باشند که نحوه طراحی این بخش در راحتی و ایمنی کودک نقش موثری دارد.

ساخت دستگیره های الاکلنگ

مرحله دیگری که باید برای ساخت الاکلنگ در نظر بگیرید، تعبیه ۲ دستگیره بالای قسمت نشیمن است که به‌عنوان تکیه‌گاهی برای کودکان عمل می‌کند تا در هنگام بازی به نگهداری آن‌ها روی این وسیله کمک کند.

رنگ آمیزی الاکلنگ

به ‌طور معمول الاکلنگ‌های فلزی که با استفاده از قوطی آهن و لوله ساخته می‌شوند در محیط بیرونی قرار می‌گیرند که به‌صورت مرتب در معرض برف و باران هستند و امکان آسیب برای آن‌ها را افزایش می‌دهد.

به همین خاطر رنگ‌کردن تمامی قطعات این وسیله با استفاده از مواد مقاوم، یکی از مراحل ضروری برای ساخت الاکنگ به‌شمار می‌رود که باعث می‌شود تا یک لایه محافظتی روی آن ایجاد شود.

بالابردن مقاومت فلزات در برابر خوردگی و مشکلات ناشی از رطوبت یکی از اصول اولیه برای به‌کارگیری این محصولات جهت ساخت وسایل مختلف است که به همین دلیل شما می‌توانید بدنه الاکلنگ را با کمک رنگ‌های الکترواستاتیک پوشش دهید.

برای ساخت الاکنگ باید چه نکاتی را در نظر بگیریم؟

ساخت ابزارهای بازی و سرگرمی باید با رعایت استانداردها و نکات خاصی انجام شود تا در نهایت به حفظ ایمنی و سلامت کودکان کمک کند که این موضوع در رابطه ‌با ساخت الاکلنگ نیز صادق است.

با این حساب فرقی ندارد که شما می‌خواهید برای فرزندان خود در حیاط خانه یک الاکلنگ بسازید یا اینکه قرار است این ابزار را در زمین بازی قرار دهید تا افراد زیادی از آن استفاده کنند، رعایت اصول ایمنی بسیار مهم و ضروری است.

بر همین اساس اگر دوست دارید تا امکانات تفریح و سرگرمی برای کودکان آماده کنید، توجه به برخی از نکات و ویژگی‌هایی که مربوط به ساخت این وسیله می‌شود بسیار حائز اهمیت است که تعدادی از آن‌ها به شرح زیر هستند.

سن کودکان برای استفاده از الاکلنگ فلزی

اولین مسئله‌ای که در ساخت الاکلنگ مهم تلقی می‌شود مربوط به این است که الاکلنگ قرار است برای چه محدوده سنی مورد استفاده قرار بگیرید تا از این ‌طریق سایز و اندازه لوله‌های فولادی مورد نیاز را تعیین کنید.

معمولا ساخت این ابزار بازی برای خردسالان در اندازه‌های کوچک‌تر در نظر گرفته می‌شود و طول بخش اصلی نیز تا حدودی کوتاه‌تر است از سوی ‌دیگر کودکان بالای ۷ سال قادر به استفاده از الاکلنگ‌هایی با ابعاد بزرگ‌تر هستند.

توجه به شکل ظاهری الاکلنگ فلزی

تا قبل‌از شروع کار باید یک طرح کلی برای ساخت الاکلنگ در نظر گرفته شود تا مصالح مورد نیاز را بر این اساس تهیه کنید. بهتر است از اشکالی استفاده کنید که در نظر کودکان جالب توجه باشد و آن‌ها را نسبت به بازی ترغیب کند.

کیفیت مواد اولیه برای ساخت الاکلنگ

زمانی که به‌دنبال خرید لوله و قوطی‌های فولادی برای ساخت یک وسیله بازی هستید معمولا با انواع مختلفی از برندها مواجه می‌شوید که قیمت هرکدام با توجه به کیفیت و وزن تعیین می‌شود.

برای اینکه مطمئن باشید کودکان در حین بازی دچار آسیب نمی‌شوند و هیچ خطری آن‌ها را تهدید نمی‌کند، باید در انتخاب مواد اولیه نهایت دقت را به خرج دهید و باکیفیت‌ترین مقاطع فلزی را انتخاب کنید.

توجه به ایمنی در زمان ساخت الاکلنگ

استفاده از قاب فلزی مستحکم، دستگیره مناسب و صندلی‌های راحت از جمله مواردی است که باید در هنگام ساخت این وسیله مد نظر قرار بگیرد تا کودکان در حین بازی مشکلی نداشته باشند.

درضمن بهتر است که زیر صندلی‌ها مجهز به یک قطعه مخصوص باشد که در هنگام تماس با زمین ضربه‌ها را جذب می‌کند تا بچه‌ها فرود آسانی داشته باشند و متحمل فشار نشوند.

میزان تحمل وزن الاکلنگ

به‌طورکلی الاکلنگ‌های فلزی قادر به تحمل وزن بالایی هستند به‌طوری که حتی بزرگسالان نیز می‌توانند روی مدل‌هایی با ابعاد مناسب به‌راحتی بنشینند بدون اینکه آسیبی برای این وسیله ایجاد شود.

البته معیارهایی که می‌تواند در تعیین میزان تحمل وزن این وسیله تاثیر زیادی داشته باشد شامل ضخامت و قطر لوله‌هایی است که مورد استفاده قرار می‌گیرد که باید با دقت بالایی آن‌ها را انتخاب کنید.

قیمت الاکلنگ چطور تعیین می شود؟

نحوه طراحی این وسیله نشان می‌دهد که شما نیاز به چه تعداد لوله و قوطی دارید و ازآنجایی‌که این محصولات فولادی به‌عنوان مهم‌ترین مواد اولیه در نظر گرفته می‌شود بنابراین، قیمت قوطی و لوله تاثیر زیادی در تعیین هزینه نهایی دارد.

معمولا قیمت لوله و قوطی آهن متناسب با ضخامت، طول، وزن و برند تغییر می‌کند که شما می‌توانید بر اساس نیاز خود آن‌ها را تهیه کنید.

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها