2109
فاصله سنی مناسب بین فرزندان

فاصله سنی مناسب بین فرزندان

1402/09/23 بازدید1142

فاصله سنی مناسب

با توجه به شرایط خانواده‌ها، اختلاف نظرهایی برای فاصله سنی مناسب بین فرزندان وجود داره. خانواده‌ها با توجه به توانمندی و شرایط خودشون نظرات متفاوتی تو این زمینه دارن. بعضی از خانواده‌ها معتقدن فاصله سنی کم باعث می‌شه نیاز بچه‌ها به هم نزدیک‌تر باشه و باهم بزرگ می‌شن. بعضی دیگر از خانواده‌ها بر این باورن که فاصله سنی زیاد بین بچه‌ها بهتره، چون فرزند بزرگ می‌تونه الگوی بچه کوچیک باشه و حتی از اون مواظبت کنه. کارشناسان بهترین فاصله سنی مناسب بین فرزندان رو 3 تا 5 سال می‌دونن. طبق نظر اونا بدن مادر در این فاصله آمادگی لازم رو برای فرزند دوم از نظر روحی و روانی به دست میاره. از طرفی کودک هم به سطح نسبی از رشد جسمانی، روحی، شناختی و استقلال می‌رسه.

آسیب‌های فاصله سنی کم بین فرزندان :

فاصله سنی مناسب بین فرزندان جزء مسائل مهمی هست که والدین باید به اون توجه کنن. فاصله سنی کم بین بچه‌ها برای مادر عوارض و آسیب‌های زیادی رو داره. اگه فاصله سنی بین بچه‌ها کمتر از 3 سال باشه به احتمال زیاد مادر و نوزاد دچار کم خونی می‌شن. تا قبل از بارداری کم خونی علائمی نداره و در بارداری خودش رو نشون میده. حتی ممکنه به خاطر کم خونی مادر زایمان زودرس داشته باشه و کودک زودتر به دنیا بیاد. فاصله سنی کمتر از 3 سال باعث مشکلات رفتاری و شخصیتی، یادگیری و کاهش وزن در نوزاد می‌شه. بهتره که ایمنی بارداری هم برای مادر، نوزاد و هم برای کودک اول در نظر گرفته بشه، و والدین تمام جنبه‌ها و شرایط خودشون رو در نظر بگیرن. فاصله کمتر از 12 ماه بین زایمان اول و دوم ریسک زایمان زودرس و مرگ رو بالا می‌بره.

عوارض فاصله سنی زیاد بین فرزندان :

یکی از چالش‌ها برای والدین، تصمیم برای فاصله سنی مناسب بین فرزندان هست. همانطور که فاصله سنی کم مشکلاتی رو به وجود میاره، فاصله سنی زیاد هم عوارض و آسیب‌هایی در پی داره. همیشه فاصله سنی مناسب بین فرزندان باید رعایت بشه. اگه فاصله تولد بین 2 بچه زیاد باشه، احتمال داره مادر به مسمومیت بارداری مبتلا بشه. در مسمومیت بارداری مادر دچار ورم دست و پا، فشار خون بالا و دفع پروتئین از ادرار خواهد شد که سلامتی مادر رو به خطر می‌ندازه. فاصله سنی زیاد باعث می‌شه سن مادر بالا بره و ممکنه جنین سقط بشه یا نارس به دنیا بیاد. تفاوت سنی زیاد بین فرزندان و والدین باعث می‌شه از لحاظ تربیتی، سلیقه‌ای و اخلاقی اختلاف نظر پیش بیاد.

فاصله سنی مناسب بین فرزندان و نقش اون در روابط کودکان :

یه زمان فاصله سنی مناسب بین فرزندان چندان مهم نبود. بچه‌ها با فاصله سنی کم با هم دیگه بزرگ می‌شدن و خانواده‌ها پرجمعیت و شلوغ بودن. پوشیدن لباس بچه بزرگتر برای بچه کوچیک یه امر عادی بود. در دنیای مدرن امروزی توجه به بچه‌ها و نیاز هاشون خانواده‌ها رو محتاط کرده و خانواده‌ها به یک یا دو بچه اونم با تفاوت سنی زیاد اکتفا می‌کنن. روابط خانوادگی تحت تاثیر عواملی به نام فاصله سنی قرار گرفته. بعضی والدین معتقدن که فرزندشون به خاطر فاصله سنی کم با زیاد باهم همکاری نمی‌کنن پس می‌شه گفت که فاصله سنی زیاد تاثیر مهمی در روابط فرزندان باهم داره. در فاصله سنی بین 3 تا 5 سال کودک قدرت درک داره و به غیر از والدین نیازهای اجتماعیش رو می‌تونه توسط افراد نزدیک رفع کنه. در 3 سالگی کودک دوست داره به مهد بره و دوست پیدا کنه و این باعث رشد و استقلال اون می‌شه.

بهترین فاصله سنی مناسب بین فرزندان در صورتی که زایمان سزارین باشه :

اگه زایمان قبلی مادری سزارین باشه، فاصله سنی کم بین فرزندان و فاصله کم بین 2 بارداری باعث اسکار، پارگی یا گشادی رحم رو در زمان بارداری می‌شه. زایمان سزارین باعث می‌شه دیواره رحم ضعیف بشه. وقتی فاصله بارداری کم باشه اسکار به خوبی بهبود پیدا نمی‌کنه و همین خطر پارگی اسکار رو بیشتر خواهد کرد. اگه فاصله بین زایمان‌ها کم باشه عوارضی مثل : جدا شدن جفت بیشتر می‌شه. این فاصله‌های کم حتی والدین رو از نظر روحی دچار استرس می‌کنه که این استرس باعث بالا رفتن وزن مادر، کمبود و کاهش مواد معدنی و ویتامین‌ها، عدم رسیدگی به نیازهای روانی و احساسی و مراقبت از نوزاد خواهد شد. پس بهتره که فاصله سنی مناسب بین فرزندان حتما رعایت بشه.

 

 

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها