2109
ممنوعه‌های دوران شیردهی

ممنوعه‌های دوران شیردهی

1402/10/17 بازدید368

شیردهی

بخشی از زندگی مادران، دوران شیردهیه. ولی گاهی هم از دستورالعمل‌هاش خیلی کلافه می‌شن. یکی از این دستورالعمل‌ها، ممنوعه‌های دوران شیردهیه که ممکنه برخی از مادرا باهاشون مشکل داشته باشن. از قهوه و شکلات گرفته تا خوراکی‌های خاص، یه سری چیزا هستن که مادرا باید توجه خاصی بهشون داشته باشن تا بچه‌هاشون هرچه بهتر رشد کنن.

در این مقاله قراره بحران ممنوعه‌های دوران شیردهی رو یه‌جا بررسی کنیم. از اینکه چرا بهتره قهوه و شکلات کم کنیم گرفته تا چطوری غذاها رو درست بپزیم تا نوزادمون اذیت نشه. همراه باشین تا تو این سفر نکته‌های خوبی بهتون بگیم که برای سلامتی نوزادها خیلی مهمه.

اهمیت تغذیه مادر در این دوران چقدر است؟

تو دوران شیردهی، تغذیه مادر مثل یه بانکه که شیر بچت ازش تولید میشه. حالا تصور کن که اون بانک رو توی خودت داری. وظیفه‌ات اینه که با غذاهای سالم و خوب، اون بانک رو پر کنی. چرا؟ چون این شیر به بچت میرسه و میشه یه هدیه طلایی براش. یعنی وقتی خودت خوب و سالم خوراکی مصرف ‌کنی، شیرت هم برای بچت بهتره. به عبارت دیگه، "چیزی که می‌خوری، موثره!"

ممنوعه‌های دوران شیردهی چیست؟

دوران شیردهی، وقتیه که مادرا تبدیل به یه جور کارخونه تغذیه میشن. این قضیه خودش یه سری ممنوعه‌ها داره که باید بهشون توجه حسابی کرد.

  • اول از همه، قهوه! این یه حقیقت تلخه که خوردن قهوه توی این دوران یه کم مشکل داره. چون کافئین که تو قهوه هست، می‌تونه به شیر مادر منتقل بشه و باعث بی‌قراری نوزاد بشه. بنابراین بهتره قهوه‌تون رو کم کنین.
  • شکلات هم همینطوره. البته انرژی نوزاد رو بالا می‌بره ولی یه مقدار کافئینی که داره، باعث بی‌قراری بچه میشه. پس باید اینم کم کنین.
  • بعد از اینا، گل کلم و بروکلی. اینا غذاهای خوبی هستن، ولی توی شیردهی ممکنه باعث بشن که کولیک نوزادا بیشتر بشه.
  • سیر! این یه موضوع عجیبه که سیر می‌تونه طعم شیر مادر رو تغییر بده و باعث بشه نوزاد از خوردن شیر خودداری کنه. پس بهتره سیر رو کم کنین یا از این‌جور غذاها که سیر دارن استفاده نکنین.
  • آخرش هم جعفری. اینم یه سبزی خوبه که اما حجم شیر رو کم می‌کنه. بنابراین بهتره توی این دوران ازش استفاده نکین.

اینا فقط یه دسته از ممنوعه‌های دوران شیردهی هستن. اگه بخوایم یه نگاه کلی داشته باشیم، باید سعی کنیم تا حد امکان از چیزهای ادویه‌دار دوری کنیم تا بچه‌مون شروع باسلامتی داشته باشه.

موارد ممنوعه دیگر در دوران شیردهی

  1. الکل: الکل ممکنه به شیر برسه و تاثیرات منفی روی نوزاد داشته باشه.
  2. تنباکو: دخانیات هم مثل الکل ممکنه بر روی نوزاد تاثیر منفی بذاره، پس بهتره از دود دوری کنی.
  3. کافئین: کافئین ممکنه به نوزاد برسه و مشکلاتی مثل بی‌خوابی ایجاد کنه.
  4. داروها: قبل از مصرف هر دارویی، حتما با دکتر مشورت کن و از اونجایی که برخی داروها ممکنه به شیر منتقل بشن، حتما بگو که دارو مصرف می‌کنی.
  5. غذاهای حساس‌کننده: غذاهایی مثل میگو، ماهی حاوی جیوه و غذاهای حاوی آلرژی‌ها ممکنه مشکل ایجاد کنن.

بهترین خوراکی‌ها برای دوران شیردهی

حالا که داریم از دوران شیردهی حرف می‌زنیم، یه سری خوراکی‌ها هستن که برای مادرای شیرده خیلی خوبن.

  • اولش بیایم سراغ پاستا و نان کامل. اینا یه انرژی خوب به مادرا می‌دن که به شیر تبدیل میشه. نان و پاستاهای کامل بیشتر از نسخه‌های عادی و سفید، ویتامین و مواد معدنی دارن.
  • حالا بیایم سراغ مرغ و گوشت. اینا منبع خوبی از پروتئین هستن که به شیر مادر قوت می‌بخشه و کمک می‌کنه بچه بزرگ و قوی بشه.
  • میوه‌ها هم جزو دوستای خوب این دورانن. سیب، موز و هلو یه حس خوب به شیر مادر می‌دن و مواد مغذی خوبی هم دارن.
  • آب هم یه گزینه خوبه تو این دوران. خیلی مهمه که مادرا زیاد آب بنوشن تا هم خودشون سرحال باشن و هم شیرشون زیاد بشه که بچه بتونه با شیر طبیعی بزرگ بشه.
  • البته اینا فقط یه سری از خوراکی‌ها هستن، ولی با اینا می‌شه شروع کرد و به نظرم بهتره که غذاها رو از طبیعی‌ترین خوراکی‌ها انتخاب کنیم.

 

نتیجه‌گیری

دوران شیردهی هم یه سفر حساسه. از غذاهایی که بچه‌تون رو ناراحت می‌کنن، دوری کنین. مثل قهوه و شکلات که کافئین دارن و نوزادتون رو بی خواب و بی قرار میکنن. یا بروکلی و گل کلم که ممکنه کولیک رو ایجاد کنن. سعی کنین از غذاهای تند و ادویه دار فاصله بگیرین تا طعم شیرتون تغییر نکنه.

همینطور یادتون باشه، شیردهی یه مسیر مشترک برای تو و بچته. با یه تغذیه‌ی سالم، مثل یه تیم قوی، میتونین با هم بهترین نتیجه رو بگیرین.

 

 

 

 

 

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها