2109
چه بیماری‌هایی در بارداری از مادر به جنین منتقل میشه؟

چه بیماری‌هایی در بارداری از مادر به جنین منتقل میشه؟

1402/08/22 بازدید1510

بیماری هایی که از مادر به فرزند منتقل میشه

 

بیماری‌هایی در بارداری وجود دارن که برای مادر و جنین خطرناکه. وقتی مادر به یه عفونت مبتلا بشه جنین هم درگیر اون میشه. بعضی از بیماری‌های خفیف عفونی باعث ضایعات شدید به جنین میشن. عفونت‌ها مراکز عصبی بدن رو درگیر می‌کنه و اختلالاتی مثل : بزرگ شدن کبد و تهال، کوچیک بودن سر جنین و تغییر در استخوان رو به وجود میاره. بعضی از بیماری‌ها در بارداری مثل : سرگیجه، ویار و نفخ هیچ آسیبی به جنین و مادر نمی‌زنه. بیماری‌هایی در بارداری وجود دارن مثل : هرپس، سوزاک، سفلیس و کلامیدیا که بر روی جنین اثر میزارن، این بیماری‌ها خطرات جدی روی جنین در حال رشد داره. خانم‌های باردار می‌تونن این بیماری‌های مقاربتی رو به فرزندان خود منتقل کنن. مثلا بیماری هرپس اگه به اندام یا مغز جنین برسه احتمال مرگ نوزاد وجود داره. اگه درمان ضد ویروسی در این مادران انجام بشه مرگ و میر نوزادان کمتر میشه.

انواع عفونت‌های خطرناک در دوران بارداری :

عفونت‌های رایج مثل : سرما خوردگی عوارض جدی ندارن. بعضی از عفونت‌ها میتونن هم برای مادر و هم برای جنین خطرناک باشه و این عفونت‌ها سلامت جنین رو به خطر میندازه و باعث تولد نوزادانی با وزن کم، نواقص مادرزادی و زایمان زودرس میشه. وجود بیماری‌هایی در بارداری باعث میشه مادران باردار، نوزادان معیوبی به دنیا بیارن. بعضی از عفونت‌ها و بیماری‌هایی در بارداری عبارتند از :

  • هپاتیت C
  • هپاتیت B
  • ایدز
  • سرخچه
  • توکسوپلاسموز
  • سیتومگالوویروس
  • هرپس
  • سفلیس
  • آبله مرغان
  • عفونت ادراری
  • لیستریا

مراقبت‌های مخصوص دوران بارداری خیلی مهمه چرا که بعضی از عفونتهای بارداری قبل از اینکه علامت‌دار بشن قابل تشخیص و درمان هستن.

درمان بیماری‌هایی در بارداری :

بررسی و درمان بیماری‌هایی در بارداری در پیشگیری از انتقال اون به جنین خیلی تاثیر داره. تشخیص و درمان عفونت‌ها و بیماری‌هایی در بارداری که از مادر به جنین منتقل میشه با انجام آزمایش‌های عفونی برای بررسی وضعیت بهداشتی و سلامت زنان باردار، تشخیص بیماری‌های عفونی قبل و درهنگام بارداری، مشاوره عفونی مادران و مشاوره‌های تخصصی در پیشگیری از اونها خیلی تاثیرگذاره. بعضی از عفونت‌های ویروسی، انگل یا باکتری‌ها در شرایط عادی خیلی خطرناک نیستن ولی برای زنان باردار می‌تونه عوارض و مشکلاتی به وجود بیاره. عوارض ناشی از عفونت‌ها با توجه به نوع عفونت و سن بارداری متفاوته. پایین اومدن مقاومت سیستم ایمنی بدن در دوران بارداری بدن مادر رو ضعیف می‌کنه و مادر راحت به عفونت‌ها مبتلا می‌شه و یه پزشک متخصص می‌تونه مادران رو قبل و حین بارداری از این مسائل آگاه کنه و به مادران باردار توصیه کنه با افرادی که مبتلا به بیماری‌های مختلف هستن تماسی نداشته باشن.

عوارض عفونت در بارداری :

 تغییرات هورمونی و تغییراتی که در دوران بارداری در عملکرد سیستم ایمنی بدن به وجود میاد، مادران باردار رو در برابر ابتلا به عفونت حساس‌تر می‌کنه، حال اگر مادر مبتلا به عفونت بشه برای جنین عوارضی رو به وجود میاره. بیماری‌هایی در باردری و این علائم در هر فردی متفاوته و گاهی علائمی نداره ولی عوارض اون خطرناکه این عوارض عبارتند از :

1 _ کم خونی جنین

2 _ مبتلا شدن نوزاد به عفونت چشمی و پنومونی در اثر عفونت کلامیدیا.

3 _ ابتلای جنین به بیماری هپاتیت و HIV

4 _ زایمان زودهنگام : اگه مایع آمنیوتیک بر اثر عفونت سوزاک آلوده بشه یا نوزاد کور میشه یا زایمان زودرس اتفاق میوفته.

5 _ عفونت سیتومگالوویروس و توکسوپلاسموز : باعث ایجاد ناتوانی ذهنی در نوزاد می‌شه.

6  _ در اثر ابتلا به عفونت زیکا یا لیستریا نوزاد با ناهنجاری‌های مادرزادی به دنیا میاد.

تاثیر بیماری‌هایی در بارداری که روی جنین اثر میذاره :

خیلی از عفونت‌ها و بیماری‌هایی در بارداری هستن که رشد جنین رو با اختلال رو‌به‌رو می‌کنه. تشخیص اینکه جنین تحت تاثیر عفونت قرار می‌گیره یا نه با پزشکه. این عفونت‌ها از سه راه جنین رو تحت تاثیر قرار میده :

1 _ گاهی عفونت‌های دوران بارداری به طور مستقیم رو جنین اثر میزاره و باعث اختلالات مادرزادی می‌شه.

2 _ بعضی مواقع این عفونت‌ها و بیماری‌ها باعث زایمان زودرس یا سقط جنین می‌شه.

3 _ در دوران بارداری بعضی از عفونت‌ها روی بدن مادر اثر میزاره و همین باعث میشه جنین به خوبی رشد نکنه. گاهی مصرف دارو برای درمان عفونت‌ها در این دوران باعث اختلال رشد جنین می‌شه.

 

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها

آب انار برای زردی نوزاد (مفید یا مضر؟)

ریپورتاژ

1 هفته پیش
|
15502 بازدید

چطور بعد از زایمان شکم تخت داشته باشیم؟

ریپورتاژ

1 هفته پیش
|
12918 بازدید

5 پوزیشن خواب برای نوزاد

نوشته

2 هفته پیش
|
12419 بازدید

خورشید زندگی روزت مبارک!

نوشته

3 روز پیش
|
3623 بازدید